turbodruk niet mooi gelijkmatig (bijna opgelost)

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Wasman
Geregistreerd lid

Bericht door Wasman » di 23 feb, 2010 3:19

Heb je de draden voor de aansturing van de driewegklep bij de aansluiting goed geisoleerd? Als je daar langer dan een paar seconden een sluiting hebt liggen kan het helemaal mis zijn.

misschien heb je geluk en is de mosfet nog niet kapot en heb je alleen een lichte sluiting over de massa, Heb ik ook een keer gehad waardoor de druk oneindig opliep (fuelcut uitgeschakeld :oops: ) en de slangen van en naar de intercooler ongeveer knapten. Mocht de tor kapot zijn kun je hem eventueel nog vervangen door de andere tor die in de ECU zit, het t7 klepje gebruikt maar één van de twee torren in de ECU.

Hoop dat je hier iets aan hebt,

Groet, Jeroen

redturbo
Geregistreerd lid

Bericht door redturbo » di 23 feb, 2010 15:41

De T7 klep is met een origiele stekker bevestigd op de oude bedrading met splices uit de vliegtuigtechniek, dus dat is allemaal o.k.
De FET's zij trouwens ook goed, 1,6v tussen drain en source en 0,6v tussen gate en source

Nog even wezen proefrijden met nieuwe bougies (ngkBPR7ES), maar nog steeds zeer aarzelende acceleratie.

Vind het wel typisch dat het op benzine veel erger is dan op lpg, duidt op een terugregelactie van de ecu dunkt me. reageert de ECU bij teveel boost alleen met een fuel-cut of kan ie ook wat subtieler terugregelen?

Ps. nog steeds mijn DI niet uit kunnen sluiten, iemand?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 23 feb, 2010 16:16

redturbo schreef:De FET's zij trouwens ook goed, 1,6v tussen drain en source en 0,6v tussen gate en source
Een mosfet is geen transistor, die kan je niet testen aan de hand van doorlaatspanningen. Je moet ze daarvoor uitbouwen en in een testopstelling doormeten, vergt enige electronica achtergrond. En zelfs als het dan allemaal goed lijkt kan je toch voor verrassingen komen te staan, mosfets kunnen heel bizarre dingen doen als ze niet meer 100% zijn (ik spreek uit ervaring...)

Een simpeler en zekerder manier is het signaal over de apc klep bekijken met een scope. Is dat schoon en schakelt het netjes tussen 0 en Vcc dan zit het wel goed met de fets. Maarja, niet iedereen heeft een scope natuurlijk en dan ben je stekeblind met electronica. Wordt het al gauw preventief mosfets vervangen of de ecu uitwisselen :wink:
Vind het wel typisch dat het op benzine veel erger is dan op lpg, duidt op een terugregelactie van de ecu dunkt me. reageert de ECU bij teveel boost alleen met een fuel-cut of kan ie ook wat subtieler terugregelen?
LPG heeft veel hogere klopvastheid dus ja, lijkt erop dat de pingeldetectie te gevoelig is. Of dat er echt pingel optreedt. Dus toch weer richting DI?

redturbo
Geregistreerd lid

Re: turbodruk niet mooi gelijkmatig

Bericht door redturbo » za 10 apr, 2010 11:48

update

intussen nieuwe DI gepbeerd, geeft op lpg veel en lineaire boost, maar op benzine niet. Zo gauw je rond de 2800tpm volgas geeft, gaat gelijk de wastegate open tot de druk weer laag is en dan weer dicht en open en dicht enz.

Ook een Forge wastegate actuator gemonteerd, geeft wel een mooie lineaire basisdrukopbouw, maar bij aansluiten van apc, dezelfde ellende.

Geen vacuumproblemen, alle slangetjes zijn nieuw, APC klep is T7 met modificatie in ECU.

Blijft volgens mij over:

ECU , maar heb geen 2e HPT ECU om te wisselen
of toch software, heeft iemand een stage1 bin van een 2.0lpt?

help!! :cry:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 10 apr, 2010 12:14

bedoel je nu dat het met de andere DI op lpg wel goed is maar op benzine nog niet? Dan zou het ook nog een kwestie van een heel beroerd verstuiverbeeld kunnen zijn.

Eens een tank benzine leegrijden met een flesje injectorreiniger (Forte)?

EDIT je had toch wel de aanstuurfrequenties van de APC gewijzigd voor de T7?

redturbo
Geregistreerd lid

Bericht door redturbo » za 10 apr, 2010 12:19

op lpg is het veeeel beter, maar volgens mij nog niet 100% . Op benzine hoor je gewwon tijdens het optrekken een hard blaasgeluid uit de turbo, en met slangetje naar wastegate eraf gewoon een pfffffw, dus volgens mij wordt de wastegate door de actuator open gestuurd, snap alleen niet waarom

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 12 apr, 2010 9:11

Pingel?
Zou kunnen, dan kan de ECU de druk terugregelen.
De enige manier om erachter te komen is een pingel led plaatsen OF nog beter via de canbus monitoren wat er gebeurd.

redturbo
Geregistreerd lid

Bericht door redturbo » di 13 apr, 2010 16:43

wil graag gaan canbussen, ik kan dan toch ook gaan loggen wat er precies gebeurt toch? Waar haal ik op dit moment voor weinig een canusb adapter, kan in Arnhem een ELM327 halen werkt deze?
En, wat zou die pingel kunnen veroorzaken?

