Zweedse achterwaarts gerichte kinderzitjes: help

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
jelleiden
Geregistreerd lid

Zweedse achterwaarts gerichte kinderzitjes: help

Bericht door jelleiden » wo 27 okt, 2010 11:15

Namens een aan volvo verslingerde vriend heb ik een vraagje over in Zweden in grotere getale aangeboden (zelfs verplicht als ik het goed begrijp) achterwaarts gerichte kinderzitjes. Ik durf de vraag hier wel te stellen, omdat hij - sinds hij mee is geweest naar het SSC - ook steeds meer een Saab hart krijgt 8) .

Ik denk dat er hier wel mensen zitten die thuis zijn in de wereld van kinder abracadabra en het Zweeds. Dat hoop ik tenminste, want ik heb zitten opscheppen dat 'ze' hier alles weten. Het valt mij wel op dat prijzen verdubbelen, of zelfs verdriedubbelen als je praat over ''Kinder-'' . Net zo iets als ''huwelijks-" waarschijnlijk.

Hier zijn vraag:

''Hier in Nederland zijn nauwelijks autostoeltjes verkrijgbaar voor kinderen van 1 tot 4 jaar die achterwaards gericht in de auto
geplaatst worden. In zweden is dit al jaren verplicht en daar zijn ze dus goed verkrijgbaar.

Ik heb heel lang gezocht op internet naar wat dan het beste stoeltje zou zijn dat achterwaards wordt geplaatst. Door mijn gebrekkige kennis
van de zweedse taal ben ik maar beperkt wijzer geworden. Het enige dat ik weet is dat Volvo een stoeltje aanbiedt (ook in NL) dat in
samenwerking met Britax Römer is ontwikkeld en gemaakt. En er zijn verschillende stoeltjes van BeSafe (een Noors bedrijf). Van BeSafe is
in Nederland de iZi combi X2 verkrijgbaar, deze kan zowel achterwaards als voorwaarts worden geplaats. In Zweden, Noorwegen, Denemarken en
Duitsland is dit model inmiddels opgevolgd door de X3. Daarnaast is in Scandinavië beschikbaar de iZi kid X3 die alleen achterwaards kan
worden geplaatst.

Via de site CarSeat.se kan ik allerlei modellen bestellen deze worden ook in NL geleverd. Uit de informatie die ik heb kunnen vinden lijkt
de BeSafe een veilige stoel te zijn. Deze kost daar EUR 370. Het is mooi dat deze winkel dit soort stoeltjes ook in andere landen levert
en daarom gun ik hen ook hun marge maar het prijsverschil met een stoeltje dat ik hier koop is fors (verschil is 170). Wat ik wil weten
is of dit een redelijke prijs is in vergelijking met wat hij normaal in Zweden in de winkel kost.

Ik wil dus graag weten
1) wat in Zweden een redelijk prijs is voor de BeSafe iZi kid x3 (zonder isofix)
2) of er (crash-)testresultaten zijn voor de stoeltjes die in Zweden worden verkocht''

Tot zo ver zijn vraag. Hoop dat jullie er iets mee kunnen. Alvast bedankt.

jelleiden
Geregistreerd lid

Re: Zweedse achterwaarts gerichte kinderzitjes: help

Bericht door jelleiden » do 28 okt, 2010 7:12

Anders meer algemene tips over kinderzetels?

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » do 28 okt, 2010 9:23

Heb ook lang gewikt en gewogen over welke kinderstoel (1 to 4 jaar) het nou moest worden. Even in het achterhoofd houdend dat we toen een 3-deurs c900 hadden (nu een 5-deurs 9-5)
Voorwaarts, achterwaarts, noem maar op. Ik heb me vooral laten leiden door ANWB en consumentenbond test.
Opzich was ik wel pro achterwaarts, maar met een 3-deurs is dat wel extreem lastig. ANWB en consumentenbond test gaven aan dat voorwaarts en achterwaarts qua (totale) veiligheid het niet zo heel veel uitmaakt, maar de achterwaarts is wel een heel veel duurder.
Uiteindelijk ging de keuze tussen de ietwat onconvensionele Kiddy Pro-huppeldepup, en de Römer King-huppeldepup (beide niet isofix). Proef op de som genomen: zoonlief z'n nieuwe stoel laten uitkiezen cq testen. In de Kiddy wilde hij niet zitten, in de Römer kreeg hij een grote smile. :) Nu ja, wie zijn wij dan om anders te beslissen.
Binnenkort gaan we nog maar zo'n Römer halen voor z'n broertje.
Overigens heeft SAAB ook zo'n achterwaarts stoeltje als Volvo. Zijn te koop bij Parts for Saab.

