Waarom zijn posts op het forum PUBLIC ?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Waarom zijn posts op het forum PUBLIC ?

Bericht door Steve-O » do 11 jan, 2007 13:04

Naar aanleiding van de persoonsgegevensdiscussie onlangs, vroeg ik me af wat de reden is dat de gehele foruminhoud voor ongeregistreerde gebruikers en searchbots toegankelijk is.

Voorbeeld: Als ik op google "edwardkommeren" invoer (nee, edward ik heb het niet op jou gemunt, slechts een voorbeeld) kan ik zonder in te loggen zijn posts lezen.

Zou het niet beter zijn om deze toegankelijkheid te beperken tot onze eigen community?

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » do 11 jan, 2007 13:28

Ik denk dat je je veel te druk maakt om dit soort dingen, je kunt altijd nog registeren dus als je kwaad wilt kan dat altijd.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » do 11 jan, 2007 13:48

Hoi.

Eerlijk gezegd ben ik het beide standpunten wel eens.
Maar wat meer privacy zou in mijn ogen wel welkom zijn.

Groeten.

De900C-GAS

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » do 11 jan, 2007 14:46

En dan? Iedereen kan zich toch registreren?

Informatie die je niet graag terug zou zien op de voorpagina van de plaatselijke krant (om maar even een stom voorbeeld te noemen...) moet je gewoon niet plaatsen. Daar ben je zelf bij.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 11 jan, 2007 15:24

Margreet schreef:En dan? Iedereen kan zich toch registreren?

Informatie die je niet graag terug zou zien op de voorpagina van de plaatselijke krant (om maar even een stom voorbeeld te noemen...) moet je gewoon niet plaatsen. Daar ben je zelf bij.
De mensen weten toch al meer van je dan je denkt... :roll:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 11 jan, 2007 15:27

Ik ben het wel met Steven eens. Als je echt info wil, kun je je altijd nog registreren. Door Google komt er veel informatie omhoog waarvan het niet altijd wenselijk is dat die info omhoog komt. Er zijn meer fora die dit principe hanteren, en dat best okee.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen, is het toekomstige DIY-gedeelte openbaar maken, zodat een ieder die alleen op zoek is naar technische informatie, dat ook kan vinden zonder in te loggen.

Voor het stellen van een gerichte technische vraag of het slap lullen over SAAB moet je je dan inloggen. Vind ik een goede zet persoonlijk.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 11 jan, 2007 16:12

Zou het niet beter zijn om deze toegankelijkheid te beperken tot onze eigen community?
daar ben ik ook wel voor, als Google geen zoekresultaten meer oplevert komt men ook minder snel op het idee zich te registreren op dit forum om alsnog gevoelige informatie te 'stelen/misbruiken'

je moet het 'ze' zo moeilijk maken als (redelijkerwijs) mogelijk is en niet het argument gebruiken 'ze komen er toch wel achter als ze het willen'

davidjoost

dader
Geregistreerd lid

Bericht door dader » do 11 jan, 2007 16:25

davidjoost schreef:
daar ben ik ook wel voor, als Google geen zoekresultaten meer oplevert komt men ook minder snel op het idee zich te registreren op dit forum om alsnog gevoelige informatie te 'stelen/misbruiken'

je moet het 'ze' zo moeilijk maken als (redelijkerwijs) mogelijk is en niet het argument gebruiken 'ze komen er toch wel achter als ze het willen'

davidjoost
Ik denk dat er dan ook veel minder mensen de weg naar het saabforum kunnen vinden en beperkt blijft tot een "community" met weinig nieuwe aanwas.
Je moet gewoon geen gevoelige informatie op het internet zetten (als je bang bent voor misbruik) dat is toch niet zo moeilijk? en wil je dat wel doe het dan gericht met een PB.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 11 jan, 2007 17:21

Voor welke gevoelige informatie zijn sommige mensen bang? Volgens mij wat IK bekend heb gemaakt. (mijn keuze dus)
Mijn woonplaats,
dat ik Saab rij,
mijn kentekens,
mijn hobbies,
mijn leeftijd staat ergens (inmiddels verouderd (ik, en de info))

Voor zover ik weet niet mijn email, achternaam, adres, bankgegevens, info over mijn familie, enz. Dus waar moet ik bang voor zijn?

