RHD schakelen?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

RHD schakelen?

Bericht door millerman » ma 21 mar, 2011 5:27

Volgende week ga ik een autootje huren in Engeland. Nu denk ik niet dat ik veel problemen heb met een stuur aan de rechterzijde, maar ik twijfel nog tussen handmatig of automatisch schakelen. Wat zijn de ervaringen hier? Hoe snel heb je linkshandig schakelen onder de knie?

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Re: RHD schakelen?

Bericht door nelfrikandel » ma 21 mar, 2011 6:00

Als je twijffelt automaatje nemen, scheelt gewoon handelingen en denkwerk. Meer tijd om op de lovely countryside te letten ...

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 21 mar, 2011 9:20

ligt er aan hoe snel je het rijden in een vreemde auto oppikt

als je met alles zo weg rijd schakel je ook zo met je linker hand

Pluseight
Geregistreerd lid

Bericht door Pluseight » ma 21 mar, 2011 9:40

Dat gaat vrij vlot hoor, je bent zo gewend. Ik heb afgelopen weekend een autootje gehuurd in Brunei, dat was een handbak en het ging prima. Het is meer moeite om er steeds aan te denken om niet steeds de ruitenwissers aan te zetten in plaats van de knipperlichten.

In Singapore heb ik de 9-5NG automaat gereden, dat rijdt natuurlijk wel super. Maar zelf schakelen blijft wel leuker vind ik, rhd of niet.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 21 mar, 2011 11:17

Ik rijd met alles zo weg, dus dat zal wel mee gaan vallen. Overigens heb ik zelf een automaat, dus zelf schakelen is geen behoefte. Het is meer dat een automaat alleen beschikbaar is op de duurdere modellen en daarmee zo'n 2x duurder wordt.

Bedankt voor het meedenken!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 21 mar, 2011 16:08

Inmiddels een Ford Focus gereserveerd met handbak. Vond ik de meerprijs van 3 pond tegenover de Corsa wel waard, maar niet de 30 pond die er voor de Mondeo weer op zou komen.
Ga voor de zekerheid wel vragen of er niet toevallig een automaatje niets staat te doen voor een minimaal bedrag extra. Baat het niet, dan schaadt het niet!

Nogmaals dank voor de inzichten!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 21 mar, 2011 16:58

is het je eerste keer Engeland?

tipjes
als je de berm niet links hebt zit je op de verkeerde baan
rotonde met de klok mee
stoplichten staan aan de ander kant van de kruising
een streep voor de kruising betekend voorrang geven
als een ander bestuurder een platte hand naar je opsteekt is het beleeft om ze voor te laten gaan dat is hun manier van beleeft voorrang vragen

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 21 mar, 2011 17:01

Nee, niet de eerste keer. Maar de vorige keren was met mijn eigen auto met het stuur op de juiste plek ;)

Toch bedankt voor de tips, die van de platte hand was me onbekend.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 21 mar, 2011 17:10

ik heb 4 maand in Londen gewoond dan leer je die dingen wel en ik moet toegeven de Engelsman is toch nog altijd de heer in het verkeer ik rij er graag! :mrgreen:

o ja nog een bij voorsorteren op rotondes wordt geen richting aan gegeven dus rotonde met dezelfde snelheid nemen als de rest van het verkeer en uitkijken dat je niet afgesneden wordt

9900
Donateur
Donateur

Bericht door 9900 » ma 21 mar, 2011 17:21

Je kan natuurlijk ook hier gewoon oefenen, je laat iemand anders sturen en jij op de bijrijdersstoel schakelen met je linkerhand.
Dat heb ik veel gedaan toen ik nog rijles gaf. Later in Zuid-Afrika, was ik er zeer snel aan gewend.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 21 mar, 2011 17:22

Ik vind de UK een zegen om in rond te rijden. Wat een heerlijk verkeersbeeld. Qua autorijden hoef je je niet zo druk te maken, want rare voorrangsregels zoals hier kennen ze niet. Zo hebben straten van rechts (links dan) nooit voorrang en zijn dat soort kruispunten erg goed aangegeven. Maar dat wist je natuurlijk al.

Anyway, om terug te komen op je vraag. Het links schakelen heb je zo onder de knie. Het is eerder het naar de verkeerde kant van de auto lopen om in te stappen wat voor lachwekkende situaties zorgt ;)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 21 mar, 2011 17:37

Zoals gezegd, ik heb er eerder rondgereden. Dat vond ik inderdaad ook prima! Even uitkijken bij de eerste rotonde, daarna ging het zonder problemen. Prettig verkeer inderdaad.

Mijn vriendinnetje liep in het begin ook altijd naar mijn vaste plek :P

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » ma 21 mar, 2011 23:17

Hallo,

Zo lang je niet een stevig stukje gaat autorijden gaat links schakelen prima.

Dacht ooit in een MG RV8 (rechtsgestuurd) op een bochtig weggetje bij een haakse bocht even snel terug te gaan naar zijn 2, dan blijkt je rechterhand toch net even wat meer gewend aan dergelijke acties.......

Alexander

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » wo 23 mar, 2011 22:19

Ik had het RHD in 2 minuten onder de knie. Vuurdoop in Zuid-Afrika, na een nachtvlucht vanuit Stuttgart. Geland op Johannesburg en daar de huurauto in. 4200 km gestuurd, via Krugerpark, Oudtshoorn uiteindelijk naar Kaapstad. No problemo 8)
Naderhand in NL wel gedonder met ruitenwissers die aangingen, daar waar de richtingaanwijzer bedoeld was, vergelijkbaar met het verhaal van +8.

Op Guernsey en in Ierland bleek me het voordeel van RHD daar waar men links rijdt: je kijkt automatisch goed als je rotondes en kruisingen nadert.

Ik zou (en zal) dus in Angelsaksische landen ter plaatse een auto huren, die is al geschikt voor het plaatselijke verkeer. Het gebruik ervan went in minuten.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » wo 23 mar, 2011 23:37

Het links schakelen was voor mij tot mijn verrassing een eitje, al was die ouwe Metro verder geen pretje ;-)

Het is wonderlijk hoe makkelijk je iets als schakelen met je andere hand doet. Het is met een LHD auto meer opletten als je moet keren, of wegrijdt, in een RHD ben je je meer bewust van de andere situatie.

Plaats reactie