Check engine

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Herbie
Geregistreerd lid

Check engine

Bericht door Herbie » vr 21 dec, 2007 20:40

Even een vraag, vanmorgen reed ik door de mist in Zeeland, met 5 graden vorst. Mijn ventilator stond op 3 en mijn kachel maximaal. En ik reed redelijk zacht 70 km/hr in de 5 versnelling. Op een bepaald moment ging het lampje check engine branden. Nu had ik het idee dat dit gepaard ging met een lage motor temp omdat het enige was wat me opviel?. Na even terugschakelen en de ventilator op 2 zetten ging het lampje weer uit en ging het ook weer niet meer branden. Van de rest was er mijns inziens ook geen probleem. Kan iemand me verklaren of dit inderdaad aan de lage temp kan liggen in combinatie met het lage toerental/ lage motor temperatuur ?
bedankt.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » vr 21 dec, 2007 21:23

hey
je zelf diagnose is juist
oorzaak thermostaat
mvg werner

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » vr 21 dec, 2007 23:15

@werli : Verklaring ??

Herbie
Geregistreerd lid

check engine

Bericht door Herbie » za 22 dec, 2007 12:31

Ja, zou kunnen maar voor mij nog niet duidelijk. Indien het de thermostaat is, zou die dus open blijven staan ? Ik dacht altijd dat deze indien hij kapot was dicht bleef staan, dus dat de motor dan warm zou lopen. Bij Saab dus niet denk ik aan de reactie te zien? Dus ik ga er vanuit dat de thermostaat bij Saab bij defect open staat waardoor de motor te koud wordt ? en het lampje check engine gaat branden ? Dus graag wat meer uitleg, ik heb het na gisteren ochtend niet meer gehad, maar het was vanochtend ook niet zo koud. Kan het zijn dat het met de kou te maken heeft en dat de thermostaat wel ok is ? Indien de thermostaat kapot is, dus open blijft, komt de motor dan wel normaal op temperatuur ? Bij mij wel, hij komt na een km of 5/6 op normale temp, en de wijzer staat tussen 20 en 15 voor ( kloktermen ), dit is naar mijn idee vrij normaal bij dit weer ? Dus nogmaals hoe kom ik er achter of de thermostaat kapot is, of moet ik hem vervangen met deze wetenschap?

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 22 dec, 2007 15:52

ik heb een maand geleden precies hetzelfde probleem gehad. De thermostaat bleef openstaan waardoor de motor teveel gekoeld werd. Bij het rijden in zijn 5 zag je de tempmeter dalen en ging de CE branden. Na het vervangen van de thermostaat was het probleem opgelost.

Plaats reactie