Nieuwe "foto's"van de SAAB 9-5

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » do 28 aug, 2008 22:31

jvhecke schreef:ach ja, de achterlichten deden mij aan "jouw" auto denken
Hieronder zie je de achterlichten van mijn huidige auto, terwijl re remlichten in werking zijn,
maar de auto is ondertussen wel voorzien van een andere achterbumper, een andere koffer-
klep, met achterspoiler en een origineel remlicht op de achterruit, in mijn geval, het 5de remlicht. :idea:

Afbeelding

Voor meer foto's, verwijs ik je naar mijn fotoalbum en ik weet wel, met "jouw" auto, bedoelde je
de Austin, eigenlijk BLMC, Princess die ik vroeger gehad en gereden heb. :wink:

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » do 28 aug, 2008 23:44

leuk om die Princess te zien.

m'n pa heeft er in 1980 serieus naar gekeken (evenals naar zo'n rechthoekige Fiat 132) ter vervanging van de Toyota Crown (met dubbele zitbank) van 1970.

Op de RAI van 1981 kwam het onverwachts op een Saab 900 Gls: die waren juist 3000 florijnen goedkoper geworden.

En van de ene Saab kwam de andere in de familie.

groet
Marius

geert1
Geregistreerd lid

Bericht door geert1 » vr 29 aug, 2008 0:07

ze moeten die Duitse (mislukte) BMW ontwerper eruit trappen en weer zweedse designers neerzetten, ik geef de critici op forum wel gelijk beetje teveel doorsnee auto.

als saab iets aparts in de markt wil zetten moeten ze met een illuster en beruchte retro komen bij 96 retro of 99 retro.

en vandaar uit weer hun eigen "smoel" creëren.

ik vind de tekeningen en de studies erg naar sjonnie en bouwvakker auto's ruiken :cry: nee saab karakter is ver te zoeken, GM moet gewoon omflikkeren/faillieren en Saab moet terug naar de zweedse overheid.

Je ziet met volvo precies het zelfde gebeuren, waar zijn die karakteristieke maar oh zo goede auto's gebelven zoals de 242,244 etc.

Malo
Geregistreerd lid

Bericht door Malo » vr 29 aug, 2008 14:47

Wat is er "nieuw" aan deze foto's ? Dit artikel in Autoexpress is van augustus 2006.....( en is hier reeds de revue gepasseerd )

Op Auto55 is er daarentegen wel een recent artikel met zogenaamde uitgelekte schetsen van de nieuwe 9-5. Hoewel deze volgens mij al 2jaar oud zijn ?

http://www.auto55.be/nieuws/12574-zo-zi ... ieuwsbrief

Het gaat alleszins de goeie richting uit :-)

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 29 aug, 2008 15:40

Kunnen we niet beter even stoppen met het posten van dit soort afbeeldingen? Laten we eens afwachten wat er komen gaat.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » vr 29 aug, 2008 23:43

Henk-Jan schreef:Kunnen we niet beter even stoppen met het posten van dit soort afbeeldingen? Laten we eens afwachten wat er komen gaat.
ja in 2006, nee in 2008, 't wordt nu wel echt tijd dat we een nieuwe 9-5 te zien krijgen, de 9-5 liefhebbers worden ongeduldig...

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » za 30 aug, 2008 12:54

Saab is het merk van "het grote uitstellen" geworden, laat ons het beste hopen. Ik ben pessimistisch door wat ik al gemerkt heb van de amerikaanse mentaliteit van badge-engineering...Zweden hebben minder en minder in de pap te brokken (ze brengen geen geld op, cru gezegd)!
Om van een echte Saab te kunnen spreken, zou je de motor in de langsrichting moeten plaatsen, een hoogstaande sobere luxe afwerking moeten hebben, een naar voor kantelende opliggende motorkap moeten hebben, een fastback moeten produceren, eigen turbomotoren moeten hebben met een relatief kleine cilinderinhoud en vooral minimalistisch Zweeds moeten zijn! Motoren van 2.8 en 3.0 horen in deze filosofie niet thuis, evenmin als Fiat-motoren, Holden-engines en andere prul. Het mag duur zijn , als het maar uniek is (cfr Porsche 911, Honda, Subaru, Lotus...). Een kleine fabrikant kan op deze wijze, en alléén op deze wijze rentabel zijn!

Jo

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 30 aug, 2008 17:46

gudmundje schreef:
Henk-Jan schreef:Kunnen we niet beter even stoppen met het posten van dit soort afbeeldingen? Laten we eens afwachten wat er komen gaat.
ja in 2006, nee in 2008, 't wordt nu wel echt tijd dat we een nieuwe 9-5 te zien krijgen, de 9-5 liefhebbers worden ongeduldig...
Weet ik. Maar door dit soort impressies te posten gaan ze heus niet sneller werken. :P
jvhecke schreef:Saab is het merk van "het grote uitstellen" geworden, laat ons het beste hopen. Ik ben pessimistisch door wat ik al gemerkt heb van de amerikaanse mentaliteit van badge-engineering...Zweden hebben minder en minder in de pap te brokken (ze brengen geen geld op, cru gezegd)!
Om van een echte Saab te kunnen spreken, zou je de motor in de langsrichting moeten plaatsen, een hoogstaande sobere luxe afwerking moeten hebben, een naar voor kantelende opliggende motorkap moeten hebben, een fastback moeten produceren, eigen turbomotoren moeten hebben met een relatief kleine cilinderinhoud en vooral minimalistisch Zweeds moeten zijn! Motoren van 2.8 en 3.0 horen in deze filosofie niet thuis, evenmin als Fiat-motoren, Holden-engines en andere prul. Het mag duur zijn , als het maar uniek is (cfr Porsche 911, Honda, Subaru, Lotus...). Een kleine fabrikant kan op deze wijze, en alléén op deze wijze rentabel zijn!

