Eend met caravan

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Emile
Geregistreerd lid

Eend met caravan

Bericht door Emile » zo 29 apr, 2007 22:54

Op snelweg bij Staphorst in de buurt zag ik een lelijke eend die een caravan trok. :lol: :lol: :lol:
Nog nooit eerder gezien, ik dacht dat die dingen daar te zwak voor waren.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 29 apr, 2007 23:23

Een lelijke eend mag volgens fabrieksopgaaf 250 kg trekken.
Te zwak zijn ze al gauw, met 602cc en max 29,5pk bij 6750 rpm heeft ie al de handen vol aan zichzelf, zeker met tegenwind moet ie al gauw een veer laten :wink: .
Al werd ik deze week door een 2cv belaagd die tussen de 118 en 122 reed... (fabriekopgaaf topsnelheid=kruissnelheid=113km/u)
M'n Suzuki GX had ook 1 van de weinige trekhaken, die mocht 250 ongeremd en 450 kg geremd trekken. Ben ik met aanhangertjes, kartaanhanger met 2 karts en ook wel met een Alpenkreuser op pad geweest 8) .
Regelmatig reed ik ook de met race-GX geleden -ongeremde :oops: -auto-ambulance ermee van het pad hetgeen met alle reserve-onderdelen op zo'n 1450 kg kwam.. (ja ja ik weet dat 750 kg max is voor een ongeremde)
Cornell :O:

Timo9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Timo9-5 » zo 29 apr, 2007 23:37

In een eend wordt ook wel eens een GS motor gezet. Dan rijdt de eend ineens 160 km/u max en dan kun je er ook wel een caravan achter hangen. Alleen het karakteristieke motorgeluid is dan natuurlijk weg, dus is de vraag of je nog een eend geluid hoorde, of een 4 cilinder?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 29 apr, 2007 23:38

En een 4 cilinder motor uit een AMI past ook, schijnbaar. :wink:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 29 apr, 2007 23:42

En wat te denken van de 'Sahara'-uitvoering. :P
Dan heb je vier cilinders, verdeeld over twee motoren EN vierwielaandrijving. :lol:

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 29 apr, 2007 23:47

Ooit ingehaald door een eend met 180+, stond even verderop op een parkeerplaats. Onder de kap een PSA-groep V6, achterwielaandrijving.
Niet bepaald streetlegal, net als andere viercilinders...
Een Visa of dyane 652 cc 2-cil past ook en die perst er nog net iets meer uit dan een standaard eendblok, zeker dan de ook veel verkochte 2cv4 tjes, de allereerste eendjes moesten het zelfs met slechts 8 pk doen maar daarbij was de belangrijkste taak goedkoop een boer + mand eieren ongeschonden van A naar B te brengen :P .

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 29 apr, 2007 23:52

Vind nog maar eens zo'n 4x4 Sahara, ze zijn met een lichtje te zoeken en een vermogen waard.
2 jaar terug werd er 1 geshowd bij een concours op het Loo, kon hier bij een lokale oldtimerhandelaar die 'm moest vervoeren nog het aparte verhaal erbij horen en wat leuke plaatjes schieten.

Emile
Geregistreerd lid

Bericht door Emile » ma 30 apr, 2007 0:20

Timo9-5 schreef:In een eend wordt ook wel eens een GS motor gezet. Dan rijdt de eend ineens 160 km/u max en dan kun je er ook wel een caravan achter hangen. Alleen het karakteristieke motorgeluid is dan natuurlijk weg, dus is de vraag of je nog een eend geluid hoorde, of een 4 cilinder?
Ik heb geen geluid gehoord want hij ging de andere kant op.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 30 apr, 2007 7:15

Tsja, het kán vast wel. Want als ik gehoord heb wat ze 30jaar terug allemaal met een Kever op de boerderij deden, de bagger in, en landbouwwagens met hooi trekken... tsja, het werkte ook nog, dus ach... :lol:

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » ma 30 apr, 2007 9:22

Trekken is ook meestal het probleem niet zo. Remmen of uitwijken kan wel heel vervelend worden.

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » ma 30 apr, 2007 13:46

Wij gingen vroeger toen we nog geen auto hadden, wel es met de eend van mijn oma op vakantie, 5 man er in, alleen over de binne wegen, en een afgeladen volle aanhangwagen, het liefst niet langs vrachtwagens, want dan lag t hele kakkie in de berm.
Leuke ervaring
Zal es kijken of k er nog ergens een foto van kan vinden, auto stond ongeveer zo ---> \/

Scarabee
Geregistreerd lid

Bericht door Scarabee » ma 30 apr, 2007 22:48

sb153b schreef:Een Visa of dyane 652 cc 2-cil past ook en die perst er nog net iets meer uit dan een standaard eendblok
De Dyane6 is alleen geleverd met de 602 cc motor en maximaal 32 pk (geforceerde luchtinlaat). Dat wil nog wel eens 130 km/u op de teller halen.

Plaats reactie