loopt arm, maar niet over volledige toeren

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

loopt arm, maar niet over volledige toeren

Bericht door Thieuke » ma 03 nov, 2014 20:26

Heren, ik zit met een probleempje.

De software in mijn auto is aangepast naar 200 pk en 340 Nm koppel. So far so good. Nu heb ik een TD04 gemonteerd en wil ik kijken of ik wat meer koppel en vermogen uit de software/hardware kan halen.

Afbeelding

Ik heb hiervoor samen met iemand de software wat opgetrokken naar 220 pk en 385 Nm koppel. Nu is dit wel wat boven wat mogelijk zou moeten zijn met de LPG injectoren, maar daar zouden we al rijdend dan wel achter komen, en bij kunnen stellen.

Welnu, ik heb helaas nog geen wbl (en die komt er voorlopig ook nog even niet), maar ik kan wel in de openSID kijken naar de output van de voorste 2 sensor. Het gaat dan niet om te zien hoeveel arm of rijk er gelopen wordt, maar je kan in ieder geval zien of het rijk of arm is (als jullie begrijpen wat ik bedoel).

Hieronder de koppel en vermogenskromme van deze software:
Afbeelding

In eerste instantie ging het eigenlijk best goed op deze nieuwe software, met de automaarbak in stand D. Hij schakelt dan natuurlijk netjes over voor het echt spannend wordt.

Om te testen wat er in de hogere toeren zou gebeuren hebben we de auto in z'n tweede versnelling gezet en zijn we gaan rijden. Het gevolg was dat de lpg injectoren het niet trokken, waardoor misfires (tussen de 3000 en 4000 toeren). We hebben toen de Mreq wat naar beneden bijgesteld rond die toeren, maar dan zit je eigenlijk weer rond de 200 pk en de 340 Nm koppel. (niets vreemds dus eigenlijk).

Dit heeft geresulteerd in de volgende koppel en pk kromme:
Afbeelding

Dit is natuurlijk geen nette koppelkromme, dus dit gaat m niet worden, maar je kan daardoor wel wat getallen zien.

Er is echter nu iets aparts aan de hand, want bovenstaande software werkte wel goed in de auto, en de 220 pk voelde je er ook echt wel inknallen rond de 5000 rpm. In dat toerenbereik reed de auto goed, volgens de O2 sensor ook rijk (dus niet arm, de injectoren trokken dat dus gewoon), ook terwijl de injector DC daar hoger is dan in het toerengebied van 3000 tot 4000 rpm. De gas injectoren trekken het daar dus wel, in de hogere injector DC's.

Kijken we naar de O2 sensor, dan zien we het volgende gebeuren:
0 - 3500 rpm --> rijk mengsel --> Injector DC 5 - 74
3500- 5000 rpm --> arm mengsel --> Injector DC 74 - 87
5000 - max rpm --> rijk mengsel --> Injector DC 87 - 90

Hoe kan dit nou voorkomen?

De lpg injectoren krijgen hun informatie van de benzine injectoren x een factor, als die het bij 90 wel doen, waarom bij 74 tot 87 niet?

Gegevens LPG installatie: LPi Vialle, 4 witte injectoren......

Iemand een idee?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: loopt arm, maar niet over volledige toeren

Bericht door evo » di 04 nov, 2014 0:19

Wat probeer je te bereiken?... Zin in een nieuwe kop?

Koop een WBL en een EGT, en plot een paar matrixen (met verschillende loads en werk je VE map bij). Ik raad het je anders ten strengste af, dit geëxperimenteer op en voorbij de grens van je LPG injectoren. Zo heb ik onderdelen van de basis van jou software ook gemaakt....

Sorrie Thieuke... My two pence

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 04 nov, 2014 0:54

Geen sorry nodig. En heb de ook gewoon jou bin weer geflashed, just omdat het zo tricky is zoals je zegt.

Maar wat ik gewoon raar vind is dat arm lopen bij bepaalde toeren, terwijl in hogere toeren bij een grotere injector dc wel rijker gelopen wordt. En wil graag weten hoe dat kan.

Mijn ve map is voor grootste deel gewoon 1, hoger in toeren iets hoger, en lager in toeren iets lager.

De ve-map heb ik niet gewijzigd, die staat origineel op jou instelling. Lijkt me dus in orde of mis ik iets?

Ligt het aan de instelling van de lpg injectoren? Heeft die een flexibele omrekenfactor?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 04 nov, 2014 11:49

een andere turbo beinvloedt je VE map enigszins :wink:

Wat betreft je controle methode op voldoende rijk lopen op lpg onder vollast: hou er rekening mee dat Vialle niet werkt met constante verschildruk over de injectoren maar met een drukverschil van 5 bar boven de tankdruk. En die varieert enorm met vulling en temperatuur (2-12 bar!). De verschildruk over de injectoren hobbelt vrolijk mee. De LPE corrigeert hiervoor middels een druksensor in het koppelblok. Gevolg: er is geen 1:1 relatie tussen injector DC en inspuithoeveelheid en dat je nu onder vollast rijk weet te blijven is dus beslist geen garantie dat dat altijd zo is.

Wil je koprevisies voorkomen dan is marge inbouwen het devies en zeker niet de limiet van je installatie gaan opzoeken. Ook al omdat als het spul ouder wordt, injectoren en de pomp mogelijk wat minder gaan presteren. Persoonlijk vind ik 200pk op een standaard lpi al erg op het randje, zou zelf eerder 185pk als veilige limiet aanhouden zeker als de bestuurder ervan houdt om alles eruit te halen. Wil je meer monteer dan eerst grotere injectoren.