Jo
1) Waarom moet een motor in lengterichting geplaatst worden? Hoe efficiënt is dat met voorwielaandrijving?

2) Wat is het voordeel van een aan de voorkant scharnierende motorkap?

3) SAAB ontwikkelt vele turbomotoren voor GM. Net als het XWD-syteem, dat samen met Haldex is ontwikkelt. De Zweden zijn in die zin nog aardig belangrijk voor GM.

4) Wat is er zo uniek/exclusief aan Honda?

5) Je moet vast blijven houden aan de belangrijke waarden van een merk, niet aan resultaten van die waarde. Met andere woorden, als je een betere oplossing voor iets hebt dan voorheen moet je niet blijven vast houden aan datgene dat je vroeger als oplossing had voor het probleem.

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » za 30 aug, 2008 19:08

@ jvhecke: ja, Lotus is echt fantastisch in het ontwikkelen van eigen motoren... :roll: Overigens zou je beter moeten weten, de motoren in Saab zijn slechts zelden van eigen makelij of origine geweest. Ze weten er altijd wel goed aan te prutsen, dat wel.

t464120
Geregistreerd lid

Bericht door t464120 » za 30 aug, 2008 23:00

Een dwars geplaatste motor is ook voor veiligheidsredenen gedaan...

K Plop
Geregistreerd lid

Bericht door K Plop » zo 31 aug, 2008 7:52

@ jvhecke: ja, Lotus is echt fantastisch in het ontwikkelen van eigen motoren... Overigens zou je beter moeten weten, de motoren in Saab zijn slechts zelden van eigen makelij of origine geweest. Ze weten er altijd wel goed aan te prutsen, dat wel.
Nu ook niet echt meer, ze zijn over op "betrouwbare" Toyota motoren. Ook in ee nieuwe 2+2 waarvan ik de naam ff niet weet. Dat is pas je identiteit verliezen want motoren (ver)bouwen was een van hun stokpaardjes (en lichtgewicht natuurlijk)

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » zo 31 aug, 2008 21:15

Henk-Jan schreef:
gudmundje schreef:
Weet ik. Maar door dit soort impressies te posten gaan ze heus niet sneller werken. :P
jvhecke schreef:Saab is het merk van "het grote uitstellen" geworden, laat ons het beste hopen. Ik ben pessimistisch door wat ik al gemerkt heb van de amerikaanse mentaliteit van badge-engineering...Zweden hebben minder en minder in de pap te brokken (ze brengen geen geld op, cru gezegd)!

Jo
1) Waarom moet een motor in lengterichting geplaatst worden? Hoe efficiënt is dat met voorwielaandrijving?

3) SAAB ontwikkelt vele turbomotoren voor GM. Net als het XWD-syteem, dat samen met Haldex is ontwikkelt. De Zweden zijn in die zin nog aardig belangrijk voor GM.

5) Je moet vast blijven houden aan de belangrijke waarden van een merk, niet aan resultaten van die waarde. Met andere woorden, als je een betere oplossing voor iets hebt dan voorheen moet je niet blijven vast houden aan datgene dat je vroeger als oplossing had voor het probleem.

1: symetrische aandrijfassen, betere gewichtsverdeling (op voorwaarde dat de motor ver genoeg naar achter ligt en niet te veel weegt natuurlijk)
2: gewoon leuker :lol:
3: zwijg mij van GM :roll: Maar spitstechnologie zie ik toch niet hoor: benzine directe injectie, permanente 4x4 (Haldex is NIET permanent!!!), LED-verlichting, start-stopsystemen,...
4: ophanging, hoogtoerige motoren, looks 8) Lotus blinkt uit door zijn futuristische kenmerken van consequente lichtgewichtbouw!
5: ga dat eens bij Porsche, BMW, Mercedes etc gaan vertellen: die merken bouwen op traditie!

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 31 aug, 2008 21:22

Wat is er buiten het design zo uniek aan een Mercedes-Benz?

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » ma 01 sep, 2008 0:41

jvhecke schreef:
Henk-Jan schreef:
gudmundje schreef: ja in 2006, nee in 2008, 't wordt nu wel echt tijd dat we een nieuwe 9-5 te zien krijgen, de 9-5 liefhebbers worden ongeduldig...

Jo

1: symetrische aandrijfassen, betere gewichtsverdeling (op voorwaarde dat de motor ver genoeg naar achter ligt en niet te veel weegt natuurlijk)
2: gewoon leuker :lol:
3: zwijg mij van GM :roll: Maar spitstechnologie zie ik toch niet hoor: benzine directe injectie, permanente 4x4 (Haldex is NIET permanent!!!), LED-verlichting, start-stopsystemen,...
4: ophanging, hoogtoerige motoren, looks 8) Lotus blinkt uit door zijn futuristische kenmerken van consequente lichtgewichtbouw!
5: ga dat eens bij Porsche, BMW, Mercedes etc gaan vertellen: die merken bouwen op traditie!
Laat Porsche hier effe buiten...

Illu
Geregistreerd lid

Bericht door Illu » vr 05 sep, 2008 22:46

de nieuwe 9-5 wordt in Genenve voorgesteld en zal de moeite zijn. beetje een voortzetting van stijl uit de laatste 3 conceptcars.... 8)

Plaats reactie