Onderdelen waterpomp B20

1967-1984
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart M
Geregistreerd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 10:05
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Onderdelen waterpomp B20

Bericht door Bart M » ma 04 jun, 2018 22:07

Na de winterstop had ik een kapotte waterpomp. Een hoop koelvloeistof lekte via het draingat naar buiten. Dus mechanical seal naar de haaien.

Kwam er achter dat het niet meer zo gemakkelijk is om aan nieuwe onderdelen te komen.
In Europa alleen heel duur te koop. In de US bij Europarts voor een redelijke prijs een revisieset gevonden.
Na verzendkosten en importrechten trouwens niet meer zo goedkoop...

Na een weekje setje onderdelen op de mat. Prima service overigens.
In de revisieset een nieuw lager, oliekeerring, zegerring en mechanical seal.
Op de doosjes allemaal nummers van bekende fabrikanten uit de industrie.
Hierop maar eens gaan googlen...

Het resultaat:

Kogellagernummer R10
Dit is een lagertje met een inchmaat. Afmetingen d18,875 (5/8") D34,925 (1 3/8") en B7,14 (11/32")
Van verschillende merken te koop, ook van SKF

Olieseal SKF6373, alternatief oliekeerring NBR 15,87 x 34,92 bestelnummer bij firma Eriks 10010698

Mechanical seal merk Flow Serve type 68
bestelnummer 68-062-159
Seal is niet precies hetzelfde maar past wel.
Alternatief is John Crane type 6A
Google levert op dat deze seals ook in zwembadpompen en vijverpompen worden gebruikt. Op Ebay worden ze zat aangeboden.

De zegerring kan je meestal hergebruiken.

De pompwaaier is moeilijk nog te vinden maar kan meestal nog wel opgeknapt worden in de draaibank. Maak het sealvlak zo glad mogelijk maar haal zo min mogelijk materiaal weg. Polijst na het draaien het oppervlak met bijvoorbeeld een beetje kleppenslijp pasta. Het allerbeste is het oppervlak te lappen naar spiegeglad.

De pompas blijkt nog maar heel moeilijk aan te komen. Als iemand een bron weet graag delen.
Om de as bij demontage en montage heel te houden gebruik alleen het daarvoor bestemde waterpomp gereedschap.

De pakking van het pompdeksel kan eenvoudig zelf worden geslagen van een stukje dun pakking papier. Monteren met een beetje vloeibare pakking zoals Hylomar
Aĺleen vloeibare pakking gaat lekken is mijn ervaring. Bovendien heb je de inbouw hoogte nodig. De pompwaaier kan anders gaan aanlopen tegen het deksel.

Ik heb nu gedeeld wat ik weet. Als jullie aanvullingen of tips hebben nodig ik jullie uit deze hieronder te delen.

Voor de duidelijkheid, ik heb het laatste type waterpomp (vanaf 1977, type 3) maar genoemde onderdelen schijnen ook op type 2 te passen.
99 GL 1979 (voor de hobby)
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
Nu 9-3 Estate Diesel met Hirsch

Gebruikersavatar
Bart M
Geregistreerd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 10:05
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Onderdelen waterpomp B20

Bericht door Bart M » ma 04 jun, 2018 23:17

Triumph onderdelen zijn volgens mij alleen toe te passen in het vroegste type waterpomp. Het seal is in ieder geval anders als bij de latere types.
99 GL 1979 (voor de hobby)
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
Nu 9-3 Estate Diesel met Hirsch

arafo
Geregistreerd lid
Berichten: 16
Lid geworden op: di 06 nov, 2012 17:55
Regio: Italië

Re: Onderdelen waterpomp B20

Bericht door arafo » di 12 jun, 2018 12:47

Ik heb verschillende pompen en een reparatieset, als je geïnteresseerd bent, hebben we contact

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28919
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Onderdelen waterpomp B20

Bericht door Sapphire » di 12 jun, 2018 14:35

De pompasjes komen met enige regelmaat voorbij op tradera. In mijn beleving is het moeilijkste om een hulpas te vinden die nog heel is. Vaak als de pompas vervangen moet worden is de hulpas ook kapot (de schade komt meestal vanwege verkeerd (de)monteren inderdaad, vaak met slagtrekker). De assen zijn op elkaar ingelopen, dus het beste is in mijn ogen een nog goede set uit een sloop blok halen. Een nieuwe pompas op een oudere/matige hulpas zetten is in mijn ervaring recept voor het vroegtijdig sterven van de waterpomp, maar als je het zorgvuldig doet het beste alternatief in veel gevallen. Het mooiste zou zijn als iemand een partijtje nieuwe hulpassen zou ontdekken in een verlaten schuurtje :wow:

Een andere mogelijkheid is de gehele waterpomp ombouwen naar vroeg type (grove vertanding). Je hebt dan minder capaciteit (flow), maar ze zijn wel min of meer bulletproof. Wordt veel gedaan bij opbouw rallyblokken.

Dank voor je uitzoekwerk overigens :bluethumb:
9000, what else?

arafo
Geregistreerd lid
Berichten: 16
Lid geworden op: di 06 nov, 2012 17:55
Regio: Italië

Re: Onderdelen waterpomp B20

Bericht door arafo » wo 13 jun, 2018 11:15

Mijn e-mail is franciscoarrate@yahoo.es, voor het geval u contact wilt opnemen met en foto's wilt sturen van waterpompen

Gebruikersavatar
frans1950
Geregistreerd lid
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 29 jul, 2011 21:16
Regio: Kies een regio:

Re: Onderdelen waterpomp B20

Bericht door frans1950 » di 14 aug, 2018 12:16

Vandaag de revisieset voor de waterpomp van mijn B20 uit 1973 binnengekregen. Ik had ze besteld bij Rimmer-Bos in engeland.
De set is eigenlijk voor een Triumph Stag, maar de keerringen en O-ringen en lager zijn hetzelfde als van de Saab.
De kosten all-in waren zo’n 30 euro. Alleen de pakkingen voor het deksel zijn te klein, moet ik zelf gaan maken.
Nu kan ik hem weer in elkaar gaan zetten nadat een vriend de waaier glad heeft afgedraaid.
Saab 96TT 1960
Saab 99 LEA4 1973

Gebruikersavatar
frans1950
Geregistreerd lid
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 29 jul, 2011 21:16
Regio: Kies een regio:

Re: Onderdelen waterpomp B20

Bericht door frans1950 » di 28 aug, 2018 17:02

Gisteren de pomp weer gemonteerd, alles terug geplaatst en aangesloten en goed resultaat: hij lekt niet meer en pompt netjes rond. Probleem opgelost mede dankzij forumlid Babbel.
Saab 96TT 1960
Saab 99 LEA4 1973

Plaats reactie