Als je paranoide bent moet je niets op een forum zetten, of het nou open of gesloten is.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 11 jan, 2007 18:25

Ik ben van zins om mijn forumnaam te gaan wijzigen, omdat een google op 'waxle' me net even teveel info oplevert die ik niet per se aan iedereen kwijt hoef. Als het forum besloten zou zijn, zou ik er geen probleem mee hebben.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 11 jan, 2007 20:39

Veel delen op het forum zijn vrij te lezen, maar niet alles.
Het subforum "Saabforum.nl Leden" is niet toegankelijk. Met name omdat daar leden zich hier voorstellen en dus meer persoonlijke feiten kunnen posten.

Voor een aantal plekken heb ik ook nog wel kanttekeningen (bv de profielen van forumleden).

Helemaal dichtgooien zie ik niet zitten, wellicht kan er een vermelding komen dat het grootste deel van het forum vrij leesbaar is zodat iedereen er zich van bewust is dat het plaatsen van privacy-gevoelige informatie (bv. telefoonnummers, adressen of echte namen) op eigen risico gebeurd.

Sander

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 11 jan, 2007 21:32

Het gaat niet om paranoia. Het gaat erom of het wenselijk is om alle informatie die men post openbaar te maken. Ik kan me voorstellen dat veel forumgebruikers er niet bij stilstaan dat dingen die zij uiten door anderen dan SAAB-forummers gelezen worden. Het is denkbaar dat als alle forummers hiervan doordrongen waren, zij bepaalde informatie wellicht niet zo vanzelfsprekend zouden posten.

Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre het zinvol dat alle inhoud zonder inloggen en via zoekmachines benaderbaar is.
Logisch, iemand die nog niet bekend is met het forum, en eerst een kijkje wil nemen moet de mogelijkheid hebben om iets aan inhoud te zien. Ook technische informatie kan zeer interessant zijn. Het is ook nuttig om daarop treffers te vinden in een zoekmachine.
Maar alles? Nee, dat lijkt me niet wenselijk en niet nuttig.

Vergelijk het met bijvoorbeeld een barbezoek. Je maakt van buiten een inschatting of het gezellig is of er iets bijzonders te doen is. Ook kun je er vrijblijvend zonder het vrijgeven van je identiteit naar binnen gaan. Wat met mensen praten over gezamenlijke interesses. Je hebt een aantal stamgasten en zo nu en dan komt er een aspirant-stamgast of iemand op doorreis een kop koffie halen.

De bar is echter niet 24-uur per dag open. En als die open is, is er minimaal 1 barman die toezicht houdt. Zo spreekt hij nieuwe bezoekers aan en als ze niks goed in de zin hebben, zal hij ze vragen om weer weg te gaan. De barman maakt daarbij gebruik van zijn zintuigen en mensenkennis.

Dit forum is 24-uur per dag open, zonder dat er 24-uur per dag toezicht is. Het is ondoenlijk om het gedrag van de bezoekers continue te monitoren. Er kan dus geen onderscheid gemaakt worden tussen mensen met goede en mensen met kwade bedoelingen.

SAAB heeft veiligheid hoog in het vaandel staan, omdat zij er rekening mee houdt dat de bestuurder en andere inzittenden blootgesteld kunnen worden aan gevaren en gedragingen van buiten de auto. Puur en alleen omdat er een kans bestaat dat, niet omdat het zeker is. Waarom zou het forum niet hetzelfde principe nastreven?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 11 jan, 2007 22:04

Steve-O schreef:SAAB heeft veiligheid hoog in het vaandel staan, omdat zij er rekening mee houdt dat de bestuurder en andere inzittenden blootgesteld kunnen worden aan gevaren en gedragingen van buiten de auto. Puur en alleen omdat er een kans bestaat dat, niet omdat het zeker is. Waarom zou het forum niet hetzelfde principe nastreven?
Omdat het dan een elite-groep wordt.

