Takata airbag recall

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Takata airbag recall

Bericht door Henk-Jan » zo 05 jul, 2026 10:27

reiernumans schreef:
za 04 jul, 2026 20:21
Jij hebt geen Frans gekentekende auto, dus krijg jij niet zoiets te zien want de Franse RDW heeft op jouw kenteken/chassisnummer helemaal geen database of informatie. De paar klanten die ik hierover op de lijn heb gehad zijn Nederlanders die naar Frankrijk zijn verhuisd en hun Saab meegenomen hebben.

Het onderdeelnummer dat ik doorgestuurd kreeg is volgens EPC 'gewoon' het onderdeelnummer van de airbag die vanaf 2006 gemonteerd werd, ik kan nergens uit herleiden dat het een nieuw onderdeelnummer of doorverwijzing is (dat is altijd vrij goed te herkennen aan de nummerstructuur, in ieder geval voor een nerd als ik). Ik vermoed dus dat dit exact dezelfde airbag is die al in je auto zit. Met een Saab logo inderdaad.
Ben ook wel benieuwd of onze MY11 9-3x ook een Takata airbag heeft en zou voor zo'n bedrag ook wel in de markt zijn om onze airbag voor een nieuwe te wisselen, als we daarmee van Takata naar niet Takata gaan.

Ik wilde nog eens de stuurknoppen wisselen van MY11 naar MY12, dus dan kan ik direct even kijken naar het serienummer op de airbag...

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » zo 05 jul, 2026 11:50

Op FB wordt een link getoond: https://experience.gm.com/recalls/takat ... XHOkIWWUsg

Hier kun je je VIN invoeren en dan zien of er recalls zijn.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » zo 05 jul, 2026 14:51

Volgens mij werkt dat alleen voor in de VS geleverde voertuigen.

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » ma 06 jul, 2026 21:35

Wereldwijd zijn onveilige Takata-airbags in Saabs teruggeroepen (VS, Canada, Australië) — behalve in Europa. Na eigen onderzoek blijkt dat in Europese Saabs dezelfde airbags zitten. In Frankrijk is vervanging inmiddels verplicht: zonder nieuwe airbag krijg je geen APK meer en ben je zelfs niet meer welkom op Franse wegen. Wij verwachten dat ook hier via de RDW binnenkort een recall-actie komt.

De vervangende airbags (onderdeelnummer 39095647) zijn schaars en worden alleen op chassisnummer geleverd. Wij hebben in Meppel een voorraad aangelegd voor onze klanten. Vervangen is relatief eenvoudig en snel gedaan.

Moet je binnenkort naar Frankrijk, of wil je gewoon niet langer met een onveilige airbag rijden? Neem contact met ons op.

Lees het volledige verhaal op onze website:
https://saabpartners.com/niet-gecategor ... leem-saab/

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » ma 06 jul, 2026 22:20

volgens mijn vin-code val ik niet onder deze actie.

Zijn het specifieke jaren?

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » ma 06 jul, 2026 23:15

Is dit vooral een juridisch probleem of knallen die dingen regelmatig uit elkaar?
Beetje rare suggestie misschien maar kun je dan niet beter zonder Airbag gaan rondracen?

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » di 07 jul, 2026 5:38

Het betreffen de bouwjaren voor de 9-5 OG van 2006 tot en met 2010 (estate) en de 9-3 NG van 2006 tot en met 2011.

Het is geen juridisch probleem er zijn dodelijke ongelukken gebeurd. Hierboven staat ook iemand met een tante met een Honda.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 07 jul, 2026 10:54

Marius0404 schreef:
ma 06 jul, 2026 22:20
volgens mijn vin-code val ik niet onder deze actie.
je hebt meerdere Saabs in jouw onderschrift... bedoel je dat je met jouw 9-3 TiD cabrio van 2006 niet onder de recall actie valt?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 07 jul, 2026 10:55

dirk7942 schreef:
di 07 jul, 2026 5:38
de 9-3 NG van 2006 tot en met 2011.
Bedoel je met 2006 een 9-3 NG van MY2007? Dus met het nieuwe interieur?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 07 jul, 2026 14:36

De nieuwe airbag kwam in MY06 al, net als bij de Dame Edna.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 07 jul, 2026 14:58

reiernumans schreef:
di 07 jul, 2026 14:36
De nieuwe airbag kwam in MY06 al, net als bij de Dame Edna.
ook in de NG9-3 met oude neus en oud interieur? (t/m MY2006)

antoniew
Geregistreerd lid

Bericht door antoniew » di 07 jul, 2026 15:08

Hier wordt vrij duidelijk beschreven welke partnummers het betreft en welke productie datums van de auto's.