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » di 04 nov, 2014 11:57

just wow :shock:

WBL aanschaffen, je kan wel verder dan 200PK maar dan heb je echt de WBL nodig, standaard VE map gaat belachelijk rijk tijdens WOT, ik had een AFR van 11 tijdens WOT en dat is niet ok met lpg, hoort rond de 13 voor max vermogen te zitten, er zit dus wat marge in.

Narrowband heb je geen * aan, na xxx mg/c vliegt dat ding open loop in en negeert hij de NBL.

@9000-95, valt mee joh, ik heb bijna altijd steady AFR 13 tijdens wot, ik had een keer AFR 12 tijdens wot maar toen had ik een slangetje eraf geblazen.

Bij het mappen van mijn huidige 46T misbaksel kon ik tot bijna 1280-1290 mg/c @AFR13 maar zonder een 3inch downpipe en viggen koppeling durf ik het niet aan dus heb ik het teruggeschroefd, bij AFR11 kon ik niet verder dan 1200 mg/c (dit is wel met de bruine LPI injectoren).

EDIT: trouwens, je kan wel zien tijdens volgas of hij heel erg arm of heel erg rijk loopt, dan moet je "geloof ik" In.U_O2SensFront toevoegen aan sid.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 04 nov, 2014 12:08

Nu ja, hij loopt al een tijd zo, en het is onze daily driver, dus wordt niet altijd voluit gereden natuurlijk.

Ik had de stille hoop dat je nog enigzins iets uit de NBL waarden kon halen, aangezien de auto dat ook doet, maar dat is duidelijk niet het geval.
Het wil zo zijn dat ik volgend jaar de grotere injectoren wil kopen, en een wbl en wat extra meters (op de plaats van de radio (dus enkel DIN radio erin, en 3 metertjes daarboven (oliedruk en EGT en AFR)).

Tot die tijd laat ik het maar zo denk ik, gezien bovenstaande reacties.

Overigens tijdens het rijden op de 200 pk en 340 Nm bin heb ik geen knocks en heel weinig misfires. Ondanks het arme mengsel volgens de O2 sensor. Wil dat nog wat zeggen?

ashwin1
Geregistreerd lid

Bericht door ashwin1 » di 04 nov, 2014 12:16

I feel you bro :(

ik heb mij ook geergerd aan die 200pk en ik heb ook geprobeerd te experimenteren zonder WBL, maar het gaat helaas gewoon niet, het is ook niet heel duur tegenwoordig, de MTX-L haal je voor 150 inc verzenden van Amazon vandaan.

je kan ook 4 bruine injectoren kopen, alleen de ecu nog, maar daar is een truukje voor :O:

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 04 nov, 2014 12:20

Ik ga de donkerbruine injectoren halen. ECU kan herprogrammeerd worden.

Degene met wie ik die software heb zitten maken had ook wat leuks trouwens, die kon op de t7suite manier zijn lpg injectoren aanpassen in een map..... natuurlijk geen Vialle....

Wat is die truuc waar je het over hebt?

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » di 04 nov, 2014 12:30

Uit nieuwsgierigheid, wat kost die wbl en haal je de 1e lambda na de turbo er dan uit en schroef je de wel erin?
En als ik dan een obd2 icm 8t (9-3ss) heb kan ik/de ecu dan meer zien dan nu?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 04 nov, 2014 12:44

Volgens mij is dat bij de 9-5 wel te doen, immers, je kan geloof ik de wbl ook aan je ECU vast maken (aansluiten op de normale stekker) om dubbel te fungeren als NBL voor de ECU en als WBL voor het aflezen via een metertje (of in T7Suite wellicht).

Ik ben meer benieuwd waar men de metertjes haalt? Die ook groen licht geven in het donker. Er is natuurlijk weer een hoop troep te koop tussen de goede meters.....

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » di 04 nov, 2014 15:20

Wifi signaal van de lucht brandstof verhouding naar smartphone?
Er zijn maar weinig mooie oplossingen voor metertjes , alhoewel ik bij Max er twee boven elkaar gezien heb in de voortijl. Zag er wel netjes uit, alleen die meters zelf zijn snel "golf" ipv een "netjes" beschaafde Saab layout.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 04 nov, 2014 15:30

Meeste WBL controllers hebben meerdere analoge uitgangen. Mijn LC-1 kwam met een "simulated NBL" op uitgang 1 en full WBL signaal op uitgang 2 (is echter vrij programmeerbaar). Wil je slechts gebruik maken van 1 sonde (ik raad dat overigens af...) verbindt je uitgang 1 met je originele NBL ingang en uitgang 2 kun je verbinden met je WBL ingang. Pin 16, bij T7, als ik me niet vergis. Dan heb je je WBL signaal ook meteen, zelfs grafisch, in je SID.

Ik rijd met beide sondes NBL & WBL aangelsoten... Pist je WBL af dan heb je daar zo min mogelijk last van :mrgreen:

Overigens kun je T7 ook zo mappen dat je je injectorconstante via je SID kunt aanpassen. Zo reed ik vroeger LPG icm E85 en dikke Deka's.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 04 nov, 2014 15:31

foutje...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 04 nov, 2014 16:42

Thieuke schreef:Ik ben meer benieuwd waar men de metertjes haalt? Die ook groen licht geven in het donker. Er is natuurlijk weer een hoop troep te koop tussen de goede meters.....
De Innovate MTX-L geeft oranje licht, ongeveer dezelfde kleur als bijvoorbeeld de SID. Dat vond ik prima acceptabel.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 04 nov, 2014 18:13

Bedankt Miller, die is inderdaad niet verkeerd, maar eventuele andere metertjes wijken dan weer af, en dat vind ik minder mooi in het interieur.

Plaats reactie