http://www.nu.nl/economie/4216608/toyot ... terug.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Toyota roept 2,9 miljoen auto's terug
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Toyota roept 2,9 miljoen auto's terug
Van dit soort berichten krijg ik altijd een beetje leedvermaak
http://www.nu.nl/economie/4216608/toyot ... terug.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
levensnevel
- Donateur (3x)

Re: Toyota roept 2,9 miljoen auto's terug
ach,
leedvermaak is niet op z'n plaats hier.
Toyota pakt het tenminste pro-actief aan
Het volgende vind ik bedenkelijker
in Noord Amerika worden er een 180.000 saabs (9-3 & 9-5) terugeroepen vanwege problemen met de bestuurders klapzak.
Wanneer je naar ons kikkerlandje kijkt en de gegevens van ons aller RDW mag geloven kan je tot de conclusie komen dat het bij 'ons'
om een 16.000 saabjes gaat met n.a.w. hetzelfde euvel.
Echter: hier blijft het vooralsnog oorverdovend stil stil kwa berichtgeving
leedvermaak is niet op z'n plaats hier.
Toyota pakt het tenminste pro-actief aan
Het volgende vind ik bedenkelijker
in Noord Amerika worden er een 180.000 saabs (9-3 & 9-5) terugeroepen vanwege problemen met de bestuurders klapzak.
Wanneer je naar ons kikkerlandje kijkt en de gegevens van ons aller RDW mag geloven kan je tot de conclusie komen dat het bij 'ons'
om een 16.000 saabjes gaat met n.a.w. hetzelfde euvel.
Echter: hier blijft het vooralsnog oorverdovend stil stil kwa berichtgeving
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Maar wat had je dan verwacht? Fabrikant is sindsdien een paar keer bankroet gegaan, er is geen importeur en een hoop dealers hebben het loodje gelegd. Wie moet een terugroepaktie betalen? Waarom zou de toenmalige aandeelhouder deze verplichting moeten oppakken?levensnevel schreef:... Echter: hier blijft het vooralsnog oorverdovend stil stil kwa berichtgeving
-
levensnevel
- Donateur (3x)

en daar heb je het nu een beetje mis vanderzanden.
er is anno 2016 wel degelijk een bedrijf wat zich bekommert om de 'nazorg' van alle verkochte saabjes.
De Takata problemen zijn bij hun bekend.En ze zijn sinds januari 2016 in overleg met hun counterpart in Zweden over de vraag of en zo ja hoe
in Nederland de betrokken 9-3's en 9-5's teruggeroepen gaan worden voor een klapzak wissel.
Mocht het zover komen gaat dat in Nederland dan vooralsnog via hun dealernetwerk gebeuren.
er is anno 2016 wel degelijk een bedrijf wat zich bekommert om de 'nazorg' van alle verkochte saabjes.
De Takata problemen zijn bij hun bekend.En ze zijn sinds januari 2016 in overleg met hun counterpart in Zweden over de vraag of en zo ja hoe
in Nederland de betrokken 9-3's en 9-5's teruggeroepen gaan worden voor een klapzak wissel.
Mocht het zover komen gaat dat in Nederland dan vooralsnog via hun dealernetwerk gebeuren.
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Welk bedrijf is dat?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Het is op zich wel een interessant vraagstuk of mensen die een zoveelste hands Saab kopen bij een handelaar voor een klein bedrag nog aanspraak kunnen maken op dit soort 'garanties'. Zelf vind ik het een beetje onzin en ik snap dat soort angsten ook niet zo. Mijn koffiezetapparaat moest ook worden teruggeroepen omdat 1 op de 300.000 het risico liep te ontploffen door een verkalkte boiler oid. Met zo'n risico loop ik wel het risico op een nieuw apparaat. Dat is zo onwaarschijnlijk dat er een hoop scenario's denkbaarder zijn (huis in de fik, apparaat gestolen, enz). Opsturen, wachten en misschien wel een ander apparaat retour krijgen of in het gunstigste geval weken zonder koffie zitten is mij de moeite niet waard, bovendien ontkalk ik hem regelmatig.
Met zo'n Toyota actie denk je ook, wat is nou goedkoper: een paar schadeclaims betalen (so far twee dus) omdat een rechter de kapotte gordel uitlegt als een constructiefout (zo kan ik alles wat stuk gaat bij een ongeluk wel zo uitleggen), of 2.9 miljoen auto's terugroepen. Zal wel komen omdat de rechter zoiets verplicht stelt, of omdat ze zich willen indekken tegen grootschalige schadeclaims die er in Amerika dan ongetwijfeld gaan komen, altijd wel een bedrijfje dat daar brood in ziet, krijg je in NL ook steeds meer (o.a. na MH17). Maar waar zijn wij nou eenmaal mee bezig met z'n allen vraag ik me dan af. Waar is het gezonde verstand gebleven? Of ben ik echt zo nuchter en zit het gehele Saab- en Toyota rijdersgilde met knikkende knieën op de bank thuis omdat hun auto 'levensgevaarlijk' is? De kans dat je een klapband krijgt en hem niet houdt lijkt mij een stuk groter eerlijk gezegd.
Met zo'n Toyota actie denk je ook, wat is nou goedkoper: een paar schadeclaims betalen (so far twee dus) omdat een rechter de kapotte gordel uitlegt als een constructiefout (zo kan ik alles wat stuk gaat bij een ongeluk wel zo uitleggen), of 2.9 miljoen auto's terugroepen. Zal wel komen omdat de rechter zoiets verplicht stelt, of omdat ze zich willen indekken tegen grootschalige schadeclaims die er in Amerika dan ongetwijfeld gaan komen, altijd wel een bedrijfje dat daar brood in ziet, krijg je in NL ook steeds meer (o.a. na MH17). Maar waar zijn wij nou eenmaal mee bezig met z'n allen vraag ik me dan af. Waar is het gezonde verstand gebleven? Of ben ik echt zo nuchter en zit het gehele Saab- en Toyota rijdersgilde met knikkende knieën op de bank thuis omdat hun auto 'levensgevaarlijk' is? De kans dat je een klapband krijgt en hem niet houdt lijkt mij een stuk groter eerlijk gezegd.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Je leeft in de omgekeerde wereld, lijkt het.
Het afgaan van deze airbags kan desastreuze gevolgen hebben voor berijder, passagiers. Het gaat niet alleen om geld, maar ook om mensenlevens en ethiek.
Het afgaan van deze airbags kan desastreuze gevolgen hebben voor berijder, passagiers. Het gaat niet alleen om geld, maar ook om mensenlevens en ethiek.
-
levensnevel
- Donateur (3x)