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2016/R ... 3-3035.PDF

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 07 jul, 2026 15:18

Fijn dat Saabpartners een voorraad heeft aangelegd! Gewoon uit nieuwsgierigheid; moet GM dit niet onder “garantie” regelen, dus kosteloos voor eigenaren? Snap dat Saabpartners dit niet op deze wijze gaat doen hoor, maar gewoon even nieuwsgierig hoe dit formeel zit.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 07 jul, 2026 16:22

Dat lijkt me wel, al vraag ik me wel af hoe lang het duurt voordat dit op EU niveau afgedwongen zal worden, zoals in Frankrijk al schijnt te gebeuren:

Ik heb ChatGPT gevraagd:
Who is paying for Takata related airbag recalls in France? The end consumer or the manufacturer of the vehicle? Does it matter how old the affected vehicles are?
Het antwoord:
In France, the vehicle manufacturer (or its French representative), not the vehicle owner, pays for Takata airbag recall repairs. This is true even if:

you are not the first owner,
the vehicle is out of warranty,
the vehicle is many years old, and
the manufacturer that originally made the airbag (Takata) no longer exists.
Source: Ministères Écologique et Transports

The French government's guidance is explicit:

Airbag replacement is 100% free for the owner.
If the vehicle is subject to a "Stop Drive" order, the manufacturer must either arrange repair at your home or provide free transport of the vehicle to the repair location.
Source: Ministères Écologique et Transports

Does the age of the vehicle matter?

Not for who pays. The repair remains free regardless of the vehicle's age.

However, age does matter in determining the urgency of the recall. France has tightened its rules because the risk of Takata inflators increases as they age, especially in hot and humid climates.

Current French regulations require manufacturers to:

recall all affected vehicles fitted with the relevant Takata inflators,
issue "Stop Drive" notices for higher-risk vehicles, particularly older ones or those meeting specified technical risk criteria,
complete recalls of certain categories of inflators by set deadlines.
Source: Légifrance

What if the car is 15–25 years old?

Manufacturers are still responsible for carrying out the safety recall at no cost. There is no rule that allows them to charge because the vehicle is old.

The main practical issue with very old vehicles is that obtaining replacement parts may sometimes take longer, but the legal obligation to perform the recall remains.
Source: Légifrance
In Zwitserland zal het allicht nog wat langer duren en we hebben twee 9-3s staan met Takata airbags. Gelukkig is het klimaat hier niet "hot & humid" en hebben beide auto's waarschijnlijk het grootste deel van hun bestaan in een garage gestaan, dus ik ben er niet heeeeel ongerust door.

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » di 07 jul, 2026 23:23

In Frankrijk betaalt de consument €475,00 voor het omwisselen. Er is simpelweg bij het merk Saab niemand meer die aansprakelijk is. GM heeft de boel verkocht en de koper is failliet. Hedin stelt zich op het standpunt dat zij slechts onderdelen supplier zijn. Het is een half jaar een juridisch steekspel geweest tussen Hedin en de Franse overheid. Als wij als Official Parts Supplier de airbags bij Hedin bestellen kosten die ons €375,00 ex btw en dan komen de transportkosten daar nog overheen. Het is een Hazardous Good dus reken maar uit. Die €475 is onder kostprijs voor de snelle rekenaar. De reparateur krijgt dus niets vergoed voor zijn werkzaamheden. Je kunt AI vragen wat je wilt maar het door AI gegenereerde antwoord geldt waarschijnlijk voor nog bestaande merken. Een reparatie bedrijf staat ook niet te springen iets te doen wat hem geld kost. Die zit er ook niet op te wachten. Bizarre situatie!
Tsja hoeveel is een bepaald risico je waard en wat gaat er gebeuren als je de auto verkoopt c.q. inruilt. Dat zal een ieder af moeten wegen. Ik heb ze allemaal en voor ons hele gezin vervangen. Dat waren er 6. Het is zoals het is. Overigens wordt per VIN nummer bijgehouden wie er wel en niet vervangen heeft.

@ Willem: Het betreft alle Saabs 9-3NG geproduceerd van 09-2005 tot en met februari 2011 en alle 9-5 OG's van 09-2005 tot en met 2010.

@ AntonieW: mooi overzicht die kende ik nog niet.

Plaats reactie