Hoe werkt het in België met wegenbelasting (Benzine/LPG)
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Hoe werkt het in België met wegenbelasting (Benzine/LPG)
Af en toe krijg ik weer eens de kriebels op om nét over de grens in België te gaan wonen. Los van andere redenen (ruimte, kosten kinderopvang, kwaliteit v.h. onderwijs), is er ook een auto-gerelateerde motivatie die daarbij altijd in mijn achterhoofd meespeelt, namelijk dat je in België voor heel wat lagere prijzen leukere auto's koopt...
Maar hoe werkt het in België met wegenbelasting? Niet op gewicht van de auto dacht ik, maar op vermogen, of is dat alleen in Frankrijk zo? En betaal je ook net als hier meer dan het dubbele tarief als je op LPG of diesel gaat rijden, of is dat daar niet zo...
Er zijn heel wat Belgische forumgenoten, dus ik neem aan dat iemand hier wel een paar ideetjes erover heeft...? Wat zou ik met mijn huidige SAAB 9000 CSi (1348 Kg, 136 Pk, Benzine) kwijt zijn in België??
Maar hoe werkt het in België met wegenbelasting? Niet op gewicht van de auto dacht ik, maar op vermogen, of is dat alleen in Frankrijk zo? En betaal je ook net als hier meer dan het dubbele tarief als je op LPG of diesel gaat rijden, of is dat daar niet zo...
Er zijn heel wat Belgische forumgenoten, dus ik neem aan dat iemand hier wel een paar ideetjes erover heeft...? Wat zou ik met mijn huidige SAAB 9000 CSi (1348 Kg, 136 Pk, Benzine) kwijt zijn in België??
-
Marc
- Lid van verdienste
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
-
Bubba
- Geregistreerd lid
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
Bubba
- Geregistreerd lid
-
Marc
- Lid van verdienste
Hier komt ie:Bubbaman schreef:Marky,
Ik snap er geen h*l van...![]()
Ook ik ben aan het rondneuzen in de grensstreek (Arendonk - Mol), maar van die "fiscale PK" berekening snap ik niets.
Kun je mijn een rekenvoorbeeld geven gebaseerd op mijn 9-5 Aero MY2001 (230PK/169KW) op LPG??
Trouwens wel lekker goedkoop gas tanken (€ 0,418/l)
12 fiscale PK
Inschrijvingstaks: 2.726,35
Jaarlijkse taks: 422,80
Lpg taks: 148,68€
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Ok, I get it, maar voor de buitenstaander/-lander is dit toch voor meerdere uitleg vatbaar.jvhecke schreef:inschrijvingstaks is eenmalig, bij de inschrijving namelijk!
Jo
Dat is:
1) Bij het invoeren/op kenteken (dus in België in het verkeer brengen) zetten van een auto (gebruikt of nieuw)?
2) Bij iedere nieuwe overschrijving...?
Ik dacht dat je in België een persoonlijk kenteken had, oftewel je houdt als je een andere auto koopt je eigen kenteken, nietwaar??
Dus betaal je die inschrijvingstaks alleen als een auto voor het eerst in België op de weg wordt toegelaten, of betaal je hem iedere
keer als je een nieuwe auto op je naam laat schrijven...
In andere woorden, als een Belgisch ingezetene een reeds in België rondrijdend vehikel heeft aangeschaft, en op zijn naam (kenteken) zet, betaalt hij dan ook inschrijvingstaks?
-
Marc
- Lid van verdienste
Elke keer een wagen van eigenaar verandert, wordt er inschrijvingstaks betaald. Naargelang het voertuig ouder wordt, daalt ook de inschrijvingstaks (zie tabel)nelfrikandel schreef:Ok, I get it, maar voor de buitenstaander/-lander is dit toch voor meerdere uitleg vatbaar.jvhecke schreef:inschrijvingstaks is eenmalig, bij de inschrijving namelijk!
Jo
Dat is:
1) Bij het invoeren/op kenteken (dus in België in het verkeer brengen) zetten van een auto (gebruikt of nieuw)?
2) Bij iedere nieuwe overschrijving...?
Ik dacht dat je in België een persoonlijk kenteken had, oftewel je houdt als je een andere auto koopt je eigen kenteken, nietwaar?? Dus betaal je die inschrijvingstaks alleen als een auto voor het eerst in België op de weg wordt toegelaten, of betaal je hem iedere keer als je een nieuwe auto op je naam laat schrijven... In andere woorden, als een Belgisch ingezetene een reeds in België rondrijdend vehikel heeft aangeschaft, en op zijn naam (kenteken) zet, betaalt hij dan ook inschrijvingstaks?
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
-
Marc
- Lid van verdienste
Niet bepaald. Het is de combinatie van vermogen en ouderdom die de prijs bepaald. Alles boven de 210pk zit in de hoogste categorie (7). Voor een nieuwe 9-5 aero zal je dus 4.957,00 mogen ophoesten. Verkoop je hem na 4 jaar dat zal de tweede eigenaar 2.974,20 betalen etc etc.nelfrikandel schreef:WTF?? Dus als je een reeds in belgië rondrijdende 9-5 estate zoals in marky's voorbeeld koopt, betaal je elke keer 2,5K€?