Suc7

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » do 28 okt, 2010 10:17

hier kan je ze ook in NL bestellen:
http://www.daffodille.nl/shop/home.php?cat=589&fprtype" onclick="window.open(this.href);return false; (even goede merk selecteren)
http://www.babymovement.nl/product_info ... f1a607f6f3" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier de dealer lijst in NL: http://www.ellermeyer.nl/consumenten/ve ... en/besafe/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar waarom zouden ze in Zweden goedkoper zijn dan in bijvoorbeeld Noorwegen? Beter De900C-GAS vragen, die begrijpt Noors.....

Trouwens 370euro lijkt een hele normale prijs in zweden volgens mij:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=537259" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibuti ... artnr=134r" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php?id=137" onclick="window.open(this.href);return false;

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » do 28 okt, 2010 10:30

Dank heren. Kan hij verder mee. Bovendien, 180-370E lijkt veel, maar je zal maar een klapper maken met een budgetzitje.

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » do 28 okt, 2010 11:47

jelleiden schreef:Dank heren. Kan hij verder mee. Bovendien, 370E lijkt veel, maar je zal maar een klapper maken met een budgetzitje.
Pardon? :shock:
Vergeef me dat ik mij aangevallen voel, aangezien ik gereageerd heb.
Ik hoop niet dat je mijn Römer King-dinges met 'budgetzitje' bedoelt, omdat die zo'n beetje de helft van de prijs is van een achterwaarts kijkende stoel is. De schade beperken bij een klapper was ook voor ons van vitaal belang. De stoel kwam net zo goed of beter uit de test dan achterwaarts kijkende stoelen... En ja, aangezien bij ons zijn de budgetten niet onbeperkt, konden wij met deze stoel ons geld efficienter besteden zonder aan veiligheid (iig noemswaardig) in te leveren.

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » do 28 okt, 2010 16:31

Nee zeker niet Blacky. Juist heel nuttig je reactie. Ik reageerde eigenlijk op de post van Guusarrow waar hij zegt:

'Trouwens 370euro lijkt een hele normale prijs in zweden volgens mij '.

Bij budget denk ik aan... eigenlijk geen idee waar je dan aan moet denken. Niet jouw Romer king. Ik bedoelde de zitjes die je bij de supermarkt bij een pak melk krijgt. Meer in het bijzonder de zitjes die enkele jaren geleden zeer negatief in het nieuws waren door een test van de ANWB of consumentenbond.

Altijd lastig: je uitdrukken zonder gezichtsuitdrukkingen :D (''je'' is ''ik'' dus :lol: ).

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » vr 29 okt, 2010 7:51

Okidoki! :D
Alles klaar.

Dan hebben we wel dezelfde definitie van budgetstoeltjes. :)

Ja, zonder gezichtsuitdrukking is het lastig uitdrukken.

Suc7 met je stoeltjes. :)

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » za 30 okt, 2010 8:02

Korte reactie naar aanleiding van jullie reacties die ik terug kreeg:

''ANWB (in samenwerking europese partners)
Heb zelf ook de anwb test uitgepluisd maar mijn conclusie dat de
presentatie van de testresultaten niet deugt. De botsproef resultaten
van een achterwaards geplaatste BeSafe zijn wel degelijk veel beter
maar omdat de NL variant ook voorwaards kan worden geplaatst hebben ze
een soort gemiddelde genomen. Daarnaast scoort hij slecht op
gebruikgemak omdat de installatie (die je normaal 1 keer doet)
gecompliceerder is (ook weer omdat het ding twee mogelijkheden heeft).
Andere tests in Zweden en Duitsland laten dan ook een ander beeld zien.
Daarnaast is het zitje van BeSafe net vernieuwd en uiteraard nog
veiliger geworden.

Babymovement:
Erg nuttig had nog niet eerder de Combi X3 in Nederland gezien: EUR 450!!!

Ellemeyer,
Ik heb hen gisteren een email gestuurd

Prijs Zweden
Ook nuttig bevestigt mijn eigen bevinding: wat ik vond prijzenmet mijn
beperkte kennis van het zweeds en kronen omrekenend naar Euro op sites
waarvan jij er nu ook een aantal vindt ik voor een aantal sites ook
boven de 400 uit.''

Wordt vervolgd.

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » zo 31 okt, 2010 8:48

Dank. Ik zal de link doorgeven. Heeft hij meteen een goed excuus om een caab te kopen :D . Maar ik neem aan dat een dergelijk zitje zonder de gordelverlenger ook in andere auto's past, denk je niet?
Gr. Jelle

Plaats reactie