Kenteken schorsen & auto gebruiken buiten nederland
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Kenteken schorsen & auto gebruiken buiten nederland
Stel je voor je wilt een lange reis in een ver land (dus niet EU) gaan maken, laten we zeggen 12 tot 16 maanden, en je wilt dit met je eigen auto doen, die voor dit doel naar dat land wordt verscheept. Is het dan handiger, mogelijk en ook legaal om je auto te schorsen (zodat je bijvoorbeeld niet met een APK plicht lastig wordt gevallen, aangezien je langer dan een jaar weg bent). Kun je een auto die geschorst is wel verzekeren? Is het mogelijk in een ander land een autoverzekering te krijgen op een NL kenteken (in bijv. VS, Canada, of Mexico)
-
bertus06
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Kenteken schorsen & auto gebruiken buiten nederland
Ja, de (oldtimer)verzekering van mijn geschorste '79 96 loopt gewoon door.nelfrikandel schreef: Kun je een auto die geschorst is wel verzekeren?
Uit ervaring weet ik dat je in Spanje geen verzekering kan krijgen op een auto met NL kenteken. Ik denk dat je beter in het land waar je heen wil een auto kan kopen, hoewel het dan soms ook moeilijk is de auto op je naam te zetten als je daar geen resident bent.Is het mogelijk in een ander land een autoverzekering te krijgen op een NL kenteken (in bijv. VS, Canada, of Mexico)
-
verde900
- Donateur

en daar mag je dan in het buitenland ook gewoon mee rijden?72sonett-III schreef:Ja, de (oldtimer)verzekering van mijn geschorste '79 96 loopt gewoon door.nelfrikandel schreef: Kun je een auto die geschorst is wel verzekeren?
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Eh... nee, die staat hier thuis zonder APK in de garage te wachten tot de zomer. Of begrijp ik je verkeerdverde900 schreef:...en daar mag je dan in het buitenland ook gewoon mee rijden?
-
verde900
- Donateur

72sonett-III schreef:Eh... nee, die staat hier thuis zonder APK in de garage te wachten tot de zomer. Of begrijp ik je verkeerdverde900 schreef:...en daar mag je dan in het buitenland ook gewoon mee rijden?
dat je verzekering doorloopt als je oldtimer in de garage staat geloof ik wel, maar het in het buitenland rijden op een geschorst Nederlands kenteken gaat volgens mij verzekeringstechnisch nog steeds niet lukken...nelfrikandel schreef:Stel je voor je wilt een lange reis in een ver land (dus niet EU) gaan maken, laten we zeggen 12 tot 16 maanden, en je wilt dit met je eigen auto doen, die voor dit doel naar dat land wordt verscheept. Is het dan handiger, mogelijk en ook legaal om je auto te schorsen (zodat je bijvoorbeeld niet met een APK plicht lastig wordt gevallen, aangezien je langer dan een jaar weg bent). Kun je een auto die geschorst is wel verzekeren? Is het mogelijk in een ander land een autoverzekering te krijgen op een NL kenteken (in bijv. VS, Canada, of Mexico)
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
I know, maar in Chili kan het, je moet dan alleen een RUT (soort Sofi nummer) aanvragen...72sonett-III schreef:Uit ervaring weet ik dat je in Spanje geen verzekering kan krijgen op een auto met NL kenteken. Ik denk dat je beter in het land waar je heen wil een auto kan kopen, hoewel het dan soms ook moeilijk is de auto op je naam te zetten als je daar geen resident bent.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
-
verde900
- Donateur