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 13 apr, 2010 17:03

canusb via http://www.canusb.com en dan dealers.
elm327 werkt niet helaas :(

Pingel kan door vanalles veroorzaakt worden, hoge IAT, te vroege ontsteking, RON95 ;)

Je kunt dan in ieder geval zien of je het in de software moet zoeken of in de hardware en dat is al een grote stap richting de oplossing normaliter.

/G

Dick_93seAut
Geregistreerd lid

Bericht door Dick_93seAut » vr 16 apr, 2010 22:59

Hey Redturbo,

puur even voor mijn interesse, waar heb je die forge WA vandaan? ik wil die ook eentje aan gaan schaffen. mijn druk golft ook vrij lang voor hij stabiel blijft.

mvg Dick

redturbo
Geregistreerd lid

Bericht door redturbo » za 17 apr, 2010 13:37

Besteld bij Sander Speek, kost ie 150 euro, maar kun je gewoon via ideal betalen, doe ik liever dan in het buitenland kopen.

Let wel, hij besteld hem wel in het buitenland dus het duurt wel even (week of 4) voor dat je hem in huis hebt.

Ondanks mijn turbo probleem, rijdt mijn auto met deze klep en zonder apc aangesloten perfect.

redturbo
Geregistreerd lid

Bericht door redturbo » do 22 apr, 2010 20:39

Vandaag even een scoopje gehangen aan de bpc klep, puls ziet er bij stationair draaiende motor hetzelfde uit als op de t5suite pagina, 20msec. 50HZ.

Bij meer gas gaat de frequentie naar 32 HZ, maar de bpc klep begint dan ontzettend te ratelen. Ook zit er op het signaal een ontzettende DC component in de vorm van een kwart sinus (0 tot 90 graden) van 15VDC. Volgens mij is dit niet de bedoeling toch?
In het T% naar T7 conversie verhaal vind ik niet of met de scoop op AC of op DC is gemeten.

Ben bang dat mijn mosfets zijn overleden, de lokale electronicaboer heeft ze niet, iemand een adresje?

mechel
Geregistreerd lid

Bericht door mechel » do 22 apr, 2010 21:36

redturbo schreef:Vandaag even een scoopje gehangen aan de bpc klep, puls ziet er bij stationair draaiende motor hetzelfde uit als op de t5suite pagina, 20msec. 50HZ.

Bij meer gas gaat de frequentie naar 32 HZ, maar de bpc klep begint dan ontzettend te ratelen. Ook zit er op het signaal een ontzettende DC component in de vorm van een kwart sinus (0 tot 90 graden) van 15VDC. Volgens mij is dit niet de bedoeling toch?
In het T% naar T7 conversie verhaal vind ik niet of met de scoop op AC of op DC is gemeten.

Ben bang dat mijn mosfets zijn overleden, de lokale electronicaboer heeft ze niet, iemand een adresje?
Bij ombouw naar T7 bcp klep is het bekend dat deze lekker kan gaan rammelen (is dus normaal) , sommige hebben hem geisoleerd tov de carroserie opgehangen om dit effect wat te dempen.
Is die mosfet wel kapot ? Hij geeft namelijk wel de geprogrammeerde 32Hz door en stuurt dus wel het gewenste signaal naar de bcp.
Het testen met scoop gaat mij boven de pet .....dus daar kan ik niets over zeggen maar 15Vdc lijkt me een aardig hoge spanning :oops:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 22 apr, 2010 22:04

Ook zit er op het signaal een ontzettende DC component in de vorm van een kwart sinus (0 tot 90 graden) van 15VDC.
Zeker weten dat je goed triggert en dat de probes goed contact maken? Een fotootje of screenshot van het scoopbeeld zou helpen, behoort dat tot de mogelijkheden?

redturbo
Geregistreerd lid

Bericht door redturbo » vr 23 apr, 2010 8:01

Heb nu even gemeten met een analoge scoop, zal na het weekend met een digitale meten, zodat ik even wat printscreentjes kan maken, waarop kun je triggeren dan? gebruik nu gewoon internal triggering op het signaal zelf, maar dat gaat natuurlijk nooit zo mooi.
Ben in ieder geval blij dat het rammelen normaal is.

Mijn CANUSB tje krijg ik pas op mijn verjaardag, maar dat is gelukkig al over een maandje :D

Plaats reactie