Vroeger was alles beter!!

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
GHIA
Geregistreerd lid

Vroeger was alles beter!!

Bericht door GHIA » ma 11 jan, 2010 10:53

Natuurlijk niet, maar aangezien de discussie hier nog wel eens oplaait dat de oude Saabjes beter zijn dan de nieuwe .. :twisted:

Ook niet natuurlijk, op z'n minst even goed of anders.

Wat wel veel beter was dan vroeger is het openbaar vervoer, die nieuwe treinen kunnen het gewoon niet aan (of moet ik management zeggen)

Vroeger:

Min 20 graden
Halve meter sneeuw

Treinen rijden gewoon !!

Tegenwoordig:

Min 5 graden
20 cm sneeuw

Treinen rijden niet

(In de herfst rijden ze ook al vaak niet omdat er dan blaadjes op de rails liggen)

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2qA4rcU8YNI&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/2qA4rcU8YNI&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » ma 11 jan, 2010 12:16

Mooi filmpje.
Het ligt niet aan de treinen dat er met veel sneeuw zoveel problemen zijn. Het ligt aan de hoeveelheid wissels die onvoldoende verwarmd worden en daardoor hun werk niet kunnen doen.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » ma 11 jan, 2010 13:52

Het is niet dat er geen verwarming op de wissels zit, maar dat die verwarming het niet doet. Gasbranders zonder vonkje, dat soort werk en geen hond die het ooit controleert.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 11 jan, 2010 13:59

Tja, de vraag is of de hoge kosten van elektrisch verwarmde wissels opwegen tegen het risico. We hebben dit jaar pech met een extreem koude en natte winter. Dat was de afgelopen jaren totaal niet zo. Dan wegen die investeringen niet op tegen het geringe risico.

Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » ma 11 jan, 2010 14:13

Tjah, moet ik dan echt degene zijn die het zegt?
Oke, here goes, dont get me wrong MAAR,
In '42 waren de Duitsers de baas, die regelen dat soort dingen gewoon goed. :wink:

Grapje

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » ma 11 jan, 2010 14:31

Het mooiste is: als je bijna € 6500 voor een jaarkaart betaalt en de treinen rijden niet omdat het een beetje sneeuwt, krijg je niets vergoed. Wel mag je iemand gratis meenemen (naar je werk zeker?!?). Nu rijden er weer wat overvolle treinen (bij mij in de buurt de helft) en wordt er ineens met korting gestrooid (heb ik niks aan, ik betaal immers al het volle pond) om nog meer mensen in de trein te lokken, zodat wàt er rijdt overvol zit.

Gevolg: hele eerste klas vol met tweede klas schooljongens en dito overlast en ik maar betalen :evil: Zegt de NS: "dat is een mentaliteitskwestie". Mentaliteit van de NS dan wel te verstaan: de conducteurs houden zich verscholen in hun cabines en hokjes en pakken dit niet aan!

Waar stonden die letters NS ook weer voor?
:ak:

Deep Impact
Geregistreerd lid

Bericht door Deep Impact » ma 11 jan, 2010 14:34

gfgf schreef:Het is niet dat er geen verwarming op de wissels zit, maar dat die verwarming het niet doet. Gasbranders zonder vonkje, dat soort werk en geen hond die het ooit controleert.
Even wat inside informatie (ben zelf werkzaam bij Prorail :oops:).
Dit verhaal (van gfgf) is gedeeltelijk waar alleen werkt het net als thuis.
In de wisselverwarmings huisjes zitten vaak dezelfde ketels die je ook in huis hebt en werken op een thermostaat.
Wanneer de temperatuur onder een bepaalde vooraf ingestelde temperatuur daalt hoort de verwarming automatisch te ontsteken en het wissel wordt dan verwarmt.
Onderhoud wordt er wel degelijk aan uitgevoerd maar je kan jezelf ook wel voorstellen dat met de ca. 9000 wissels die in nederland liggen er ook wel eens iets fout kan gaan, en als dit dan op een cruciaal punt gebeurt (bv. Utrecht CS) ligt al snel de hele dienstregeling overhoop.
En als dan ook nog de storingsdienst in de file komt te staan omdat het op dat moment op de wegen al niet veel beter is als op het spoor duurt het langer voordat zo'n ploeg ter plaatse is en de storing kan verhelpen.
Het mooiste zou zijn als alle gas wissels omgebouwd worden naar elektrisch maar daar is ca. 45 miljoen voor nodig en dat is iets wat Prorail niet heeft en het rijk daarvoor moet bijspringen, en of dat ooit gebeurt?
Het zou waarschijnlijk allemaal beter geregeld zijn als men destijds niet besloten had om de hele spoorwereld te privatiseren, sinds die tijd zijn de storingen toegenomen omdat men op de centen moest gaan letten.

