Autoverzekering dilemma
-
KirstenRC
- Geregistreerd lid
Autoverzekering dilemma
Beste Forumleden,
Ik heb een dilemma en hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.
Ik ga binnenkort mijn 1ste auto kopen dus moet me gaan oriënteren op autoverzekeringen.
Aangezien ik pas over 2 jaar 24 wordt zal ik een hogere premie moeten gaan betalen.
Op de website https://www.goedkoopsteautoverzekering.net/jongeren/ was de reden hiervoor goed uitgelegd dus dit vormt verder geen probleem.
Nu mijn dilemma.
Mijn vader heeft mij aangeboden om mijn toekomstige auto op zijn naam te verzekeren en wanneer ik 24 wordt de auto op mijn naam zet.
Is dit een verstandige keuze? Of kan ik de auto beter op mijn naam zetten en no claim gaan opbouwen?
Ik heb een dilemma en hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.
Ik ga binnenkort mijn 1ste auto kopen dus moet me gaan oriënteren op autoverzekeringen.
Aangezien ik pas over 2 jaar 24 wordt zal ik een hogere premie moeten gaan betalen.
Op de website https://www.goedkoopsteautoverzekering.net/jongeren/ was de reden hiervoor goed uitgelegd dus dit vormt verder geen probleem.
Nu mijn dilemma.
Mijn vader heeft mij aangeboden om mijn toekomstige auto op zijn naam te verzekeren en wanneer ik 24 wordt de auto op mijn naam zet.
Is dit een verstandige keuze? Of kan ik de auto beter op mijn naam zetten en no claim gaan opbouwen?
-
hoppa3
- Geregistreerd lid
Re: Autoverzekering dilemma
hallo
Ik kan niet in jouw potremonee kijken, maar heb hetzelfde gedaan met mijn 2 zonen.
Kleine auto, lage waarde op eigen naam laten verzekeren, en als "liefhebbende vader" meebetaald aan de verzekering.
Ik kan niet in jouw potremonee kijken, maar heb hetzelfde gedaan met mijn 2 zonen.
Kleine auto, lage waarde op eigen naam laten verzekeren, en als "liefhebbende vader" meebetaald aan de verzekering.
-
Davione
- Geregistreerd lid
Let wel op met zo'n zaken, ik weet niet of de regels hetzelfde zijn in NL maar in BE kunnen ze je nekken.
De verzekeringen kunnen bij grote schade of dergelijke een onderzoek doen, zo kunnen ze bijvoorbeeld nagaan wie het meeste met de auto rijd d.m.v een buurtenquête. Diegene die een voertuig het meeste gebruikt wordt de gebruikelijke bestuurder genoemd, het is op dit profiel dat men de premie berekend. In jou geval zal op papier (theoretisch) je vader de gebruikelijke bestuurder zijn aangezien hij een verzekering op zijn naam heeft afgesloten. Maar in de praktijk zul jij de gebruikelijke bestuurder zijn, dus doen jullie soort van verzekeringsfraude.
Stel er gebeurt een zwaar accident terwijl jij reed, verzekering stelt onderzoek in en men gaat bij de buren bellen (wat mag) en die buren vertellen dat jij er veel meer mee rijd dan je vader, dan kan jullie zaak als fraudeleus aanschouwd worden.
Je vader kan jou wel als 2de bijkomende regelmatige bestuurder aangeven, maar dat wil zeggen dat de polis weer naar boven gaat aangezien ze dan ook met jou profiel rekening gaan houden.
De verzekeringen kunnen bij grote schade of dergelijke een onderzoek doen, zo kunnen ze bijvoorbeeld nagaan wie het meeste met de auto rijd d.m.v een buurtenquête. Diegene die een voertuig het meeste gebruikt wordt de gebruikelijke bestuurder genoemd, het is op dit profiel dat men de premie berekend. In jou geval zal op papier (theoretisch) je vader de gebruikelijke bestuurder zijn aangezien hij een verzekering op zijn naam heeft afgesloten. Maar in de praktijk zul jij de gebruikelijke bestuurder zijn, dus doen jullie soort van verzekeringsfraude.
Stel er gebeurt een zwaar accident terwijl jij reed, verzekering stelt onderzoek in en men gaat bij de buren bellen (wat mag) en die buren vertellen dat jij er veel meer mee rijd dan je vader, dan kan jullie zaak als fraudeleus aanschouwd worden.
Je vader kan jou wel als 2de bijkomende regelmatige bestuurder aangeven, maar dat wil zeggen dat de polis weer naar boven gaat aangezien ze dan ook met jou profiel rekening gaan houden.
-
busy
- Donateur (4x)

