Uitgelijnd, maar is dit nou goed?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
AeroR
Geregistreerd lid

Uitgelijnd, maar is dit nou goed?

Bericht door AeroR » vr 03 apr, 2015 17:24

Ik weet dat je met je Saab (met starre achteras) het beste naar Vianen kunt gaan, maar even los hier van:

Gisteren is de stuurkogel links gangbaar gemaakt dus vandaag terug gegaan naar de lokale uitlijnboer zodat ze hun werk konden afmaken aan de voorkant. Volgens hun is de achterkant niet goed uit te lijnen/kost dat erg veel tijd en zou de moeite niet zijn. Het resultaat is merkbaar en ook de achterkant is beter door nieuwe bumpstops. Volgens die beste man was er aan beide zijdes weinig meer aan te verbeteren.
Afbeelding
Ik vind na het bestuderen van dat uitlijn rapport (en ik heb hier geen verstand van) dat de verschillen aan de voorkant nog best groot zijn hoewel het keurig binnen de marges valt. Met name het verschil L en R bij de naloop en wielvlucht vielen me op. Achter valt de toespoor me op en daar zitten L en R aan de tegenovergestelde uiteinden van de toegestane marges, R zit zelfs net buiten de marge dus dat lijkt niet best.

Kan iemand met enige ervaring hier adviseren over de huidige uitlijning en hoe goed of slecht deze nu is?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Uitgelijnd, maar is dit nou goed?

Bericht door ReinO » vr 03 apr, 2015 19:24

Mijn 9-5 scoorde beter dan mijn 900ng en 93 maar vergelijkbaar en geen rare slijtage aan de banden.
Daar zou ik n op Letten want da achteras valt niet te stellen en zal bij jou misschien eens tikje hebben gehad tijdens een winterse schuiver

Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Robinson1 » vr 03 apr, 2015 22:01

Bij het bekende adres in Vianen, hebben ze een pers op de achteras van mijn Classic gezet.
Zodoende valt de afwijking netjes binnen de marge. Toch wel prettig; een adres waar ze bekend met je Saab zijn :wink:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 03 apr, 2015 22:18

Waar had die achteras last van, camber caster toe of uitspoor?

Vraag mij nl af waar je een pers tussen wilt zetten zonder de as eronder uit te halen :-S+

Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Robinson1 » vr 03 apr, 2015 22:29

Tsja. Het is alweer 3 jaar geleden dat ze hem onder handen namen. Voor zover ik mij kan herinneren; werden er "beugels" aan de zijkanten van de as geplaatst welke met een ketting verbonden waren met de pers. Deze werd in het midden op de as gezet waarnaar er druk werd uitgeoefend. Beangstigend gekraak.... maar weer netjes binnen de norm.
Vorig jaar nog eens teruggewenst na wat aanpassingen aan het onderstel en nog steeds netjes binnen de marges

Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Robinson1 » vr 03 apr, 2015 22:33

Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 03 apr, 2015 22:37

Op de manier zoals je beschrijft kan het natuurlijk wel :wink:

Overigens dacht ergens ooit eens gelezen te hebben om niet 1 maar 2 steunen onder de achteras te zetten.
Gelukkig weet mijn APK station dit ook.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » vr 03 apr, 2015 22:54

Links en rechts ongelijk is niet goed.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » vr 03 apr, 2015 22:58

Zeker wel. De weg loopt altijd wat af naar een kant, dus dat moet je een klein beetje tegengaan om rechtuit te blijven gaan. Ik meen dat de weg naar rechts buigt, maar dat weet ik niet 100% zeker.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 04 apr, 2015 8:22

Ik meen dat de weg naar rechts buigt, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Elke weg wordt zo gemaakt dat als het regent het water naar rechts afloopt, anders zou de midden berm vollopen bij een regenbui en dat is ook weer lastig op snelwegen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 04 apr, 2015 8:48

Behalve 1 bocht bij ons in het dorp

Scherpe haakse bocht naar recht, water moet aflopen naar het midden (wadi = opvang gedeelte voor extreme regenval)
Bij regen of iets andere gladheid ga je geheid rechtdoor of als het iets later gebeurd gaat je kont om, met als resultaat je uitkomt bij de lantaarnpaal in de binnenbocht.
Die lantaarnpaal wordt er ongeveer 6x per jaar uitgekopt .
Gemeente doet niks, verzekering betaald toch wel en degene van de lantaarnpalen lacht zijn ballen uit de broek.

vlietmansje
Geregistreerd lid

Bericht door vlietmansje » za 04 apr, 2015 9:17

Starre as verbuigt als je er een garagekrik onder zet om de auto op te krikken. Zeker als je hem er midden onder zet.

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » za 04 apr, 2015 19:22

Als dit het best is wat ze kunnen.. bij 110km/u en stuur los zit ik binnen de 100m op de vluchtstrook met 2 wielen. Flauwe bochten naar rechts hoef ik niet te sturen en bij rechtuit moet ik mijn stuur een graad of 2 - 3 naar links sturen. Die cijfers zeggen me nog steeds niets trouwens maar de praktijk zegt voldoende. Toch maar eens goed laten doen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 04 apr, 2015 19:25

Zijn je banden wel goed?
Zet links eens op rechts en rechts op links

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » za 04 apr, 2015 19:27

Die liggen er max 2000 km op (veel stilgestaan de laatste tijd), zou dat nu al merkbaar zijn qua slijtage?

Plaats reactie