Hoe werkt het in België met wegenbelasting (Benzine/LPG)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid

Hoe werkt het in België met wegenbelasting (Benzine/LPG)

Bericht door nelfrikandel » zo 08 okt, 2006 15:21

Af en toe krijg ik weer eens de kriebels op om nét over de grens in België te gaan wonen. Los van andere redenen (ruimte, kosten kinderopvang, kwaliteit v.h. onderwijs), is er ook een auto-gerelateerde motivatie die daarbij altijd in mijn achterhoofd meespeelt, namelijk dat je in België voor heel wat lagere prijzen leukere auto's koopt...

Maar hoe werkt het in België met wegenbelasting? Niet op gewicht van de auto dacht ik, maar op vermogen, of is dat alleen in Frankrijk zo? En betaal je ook net als hier meer dan het dubbele tarief als je op LPG of diesel gaat rijden, of is dat daar niet zo...

Er zijn heel wat Belgische forumgenoten, dus ik neem aan dat iemand hier wel een paar ideetjes erover heeft...? Wat zou ik met mijn huidige SAAB 9000 CSi (1348 Kg, 136 Pk, Benzine) kwijt zijn in België??

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » zo 08 okt, 2006 15:46


Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 08 okt, 2006 17:35

jvhecke schreef:Hier kun je al iets terugvinden:autogids.be

Jo
Inderdaad. Thanks. Hoeveel fiscale PK's heeft een 9000 CSi?

Gebruikersavatar
Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 08 okt, 2006 17:52

Voor een 95'er 2.0i: 11 fiscale Pk

inschrijvingstaks: 148,5
jaarlijkse taks: 343,86

En mocht de LPG er nog inzitten een toeslag van 148,68E.

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 08 okt, 2006 20:17

En die inschrijvinstaks is die eenmalig, of jaarlijks??
Dat is minder dan 500€ voor een jaar op LPG.
:bluechin:
Damn, dat is voordelig...

Ik ben weg..

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » zo 08 okt, 2006 21:10

inschrijvingstaks is eenmalig :wink: , bij de inschrijving namelijk!

Jo

Gebruikersavatar
Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » zo 08 okt, 2006 21:16

Marky,
Ik snap er geen h*l van... :?
Ook ik ben aan het rondneuzen in de grensstreek (Arendonk - Mol), maar van die "fiscale PK" berekening snap ik niets.
Kun je mijn een rekenvoorbeeld geven gebaseerd op mijn 9-5 Aero MY2001 (230PK/169KW) op LPG??

Trouwens wel lekker goedkoop gas tanken (€ 0,418/l) :D

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 08 okt, 2006 21:22

volgens mij is lpg wel een stuk duurder in het buitenland (de brandstofprijs)

davidjoost

Gebruikersavatar
Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » zo 08 okt, 2006 21:26

davidjoost schreef:volgens mij is lpg wel een stuk duurder in het buitenland (de brandstofprijs)
davidjoost
Lees even hier boven??? :besserwisser:
Vandaag getankt in Arendonk, 41,8 ct...
En dat ligt in België!

Hoezo duurder ??!!

jvhecke
Geregistreerd lid

Bericht door jvhecke » zo 08 okt, 2006 21:29

8) Lijstje nieuwe Saabs (kan je de oudere modellen uit "afleiden" door een vergelijkbare cilinderinhoud bij een nieuw model te nemen): autogids
Jo 8) 8) 8)

:headphones: BEL-GIE, BEL-GIE, BE-E-E-LGIE!!! (vrij naar "het goede doel" of Barman en Clouseau op 0110) :singer:

Gebruikersavatar
Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 08 okt, 2006 21:54

Bubbaman schreef:Marky,
Ik snap er geen h*l van... :?
Ook ik ben aan het rondneuzen in de grensstreek (Arendonk - Mol), maar van die "fiscale PK" berekening snap ik niets.
Kun je mijn een rekenvoorbeeld geven gebaseerd op mijn 9-5 Aero MY2001 (230PK/169KW) op LPG??

Trouwens wel lekker goedkoop gas tanken (€ 0,418/l) :D
Hier komt ie:

12 fiscale PK
Inschrijvingstaks: 2.726,35
Jaarlijkse taks: 422,80
Lpg taks: 148,68€

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 08 okt, 2006 21:54

jvhecke schreef:inschrijvingstaks is eenmalig :wink: , bij de inschrijving namelijk!

Jo
Ok, I get it, maar voor de buitenstaander/-lander is dit toch voor meerdere uitleg vatbaar.

Dat is:
1) Bij het invoeren/op kenteken (dus in België in het verkeer brengen) zetten van een auto (gebruikt of nieuw)?
2) Bij iedere nieuwe overschrijving...?

Ik dacht dat je in België een persoonlijk kenteken had, oftewel je houdt als je een andere auto koopt je eigen kenteken, nietwaar??
Dus betaal je die inschrijvingstaks alleen als een auto voor het eerst in België op de weg wordt toegelaten, of betaal je hem iedere
keer als je een nieuwe auto op je naam laat schrijven...
In andere woorden, als een Belgisch ingezetene een reeds in België rondrijdend vehikel heeft aangeschaft, en op zijn naam (kenteken) zet, betaalt hij dan ook inschrijvingstaks?

Gebruikersavatar
Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 08 okt, 2006 21:57

nelfrikandel schreef:
jvhecke schreef:inschrijvingstaks is eenmalig :wink: , bij de inschrijving namelijk!

Jo
Ok, I get it, maar voor de buitenstaander/-lander is dit toch voor meerdere uitleg vatbaar.

Dat is:
1) Bij het invoeren/op kenteken (dus in België in het verkeer brengen) zetten van een auto (gebruikt of nieuw)?
2) Bij iedere nieuwe overschrijving...?

Ik dacht dat je in België een persoonlijk kenteken had, oftewel je houdt als je een andere auto koopt je eigen kenteken, nietwaar?? Dus betaal je die inschrijvingstaks alleen als een auto voor het eerst in België op de weg wordt toegelaten, of betaal je hem iedere keer als je een nieuwe auto op je naam laat schrijven... In andere woorden, als een Belgisch ingezetene een reeds in België rondrijdend vehikel heeft aangeschaft, en op zijn naam (kenteken) zet, betaalt hij dan ook inschrijvingstaks?
Elke keer een wagen van eigenaar verandert, wordt er inschrijvingstaks betaald. Naargelang het voertuig ouder wordt, daalt ook de inschrijvingstaks (zie tabel)

Gebruikersavatar
nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 08 okt, 2006 21:59

WTF?? Dus als je een reeds in belgië rondrijdende 9-5 estate zoals in marky's voorbeeld koopt, betaal je elke keer 2,5K€?

Gebruikersavatar
Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 08 okt, 2006 22:05

nelfrikandel schreef:WTF?? Dus als je een reeds in belgië rondrijdende 9-5 estate zoals in marky's voorbeeld koopt, betaal je elke keer 2,5K€?
Niet bepaald. Het is de combinatie van vermogen en ouderdom die de prijs bepaald. Alles boven de 210pk zit in de hoogste categorie (7). Voor een nieuwe 9-5 aero zal je dus 4.957,00 mogen ophoesten. Verkoop je hem na 4 jaar dat zal de tweede eigenaar 2.974,20 betalen etc etc.

Plaats reactie