Is in NL niet aan te raden. In het geval er sprake is van een ongeval heb je een probleem. Wordt expliciet benoemd in de voorwaarden. Dus of 2 jaar wachten of goedkope auto WA op je naam. Of je ouders nemen het risico.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Mijn autoverzekering (als 22 jarige) valt onder het pakket van mijn vader, maar ik sta wel aangemerkt als 'frequent bestuurder', en bouw dan ook zelf no-claim op bij deze verzekeraar. Bij mij scheelde deze constructie niet super veel, maar genoeg om voor de prijs van een WA verzekering elders mijn auto WA + beperkt casco (ruitschade, diefstal, etc) verzekerd te hebben bij mijn huidige verzekeraar.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

In NL is het gewoon mogelijk dat de verzekeringnemer iemand anders mag zijn dan de dagelijkse bestuurder. Voordeel is een lagere premie maar een nadeel is dat de bestuurder geen schadevrije jaren opbouwt.
NB de verzekeraar is vrij om dit aan te bieden, dus niet elke verzekeraar zal dit willen aanbieden. Kwestie van even de voorwaarden vergelijken met bv http://www.independer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
NB de verzekeraar is vrij om dit aan te bieden, dus niet elke verzekeraar zal dit willen aanbieden. Kwestie van even de voorwaarden vergelijken met bv http://www.independer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
verde900
- Donateur

per ongeluk niet werkzaam bij een bedrijf met een collectieve verzekering? (zorg of onderwijs ofzo..) daar kan een jeugdige leeftijd ineens veel minder een item zijn
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Let ook op het aantal PK. Volgens mij als je boven de 100 PK uitkomt, wordt het ineens ook bijna onbetaalbaar.
-
Barten
- Donateur (12x)

Wie de verzekeringnemer ook is, de meeste verzekeraars zullen vragen naar de naam/leeftijd/rij-ervaring van de regelmatige bestuurder.
Los van no claim opbouw, veelal bedoeld om vanuit acceptatie- en premiebeleid het eventueel verhoogde risico van de regelmatige bestuurder in te kunnen schatten.
Dit kan bij bijvoorbeeld jeugdige/onervaren bestuurder/type auto leiden tot:
*geen acceptatie door die verzekeraar (verzekeraars hebben immers geen acceptatieplicht)
*verhoogde premie/minder (aanvangs)korting
*verhoogd eigen risico in geval van schade
Los van no claim opbouw, veelal bedoeld om vanuit acceptatie- en premiebeleid het eventueel verhoogde risico van de regelmatige bestuurder in te kunnen schatten.
Dit kan bij bijvoorbeeld jeugdige/onervaren bestuurder/type auto leiden tot:
*geen acceptatie door die verzekeraar (verzekeraars hebben immers geen acceptatieplicht)
*verhoogde premie/minder (aanvangs)korting
*verhoogd eigen risico in geval van schade
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Volledig afhankelijk van de verzekeraar. De ene rekent op gewicht en nieuwwaarde, de ander op vermogen en nieuwwaarde.turbopilot schreef:Let ook op het aantal PK. Volgens mij als je boven de 100 PK uitkomt, wordt het ineens ook bijna onbetaalbaar.