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » ma 11 jan, 2010 14:34

Niet Stempelen?

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » ma 11 jan, 2010 14:38

willeme 1 schreef: er zit geen enkele verwarming op die wissels, en zou die erop zitten is elektrisch toch wel het gemakkelijkst
In Nederland zijn 6500 wissels verwarmd maar die werken niet goed genoeg en helemaal niet als ze vol met sneeuw zitten.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 11 jan, 2010 14:42

alles is een kwestie van geld.

En dus uiteindelijk te herleiden tot wat wij met zijn allen [als belastingbetaler of als klant] bereid zijn te betalen. Geld groeit nog steeds niet aan de boom.

Het is echt heel simpel. Ook voor de azijnpissers.
--knock on wood-- ik reis sinds korte tijd dagelijks met de trein Den Haag - Eindhoven, en dat gaat prima, tot nu toe elke dag op tijd. Elke dag controle ook overigens, door die "in de cabine verschuilende controleurs".

Ik heb met de auto al de nodige vertraging gehad onderweg... incompetente belastingbetalers die niet kunnen autorijden. [of om het in Cornell zijn woorden te houden, automobilisten-zonder-winterbanden]

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » ma 11 jan, 2010 14:45

Deep Impact schreef:En als dan ook nog de storingsdienst in de file komt te staan omdat het op dat moment op de wegen al niet veel beter is als op het spoor duurt het langer voordat zo'n ploeg ter plaatse is en de storing kan verhelpen.
Tja, als je het halve land per auto vanuit één locatie wilt bedienen wel.

Ik ben natuurlijk maar een boerenlul, maar als er al dagen op teletekst staat dat het gaat sneeuwen, dan zet je toch op ieder groter station een paar mannetjes met sneeuwlaarzen en een gereedschapkistje neer? Gewoon voor de zekerheid omdat je begrijpt dat mensen op hun werk moeten komen?

Iedereen doet zijn best hoor, daar twijfel ik niet aan (hoewel de 'conducteur-light' die onder het motto 'service en veiligheid' vermomd als een soort mislukte ME-er de treinen terroriseert volgens mij alleen maar schrik wil aanjagen), maar sinds de uitverkoop van wat ooit een goed functionerend staatsspoorbedrijf was, is het ronduit waardeloos. Als het in België zou zijn, zouden we er hartelijk om lachen!

@jelger: ik geloof dat ik niet meer aan OV kàn betalen dan ik nu doe (zou ik er best voor over hebben trouwens), toch werkt het niet goed!

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » ma 11 jan, 2010 15:01

Robert Jansen schreef:Tjah, moet ik dan echt degene zijn die het zegt?
In '42 waren de Duitsers de baas, die regelen dat soort dingen gewoon goed. :wink:
Ja, die keken niet op een wagonnetje meer of minder hoor, dat ding reed gewoon. Weer of geen weer, altijd Himmler-weer.

Ik ben van mezelf ook bijzonder sarcastisch, maar toch lijkt hier nog best een taboe op te bestaan 68 jaar later. Terecht? Vind ik altijd een moeilijke discussie zonder mensen op de tenen te trappen.

