[Soldeerprojectje] in-dash fuel/air meter
-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Die 7805 spanningsregelaar kan max. 500 mA leveren. Met 20 brandende LEDjes van ieder ca. 25 mA zit je daar al precies op, plus wat de rest van de schakeling nog opneemt... een koelvinnetje lijkt mij niet overbodig.waxle schreef:... bovendien werd de omvormer heel erg heet. Is dat normaal of moet ik een extra heatsink monteren??
De spanningsval over de 7805 is 12-5 = 6 V, bij 0,5 A is dat 6 x 0,5 = 3 W aan vermogen wat er 'verbrand' wordt (de accuspanning is bij draaiende motor zelfs nog hoger dan 12 V).
Met de schakeling in 'dot mode', zodat er steeds maar één LEDje brandt @ 25 mA, zou de 7805 veel minder heet moeten worden.
Je gebruikt de gestabiliseerde 5 V spanning van de 7805. Je maakt een instelbare weerstand tussen de + 5V en de massa, als spanningsdeler (instelpotmeter van zeg maar 5k - zo één met 10 slagen is erg nauwkeurig). Dan zet je je voltmeter op mV bereik op de middenaftakking en de massa en dan verdraai je de potmeter totdat je 920 mV meet.... hoe ik precies 0.92 v kan genereren om de schakeling af te stellen
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Zo, een jaar geleden, tijd voor wat updates:
lekker solderen:

Gaatjes boren in de onderkant van een klokkenwinkel:

Ledjes passen precies (foto ondersteboven genomen)

Nu nog allemaal hopen dat het gaat passen. Er komt in ieder geval een schakelaar in om 'm ook uit te kunnen zetten en ik heb in de voeding naar de LED's een potmeter opgenomen om de handel wat te kunnen dimmen. Single LED heb ik voorlopig maar losgelaten, aangezien het teveel vroeg van mijn toch al beperkte electronica-kennis
lekker solderen:
Gaatjes boren in de onderkant van een klokkenwinkel:
Ledjes passen precies (foto ondersteboven genomen)
Nu nog allemaal hopen dat het gaat passen. Er komt in ieder geval een schakelaar in om 'm ook uit te kunnen zetten en ik heb in de voeding naar de LED's een potmeter opgenomen om de handel wat te kunnen dimmen. Single LED heb ik voorlopig maar losgelaten, aangezien het teveel vroeg van mijn toch al beperkte electronica-kennis
-
93-SS-ARC
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: [Soldeerprojectje] in-dash fuel/air meter
Het heeft even geduurd maar afgelopen weekeind ook maar wat in elkaar gesoldeerd...
Metertje, voorkant;

achterkant;

Afregelen zodat bij 0,45 V net het 5e LEDje brandt;

Nu nog een lambdasensor in de uitlaat lassen en de boel aansluiten. (Zal ook nog wel weer 6 jaar duren...)
Metertje, voorkant;

achterkant;

Afregelen zodat bij 0,45 V net het 5e LEDje brandt;

Nu nog een lambdasensor in de uitlaat lassen en de boel aansluiten. (Zal ook nog wel weer 6 jaar duren...)
-
Tubefreak
- Donateur

Leuk! Met wat extra onderdeeltjes kun je er ook een analoge meter aanhangen.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Voor in welke auto is het Martin? En wat voor lambdasensor komt er aan te hangen? Wijde of smalle band?
Alex
Alex
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
In de Sonett omdat ik in die het minst zeker ben van het correcte mengsel. Ik heb nog een een Bosch LSH6 lambda sensor liggen uit een 9000, die ga ik proberen. Ik wil het metertje in een lege 52 mm behuizing bouwen.

Ik kan de lambdasensor ook op een digitale display aansluiten, dat is niets anders dan een voltmeter die je op een bereik van 0-1 V kunt instellen. 0,45 V komt dan overeen met λ = 1.

Ik kan de lambdasensor ook op een digitale display aansluiten, dat is niets anders dan een voltmeter die je op een bereik van 0-1 V kunt instellen. 0,45 V komt dan overeen met λ = 1.

-
Alex B
- Geregistreerd lid
Als het van een 9000 komt zal het nog geen wideband zijn. Benieuwd of het net zo'n jojo gaat worden als bij mij.
Alex
Alex
-
AR
- Donateur (2x)

Je kan ook voor de 7805 nog een 7808 zetten, dan verdeel je de spanning over 2 spanningsregelaars. Koelplaatje blijf altijd wel noodzakelijk.
Als je een aluminium doosje pakt waar je de print in zet heb je direct een koelblok
Als je een aluminium doosje pakt waar je de print in zet heb je direct een koelblok
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
In 'dot mode' brandt er nooit meer dan één LEDje, dat is maar 20 mA, dat kan die 7805 makkelijk aan zonder extra koeling. De LM3914 kan een voedingsspanning aan tot 35 V dus die 7805 is eigenlijk niet eens nodig.
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Is dit project alweer 6 jaar oud? Verdomd.
Zo heb ik er nog wel een paar in de schuur liggen. 6 jaar oude projecten.
Goed bezig Martin!
Zo heb ik er nog wel een paar in de schuur liggen. 6 jaar oude projecten.
Goed bezig Martin!
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Een heuse Turboschop, he?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Maar wat is precies de bedoeling van dit schopje? Is ie in bedrijf? Zo ja, hoe snel fluctueert ie? Bij de mijne (narrow-band sensor en analoog uitziende meter met naald) is het nog steeds dat de naald helemaal links onder op Lean staat, helemaal rechts onder op Rich of jojoot tussen die twee. Naar wat ik gelezen heb is dat typisch voor een narrow-band sensor; aan of uit. Ik denk er al een tijdje over om een condensatortje te monteren maar ben nog niet zover gekomen.
Alex
Alex