be my guest, noem me een angsthaas Sapphire.
De klapzakfabriek van Takata in Mexico heeft een tijdlang kwaliteitsproblemen bij de productie onder de pet gehouden.
Resultaat is nu dat in de US en Canada een 180 duizend Saab actief teruggeroepen gaan worden om een deugdelijke klapzak te monteren.
Zolang het tegendeel niet aannemelijk te maken is ga ik er van uit dat men gedurende de productie van de 9-3 & 9-5 voor wat betreft de montage van klapzakken geen onderscheid gemaakt heeft tussen exemplaren welke voor de Noord Amerikaanse markt bestemd waren en die voor de overige markten.
Dus zouden er in Nederland bij een 16 duizend Saabjes de bestuurders airbag vervangen moeten worden.
Issue is bekend en in discussie bij de betrokken partijen.
Mocht men, alles overwegende, besluiten dat er in West Europa geen terugroep actie komt is het voor mij persoonlijk uitgesloten dat ik ooit een post 2002 9-3 of 9-5 NG zal aanschaffen.
Komt er wel een terugroep actie zal de (nog) niet uitvoering hiervan dealbreaker nummer 1 zijn wanneer ik m'n Dame zou willen vervangen door bijv. een post 2002 9-3 cabrio.
De klapzakfabriek van Takata in Mexico heeft een tijdlang kwaliteitsproblemen bij de productie onder de pet gehouden.
Resultaat is nu dat in de US en Canada een 180 duizend Saab actief teruggeroepen gaan worden om een deugdelijke klapzak te monteren.
Zolang het tegendeel niet aannemelijk te maken is ga ik er van uit dat men gedurende de productie van de 9-3 & 9-5 voor wat betreft de montage van klapzakken geen onderscheid gemaakt heeft tussen exemplaren welke voor de Noord Amerikaanse markt bestemd waren en die voor de overige markten.
Dus zouden er in Nederland bij een 16 duizend Saabjes de bestuurders airbag vervangen moeten worden.
Issue is bekend en in discussie bij de betrokken partijen.
Mocht men, alles overwegende, besluiten dat er in West Europa geen terugroep actie komt is het voor mij persoonlijk uitgesloten dat ik ooit een post 2002 9-3 of 9-5 NG zal aanschaffen.
Komt er wel een terugroep actie zal de (nog) niet uitvoering hiervan dealbreaker nummer 1 zijn wanneer ik m'n Dame zou willen vervangen door bijv. een post 2002 9-3 cabrio.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Natuurlijk kan dat en ik begrijp het probleem (in theorie) ook wel. Maar als op 2,9 miljoen auto's er twee gevallen bekend zijn waarin aannemelijk gemaakt kan worden (bewijzen is weer iets anders) dat het defect raken van de gordel aan een fabricagefout te wijten is, dan zou ik me niet direct heel druk maken als ik zo'n auto had. De theoretische kans is dan 0,000006897% dat jou dat overkomt. Dat risico durf ik persoonlijk wel te nemen, maar misschien vinden anderen nu dat ik grote risico's neem. De kans dat je wat anders overkomt tijdens de dagelijkse bezigheden is vele malen groter. Wat natúúrlijk geen vrijbrief is voor welke producent dan ook om slecht ontworpen producten te verkopen, maar dat was de issue (voor mij) ook niet.Steve-O schreef:Je leeft in de omgekeerde wereld, lijkt het.
Even voor de duidelijkheid: dat deed ik niet, ik geef alleen mijn kijk op de zaak weer zonder daarbij te oordelen over individuen. Ik vroeg me in het algemeen iets af (namelijk wat er met ons gezonde verstand is gebeurd, moeten we alles indekken/afdekken met verzekeringen?). Voor mij is het niet uitvoeren van een bepaalde terugroepactie-mod bijvoorbeeld geen dealbreaker (en ik denk ook niet dat een groot deel van de Saabs gemodificeerd zal worden), maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Bovendien kan zo'n modificatie - als de prijs van de auto er naar is bijvoorbeeld - altijd later nog worden uitgevoerd als je daar prijs op stelt.levensnevel schreef:be my guest, noem me een angsthaas Sapphire.