APK Afkeur achterportier in Deathlock

1997-2010
gijsmondria
Geregistreerd lid

APK Afkeur achterportier in Deathlock

Bericht door gijsmondria » ma 28 nov, 2011 18:44

Vandaag mijn 9-5 weggebracht voor een apk keuring, helaas afgekeurd op twee punten. Knipperlampjes verkleurd, even vervangen dus.
Maar ook het rechterachterportier zit op slot, in deathlock. Dat wist ik wel, maar gebruik hem nauwelijks. Maar dat is een APK afkeurpunt.

Heeft iemand tips om hem weer werkend te krijgen. En ten eerste de deurkaart er af te krijgen nu de deur op slot zit?

Phantom
Geregistreerd lid

Re: APK Afkeur achterportier in Deathlock

Bericht door Phantom » ma 28 nov, 2011 19:44

Tanisha heeft in een ander topic (wat ik zo gauw effe niet kan vinden) gereageerd dat je hem geforceerd kan verwijderen zodat alleen plastic bevestigingspunten naar de knoppen gaan en niet het paneel zelf.
Iets als met behoorlijk wat kracht naar boven en tegelijk binnen toe trekken.
Klinkt logisch want het lijkt me dat hier bij het ontwerpen wel rekening mee is gehouden dat niet het hele paneel verzaagd en naar de mallemoer gebracht moet worden. ;)
Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt en dat hoop ik ook zo te houden.

EDIT: Ik wist overigens niet dat het een APK afkeur was, al is het ergens wel logisch dat alle portieren naar behoren moeten kunnen functioneren.

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » ma 28 nov, 2011 20:59

Hoy
Ik denk dat Phantom dit topis bedoeld motertjes van de deurvergrendeling
Grt Hennie

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » ma 28 nov, 2011 22:20

Ik ga even kijken, dank. Viel mij ook tegen dat het afkeur is. Vind het ook wel dubieus nu met de nieuwe Auto s met maar een achterdeur

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 28 nov, 2011 22:32

Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Als er achter die deur iemand zit (en daar is de auto op gebouwd tenslotte) is het uit veiligheidsoverwegingen noodzakelijk dat hij in geval van nood de auto snel kan verlaten.

Phantom
Geregistreerd lid

Bericht door Phantom » ma 28 nov, 2011 22:52

@berta: Thanks, dit was indd het topic wat ik bedoelde.

@Robbert: Klopt als een bus, al heb je kans dat wanneer het portier vol geraakt wordt bij een aanrijding (o.i.d) dat het dan ook weigert om open te gaan.
Maar dat een portier op voorhand al niet zou openen lijkt me ook een kwalijke zaak, ik zou overigens zelf ook niet graag achter zo'n portier zitten. ;)

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 28 nov, 2011 22:53

gijsmondria schreef:Ik ga even kijken, dank. Viel mij ook tegen dat het afkeur is. Vind het ook wel dubieus nu met de nieuwe Auto s met maar een achterdeur
Jij bedoeld auto's als de Hyundai Velostar neem ik aan? Is de derde deur in dit geval niet gewoon net iets beters dan een tweedeurs???

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » ma 28 nov, 2011 23:06

Achterin in driedeurs auto's zitten ook wel eens mensen...? Die hebben helemaal geen deur in geval van nood... :lol:

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » ma 28 nov, 2011 23:22

Maar dan kan de stoel naar voren klappen om er uit te kunnen.

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » di 29 nov, 2011 0:16

Doel inderdaad op de Veloster, maar ik snap de regel inderdaad wel.Bij een ongeval ben je slecht bereikbaar.

Ik ga ook nog even heel fout infermeren bij het opel forum, net even op de koffie geweest bij een kameraad van mij met een astra en daar zit het zelfde slotsyseem in.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 29 nov, 2011 11:29

Phantom schreef:al heb je kans dat wanneer het portier vol geraakt wordt bij een aanrijding (o.i.d) dat het dan ook weigert om open te gaan.
Moet je nagaan wat er gebeurd als het nog wél werkende portier vol geraakt wordt en niet meer opengaat. Dan heb je pas een probleem...

@TS welke Astra heeft ook deathlock? De J? De H in ieder geval niet...

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 29 nov, 2011 12:37

Robbert schreef:Maar dan kan de stoel naar voren klappen om er uit te kunnen.
En als die niet naar voren kan kantelen is het ook APK afkeur.

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » di 29 nov, 2011 13:29

Ik denk dat we Gijsmondria blijer maken met het openen van z'n portier dat op deathlock staat,dan alle vormen van apk afkeur aan te dragen. :lol:
Ten 1e 2 schroeven verwijderen uit de handgreep om de deur dicht te trekken en 1 bij de handel om van binnenuit de deur open te doen.
Daarna voorzichtig proberen het paneel eruit te trekken,moet dan flink doortrekken. Waarschijnlijk zullen er wel clipjes afbreken. ;-|+ Als het paneel dan los is stekkertjes verwijderen van het raammechanisme en de instap verlichting. Nu kun je kijken of er 'n stekker los ligt OF 'n draadbreuk (wat bij mij het geval was) of in het ergste geval dat het vergrendelingsmechaniek naar de kl#te is. Zal nog wel vervolgt worden.

Grt Hennie

gijsmondria
Geregistreerd lid

Bericht door gijsmondria » di 29 nov, 2011 18:46

Type astra weet ik zo niet, lelijk met kont verder kom ik niet. Ik heb wel vaker de deurkaarten er af gehad, maar niet met de deur dicht. Gewoon even breken dus, en hopen dat er wat heel blijft. Maar dan, ik heb toen hij nog niet in deathlock stond er wel eens naar gekeken. Toen deed hij het soms wel soms niet. Kon toen geen draadbreuk ontdekken. Heb het vermoeden dat het slot defect is. Wat ik begreem word doormiddel van een blaasbalgje de trekstong losgekoppeld?
Kan ik het slot vanbinnen zo verwijderen en dan de deur openen, of moet ik echt het slot kapotbreken?

emiel00
Geregistreerd lid

Bericht door emiel00 » wo 30 nov, 2011 0:13

het risico om het paneel te mollen houdt mij ook nog steeds tegen om dit te doen....

heb hier een poosje geleden ook een soortgelijke vraag gesteld : viewtopic.php?f=8&t=107678&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

mijn achterdeursloten gaan vanaf het begin al niet mee met de CV. en gingen zelfs niet op slot.....
bij demontage bleek de pen er uit te liggen en na een simpele reparatie kon ik ze wel gewoon met de knop bedienen, dus niets aan de hand.
waarschijnlijk is nu dat mechaniekje het contact met het slot kwijt geraakt terwijl deze op slot zat, dus krijg ik mijn deur met geen mogelijkheid meer open.

al met al moet het met de genoemde tips wel gaan lukken.
- eerst de torrx bouten er uit
- vervolgens de chromen ontgerendelaar er af
- het paneel licht naar boven en naar voren trekken en kijken wat er gebeurt...

voor mij moet het dan mogelijk zijn om of de metalen pen in het slot te krijgen en vervolgens te openen, anders moet de behuizing van het slot kapot.
of dat laatste ook werkt met een slot dat in death-lock staat ?

succes in ieder geval en ik ben benieuwd naar de uitkomst !

Plaats reactie