Kun je van de RDW site zien of een auto trekhaak heeft

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
nelfrikandel
Geregistreerd lid

Kun je van de RDW site zien of een auto trekhaak heeft

Bericht door nelfrikandel » wo 23 jun, 2010 15:31

Als je een kenteken ingeeft op https://ovi.rdw.nl/VoertuigDetails.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
is er dan uit de onderstaande gegevens op te maken dat de auto een trekhaak heeft?
Of zijn die bij alle auto's ingevuld (Ik ken helaas niet een auto zonder trekhaak het kenteken uit mijn hoofd, dus kan het niet checken

Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 1.603 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 2.150 kg
Massa rijklaar Niet geregistreerd
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd 750 kg
- geremd 1.800 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

brinky
Donateur
Donateur

Re: Kun je van de RDW site zien of een auto trekhaak heeft

Bericht door brinky » wo 23 jun, 2010 15:33

YN-87-XF en KG-14-PL heb ik zelf een trekhaak onder gezet en is niet bij een instantie geweest om dit op papier te krijgen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 23 jun, 2010 15:37

Is er niet aan af te leiden. Alleen als de auto af-fabriek een trekhaak had, maar ook niet altijd want hij kan weer verwijderd zijn later. Meestal wordt dit niet doorgegeven aan de RDW (volgens mij ook niet verplicht maar pin me er niet op vast).

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » wo 23 jun, 2010 15:43

nelfrikandel schreef:(Ik ken helaas niet een auto zonder trekhaak het kenteken uit mijn hoofd, dus kan het niet checken)
SR-HS-23

Zit er geen onder.

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » wo 23 jun, 2010 15:43

Trekhaak wordt volgens mij nooit geregistreerd door de RDW, ook niet als ie al in fabriek wordt gemonteerd. Gegevens over trekgewicht zijn bij ontbreken van een trekhaak dus gewoon theoretisch.

Roger
Geregistreerd lid

Bericht door Roger » wo 23 jun, 2010 16:27

Is hier in Nederland niet te achterhalen, want het wordt niet geregistreerd. De gegevens komen van de fabrieksopgave / europese goedkeuring en dan die voor de 10% helling. Daardoor kan het voorkomen dat dezelfde auto in Duitsland een hoger trekgewicht mag hebben, daar maken ze onderscheid in 5 en 10% helling, en daar moet de trekhaak ook op de fahrzeugbrief vermeld staan en goedgekeurd zijn door de TÜV.

Trevor
Geregistreerd lid

Bericht door Trevor » wo 23 jun, 2010 17:48

keesvaputten schreef: Trekhaak wordt volgens mij nooit geregistreerd door de RDW
Volgens mij ook niet. Ik heb een auto gehad zonder trekhaak, waar wel een max trekgewicht bij stond.

Data58
Geregistreerd lid

Bericht door Data58 » wo 23 jun, 2010 19:25

NJ-DG-48
Ik heb een trekhaak die er vanaf het begin op zit volgens mij. Maar dat vind je niet terug in RDW, dit wordt niet geregistreerd. Ik weet nog wel dat vroeger je bij een trekhaak montage een papiertje kreeg dat het een gekeurde trekhaak was. Maar dat wordt niet vermeld in het RDW volgens mij.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » do 24 jun, 2010 2:06

De gegevens op de RDW site zijn heel ruim. Een zeker voertuig heeft een bepaalde massa en mag volgens een transponeringstabel x-massa trekken. Met de nadruk op mag. Of je het gaat doen en een trekhaak hiervoor wenst, staat niet in de gegevens van de RDW.

Wat niets zegt over het daadwerkelijk verslepen van de maximaal te verslepen massa. Dat is weer gebonden aan bepaalde eisen. Met een sleepkabel een aanhanger slepen mag niet, ook als de aanhanger op het neuswiel staat. Met behulp van een sleepkabel een karkas van een auto slepen, dat op 4 wielen staat, maar geen werkende reminrichting heeft, mag ook niet.

Kortom: RDW registreert voertuigtype keuringseisen en of het allemaal deugt hoor je van je APK-keurmeester, of van oom agent.
Maar ik snap je punt wel, denk en hoop ik: wat voor zin heeft het om allerlei maximale (on)geremde massa's als maximaal trekgewicht op te geven, als er geen trekhaak aan het slepende voertuig zit? Kweenie :roll:

Plaats reactie