Het is bedoeld als laagdrempelig om makkelijk info te vergaren voor je Saabje en met anderen over je Saabje te praten.
Hoe ben jij hier ooit terecht gekomen?
Ik in ieder geval door te zoeken en doorlinken van de ene naar de andere pagina.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 11 jan, 2007 22:32

Steve-O schreef:......Ik kan me voorstellen dat veel forumgebruikers er niet bij stilstaan dat dingen die zij uiten door anderen dan SAAB-forummers gelezen worden.........
Valt wel mee toch? En ik denk dat die enkeling zijn kostbare info dan wel op een andere manier openbaar maakt ergens op het internet.
Steve-O schreef:Dit forum is 24-uur per dag open, zonder dat er 24-uur per dag toezicht is. Het is ondoenlijk om het gedrag van de bezoekers continue te monitoren. Er kan dus geen onderscheid gemaakt worden tussen mensen met goede en mensen met kwade bedoelingen.
Kwaadwillende hou je toch niet tegen. Je kunt het moeilijker maken, maar iedereen kan zich registreren dus alle info wordt toch wel beschikbaar voor iemand die echt wil.

Maar ik snap nog steeds niet welke info die kwaadwillende van/tegen mij zouden kunnen gebruiken. Kan je me uitleggen waar je bang voor bent?

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » do 11 jan, 2007 22:38

taaffert schreef:
Margreet schreef:En dan? Iedereen kan zich toch registreren?

De mensen weten toch al meer van je dan je denkt... :roll:
Voor diegene die het nog niet weten , de hele samenleving is gebaseerd op het alles (veel)van iemand weten, hoe vaak wordt je door de diverse instanties niet gevraagd om een copie van je legitimatie bewijs zonder er bij stil te staan.

Sinds de terreur in de VS is dat soort dingen dus alleen maar erger geworden.
EN de airmiles etc en de bonuskaart bij AH etc, of de zegel kaart die men in leverd waar de nederlander zo gek mee is met sparen waar bij inlevering even de naam/adres op moet en misschien het bankerk. nr. omdat men het geld liever overmaakt of bij de aanbiedingen waar men bij aankoop zoveel € retour krijgt.
Waar vul je overal al niet je gegevens in, sta daar maar eens bij stil.,vaker dan dat je zelf wilt geloven.
En wat te denken van al die ongevraagde geadreseerde post waar je (ik) niet op zit te wachten, hoe komt men aan die gegevens, gewoon aan elkaar doorgespeeld, VERKOCHT.

Er is dus een levendige handel ontstaan in persoons gegevens :wink: . sta daar eens bij stil voor dat je je druk maakt over de privacy op het I-net.De handel in persoonsgegevens is handel waar flink mee te verdienen is en zolang er aan verdiend wordt zal men op zoek blijven naar alles wat er van je te weten te komen is.Dat is voor velen al normaal, we denken er al niet eens meer aan en dan vind ik het erg DOM om dan wel in te zitten over de informatie op het net dat er over je te vinden is want dat valt in het niet bij de rest wat men toch al wist.
Zoeken naar de APK afloopdatum van iemands auto wanneer ik het kenteken van weet van de eigenaar.
T is toch van de zotte dat ik te weten kan komen aan de hand van JOUW kenteken tot wanneer JOUW auto een APK- keur heeft, heb ik niets mee te maken, hoe onbelangrijk het ook is. :wink:
De NEDERLANDER levert graag wat gegevens in voor de nodige korting en daar maakt men dankbaar gebruik van.

Plaats reactie