Laat dat legale nu eens niet in het midden, zonder geldige kentekenregistratie mag je niet rijden (helemaal nergens) en ben je daardoor niet verzekerd, mocht die (slimme) kennis onverhoopt iemand aanrijden is hij voorlopig nog even bezig om daar financieel uit te gaan komen, hoop dat hij al voldoende opzij heeft kunnen zetten...Red Arrow schreef:Ik persoonlijk ken mensen in frankrijk die dit dus wel zo doen. Maar die auto word alleen in en om het dorp gebruikt. De wagen is verzekerd op chassis nummer. Of het legaal is laat ik in het midden. Maar de wegenbelasting heeft volgens mij niks met de verzekering te maken. de APK daarintegen wel.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Voor de (naar ik aanneem) Nederlandse verzekering moet de auto voldoen aan de wettelijke eisen, een geldige APK is daar één van; dus geen APK = geen verzekering...Red Arrow schreef:Ik persoonlijk ken mensen in frankrijk...
Bovendien zijn de bestanden van de APK, wegenbelasting en verzekering aan elkaar gekoppeld, eens in de zoveel tijd draaien ze in Veendam een controleprogramma en als dan blijkt dat je geen geldige APK hebt en de auto is niet geschorst dan krijg je automatisch een bekeuring thuisgestuurd.
Waarom kopen die mensen niet gewoon een auto op Frans kenteken om dáár te gebruiken? Zo hebben wij dat ook in Spanje gedaan.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
-
verde900
- Donateur

-
bergra
- Geregistreerd lid
Ik heb begrepen dat als je een auto op nederlands kenteken wil schorsen, dat er dan een adres moet worden opgegeven waar het voertuig in nederland staat.
Zodat de belasting doormiddel van steekproef kan controleren of er echt niet met het voertuig word gereden.
Als er vervolgens in het buitenland mee word gereden,al dan niet verzekerd,dan word er hier in nederland niet meer voldaan aan de eisen die worden gesteld aan het schorsen van de houderschapsbelasting.
Of ik heb het niet goed begrepen wat de eisen van schorsing zijn .
Rudolf
Zodat de belasting doormiddel van steekproef kan controleren of er echt niet met het voertuig word gereden.
Als er vervolgens in het buitenland mee word gereden,al dan niet verzekerd,dan word er hier in nederland niet meer voldaan aan de eisen die worden gesteld aan het schorsen van de houderschapsbelasting.
Rudolf
-
verde900
- Donateur

je hebt het uitstekend begrepen, http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... ng-13.htmlbergra schreef:Ik heb begrepen dat als je een auto op nederlands kenteken wil schorsen, dat er dan een adres moet worden opgegeven waar het voertuig in nederland staat.
Rudolf
Schorsing
Als u uw personenauto ten minste 3 maanden niet gebruikt, kunt u een schorsing van de geldigheid van het kentekenbewijs aanvragen. Die schorsing geldt in principe voor 12 maanden. Hier zijn wel kosten aan verbonden. U kunt schorsing aanvragen bij de grotere postkantoren. Hiervoor moet u deel II of deel IB en deel III of deel II van het kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs meenemen. Tijdens de schorsingsperiode bent u geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd. U mag dan echter niet op de openbare weg komen met uw personenauto. Onder de openbare weg vallen ook:
§ paden;
§ bermen;
§ zijkanten van wegen;
§ openbaar toegankelijke parkeerterreinen en parkeergarages.
Als u uw personenauto laat schorsen, moet u aan de Belastingdienst/Centrale administratie het stallingsadres van de personenauto opgeven. De Belastingdienst stuurt u hiervoor automatisch een formulier.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Ja, maar ik herinner me niet of dat een adres in NL moet zijn.bergra schreef:...een adres moet worden opgegeven waar het voertuig in nederland staat.
Ja, in theorie wel, maar ik heb al jaren één of meerdere auto's geschorst en ik heb nog nooit een steekproef gehad...Zodat de belasting doormiddel van steekproef kan controleren of er echt niet met het voertuig word gereden.
En ook de APK plicht, maar de meeste auto's die worden geschorst zullen niet meer wegenbelastingplichtig zijn dus dan is dat stallingsadres voor de belastingdienst ook niet meer van belang.de eisen die worden gesteld aan het schorsen van de houderschapsbelasting.
Schorsen van een jongere auto (<15 jaar) is overigens ook duurder.