Anyway, wat Millerman zegt. Afwegen van risico's, zo gaat het in wezen altijd. Dat zou in NL niet zo erg zijn, ware het niet dat er met de NS bijna altijd wat aan de hand is. Sinds ik ben gaan studeren (2000) is't wel heel vaak kommer en kwel geweest, gelukkig ga ik de laatste jaren met de auto.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 11 jan, 2010 15:29

Perceptie is een belangrijk woord, maar ook de definities. Nederland heeft binnen de EU een van de meest punctuele dienstregelingen. Ergens rond de 85% rijdt op tijd. Echter heb ik alleen die kreet in de media vernomen, niet wat dan precies onder 'op tijd' wordt verstaan. Welke marges zitten hier in? Dat vertrouw ik bij NS niet meer sinds ze weigeren te spreken over vertragingen maar doodleuk blijven herhalen dat 'de trein naar <bestemming> vertrekt over enkele minuten'.

Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » ma 11 jan, 2010 15:35

De Teng schreef:
Robert Jansen schreef:Tjah, moet ik dan echt degene zijn die het zegt?
Ja, die keken niet op een wagonnetje meer of minder hoor, dat ding reed gewoon. Weer of geen weer, altijd Himmler-weer.
Precies, die gingen gewoon heel anders om met het begrip HRM dan wij tegenwoordig.
De Teng schreef: Ik ben van mezelf ook bijzonder sarcastisch, maar toch lijkt hier nog best een taboe op te bestaan 68 jaar later. Terecht? Vind ik altijd een moeilijke discussie zonder mensen op de tenen te trappen.
Nou ik idd ook, ik ben zelf een grote voorstander van domme grapjes over dat soort dingen maken, omdat het ontwapend.
Maar sommige zijn er zo gebrand op dat daar geen grappen over gemaakt kunnen worden, dat ik soms het gevoel krijg dat dat meer kwaad dan goed doet.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 11 jan, 2010 16:07

jelger schreef:En dus uiteindelijk te herleiden tot wat wij met zijn allen [als belastingbetaler of als klant] bereid zijn te betalen. Geld groeit nog steeds niet aan de boom.
Dat is denk ik een beetje te simpel. Er is in het verleden gewoon fout nagedacht bij het realiseren van de gasverwarmde wissels.. elektrische verwarming is al decennia lang beschikbaar dus had men bij de aanleg gewoon eerst na moeten denken dat het wel eens kon vriezen in ons land met alle gevolgen van dien voor gasverwarming.

En het klopt dat geld niet aan een boom groeit, maar dat wil niet zeggen dat de NS al het geld dat ze binnenkrijgt juist besteedt... die 'conducteur-light' zoals gfgf het noemt vind ik bijvoorbeeld bijzonder weinig toevoegen, dat is imho gewoon werkgelegenheid creëren, op zich niks mis mee maar gelieve niet ten koste van de klant. Men zou eens naar de budgetten kunnen kijken voor onderhoud bijv., klinkt een beetje kortzichtig maar als je spoorwegnet goed onderhouden is (of: beter dan het nu is iig) rijden er meer treinen optijd waardoor meer mensen de trein aantrekkelijk vinden en meer mensen in de trein = meer geld, dus hoeven de kaartjes niet elk jaar rond de 10% duurder te worden (dat is echt wel meer dan de inflatie).

En dat geld terug bij vertraging is heel leuk, maar je krijgt 1/4 van de ritprijs bij 30 min vertraging of meer en je hebt zelden zo'n lange vertraging, wat niet betekent dat je zelden te laat komt door de NS.
Robert Jansen schreef:Nou ik idd ook, ik ben zelf een grote voorstander van domme grapjes over dat soort dingen maken, omdat het ontwapend.
Maar sommige zijn er zo gebrand op dat daar geen grappen over gemaakt kunnen worden, dat ik soms het gevoel krijg dat dat meer kwaad dan goed doet.
Kwestie van weten tegen wie je die grapjes maakt. Oude mensen die de oorlog nog van dichtbij hebben meegemaakt en/of bekenden erdoor hebben verloren kunnen die grappen meestal niet waarderen, ook niet na 70 jaar, drukt gewoon een stempel op hun leven. Vind dat je daar ook gewoon respect voor moet hebben.... Maar de jongere generatie is daarin gelukkig minder lichtontvlambaar, ook wel logisch want niet van dichtbij meegemaakt en een mensenleven geleden. Als alle oorlogsveteranen overleden zijn (binnen 20 jaar denk ik wel het geval) dan zal dit denk ik minder publiekelijk taboe worden.

Plaats reactie