uitstekende zuigers?!?

1978-1993
Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » do 20 mar, 2025 19:40

als in, mogen de zuigers boven het onderblok uitsteken bij TDC? en zo ja hoeveel?

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9265
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Saapie » do 20 mar, 2025 20:41

Nee, dat mag niet. Bij TDC moet ie vlak liggen tpv vlak onderblok.

Zie bij mijn revisie blok, zuiger 1 en 4.

Afbeelding

Het blok is een interventie blok, dat wil zeggen dat kleppen en zuigers zelfde ruimte in nemen ivb timing. Dus het steekt nauw, anders raken kleppen en zuigers elkaar

Heb je het onderblok te veel laten vlakken?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » do 20 mar, 2025 20:49

Saapie schreef:
do 20 mar, 2025 20:41
Nee, dat mag niet. Bij TDC moet ie vlak liggen tpv vlak onderblok.
ai :? dan heb ik nog wat te doen :o
Laatst gewijzigd door pinguin op do 20 mar, 2025 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » do 20 mar, 2025 20:52

Saapie schreef:
do 20 mar, 2025 20:41

Heb je het onderblok te veel laten vlakken?
Nou, als ik het zo zie is het onderblok +/- 0,1 mm gevlakt (verschil tussen distributiedeksel en blok) maar de zuiger steekt wel wat verder uit

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9265
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Saapie » do 20 mar, 2025 21:02

Iets verkeerd gegaan met montage krukas / de lagerschalen? Maak even een foto van de huidige situatie. Even zonder en met pakking al op. En is het anders dan toe je het blok uitelkaar haalde?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9265
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Saapie » do 20 mar, 2025 21:13

Hier een foto van een blok dat ik onlangs heb gedemonteerd. Dit blok is nog origineel en niet gereviseerd.

Afbeelding

Zoals je ziet steken zuigers 1 en 4 niet uit.

Heb je andere zuigers gemonteerd? Bussen geplaatst? Andere krukas? Krukas verkeerd gemonteerd?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » do 20 mar, 2025 23:36

foto komt nog, krukas heeft nieuwe hoofdlagers en er zitten ook nieuwe drijfstang lagers in, verder niks geks gedaan voor zover ik weet. krukas past maar op een manier.

bij het uit elkaar halen heb ik er niet op gelet helaas.

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 4217
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door 9000-95 » vr 21 mar, 2025 9:28

Zuigers, drijfstangen en krukas van verschillende motoren gecombineerd misschien?
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9265
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Saapie » vr 21 mar, 2025 13:35

Ja, daar zit ik ook aan te denken.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » za 22 mar, 2025 11:42

Hier de foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(de pakking staat er een beetje vanaf, heb hem aangedrukt en plakbandje gebruikt voor de foto,maar geeft niet een duidelijk beeld)
Laatst gewijzigd door pinguin op za 22 mar, 2025 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » za 22 mar, 2025 11:55

9000-95 schreef:
vr 21 mar, 2025 9:28
Zuigers, drijfstangen en krukas van verschillende motoren gecombineerd misschien?
Heb alleen het blok uit elkaar gehaald, laten honen en vlakken, en voorzien van nieuwe zuigerveren en lagerschalen.
De zuigers zitten ook weer op dezelfde plek. Dus als er al iets met verschillende onderdelen is gedaan, dan was dat mijn voorganger, en ik heb er al 10 jaar mee gereden. :roll:

Ik zit ook nog aan een kromme krukas te denken, (kwam dit filmpje tegen: https://www.facebook.com/watch/?v=922010867948795 ) al schijnt dat niet zo vaak voor te komen, maar onlangs is de startmotor vast gelopen, en het blok geblokkeerd (na vervangen startmotor werkte alles weer) maar ik had wel een defecte oliepomp (kwam ik pas later achter) (zie hieronder)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 7100
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Gele aero » za 22 mar, 2025 14:16

Er zijn forumleden met veel en veel meer kennis, dus ik begeef me op glad ijs, maar ze lijken schuin te zitten en dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9265
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Saapie » za 22 mar, 2025 15:01

Vanaf de foto’s is het heel moeilijk te beoordelen. Maar als de kop ook is gevlakt, en net aan binnen de marge valt, heb je denk ik te weinig ruimte over.

Mijn dringende advies is, laat alles opmeten door een kenner. Ook de gevlakte kop. Als je geluk hebt valt alles binnen de marges.

Krukas die krom is, of buiten marges valt, zou heel goed kunnen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12745
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Krizzie » za 22 mar, 2025 15:09

pinguin schreef:
do 20 mar, 2025 20:52
Nou, als ik het zo zie is het onderblok +/- 0,1 mm gevlakt (verschil tussen distributiedeksel en blok) maar de zuiger steekt wel wat verder uit
Het was handiger geweest om het distributiedeksel mee te laten vlakken met het blok.
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1672
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door vel0city » za 22 mar, 2025 15:56

Gele aero schreef:
za 22 mar, 2025 14:16
Er zijn forumleden met veel en veel meer kennis, dus ik begeef me op glad ijs, maar ze lijken schuin te zitten en dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn.
Deze mening deel ik. Goed te zien op de 2e foto van het blok, je ziet duidelijk dat de linker kant van de zuiger hoger ligt dan de rechter kant.

Ook Krizzie's mening deel ik: onderblok en distributiedeksel moeten als een geheel behandeld worden. Die moeten echt helemaal gelijk met elkaar liggen, anders krijg je never te nimmer nooit je koppakking goed afgesloten, hoe strak je de kopbouten ook trekt.

Je zegt zelf dat de startmotor is vastgeslagen, was dat met draaiende motor gebeurd? Als die in een keer vast slaat wil je vliegwiel nog wel even doordraaien, dus je krukas krijgt flink op z'n donder door al die draaiende massa. Ik zou de krukas er persoonlijk weer uit halen en op laten meten, zo'n klap kan nooit goed zijn, getuige ook de afgebroken oliepomp ('t is de eerste keer dat ik een oliepomp zo in tweeën zie liggen).