Volvo start proef met 100 zelfrijdende auto's

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
RoelandV
Geregistreerd lid

Volvo start proef met 100 zelfrijdende auto's

Bericht door RoelandV » ma 02 dec, 2013 23:16

Afbeelding
GÖTEBORG - Volvo start in Zweden een grote proef met zelfrijdende auto's. Samen met onder meer de Zweedse Rijkswaterstaat en het gemeentebestuur van Göteborg gaat het autoconcern rondrijden met 100 zelfsturende auto's.

Het project heet 'Drive Me', heeft de autobouwer bekendgemaakt.

De wagens gaan rijden op een aantal belangrijke forensenroutes rond Göteborg, waar geregeld files staan. Ook zal het volledig automatisch parkeren worden getest. De bestuurder kan zijn wagen dan van buitenaf via zijn smartphone de opdracht geven een parkeerplekje te zoeken. De proef gaat volgend jaar van start, maar de eerste testauto's gaan pas in 2017 de weg op......
Bron: http://www.ed.nl/algemeen/economie/volv ... mage_title

odin1899
Donateur
Donateur

Re: Volvo start proef met 100 zelfrijdende auto's

Bericht door odin1899 » ma 02 dec, 2013 23:25

Zelfrijdende auto's, ik teken ervoor! Wegen veel efficiënter kunnen gebruiken (treintjes), boekje lezen, bak koffie. Alleen verzekeringstechnisch....

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » ma 02 dec, 2013 23:32

Tja,ik moet er ff niet aan denken om met zo n kar vervoerd te worden.Dan neem ik wel de bus.Ik voorzie ook wel een forse chaos. ;-(+

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 02 dec, 2013 23:50

Het is weer een stapje verder in de evolutie van de automobiel. We zijn nog aan het wennen aan parkeerassistentie en dit is de volgende fase.
In de landbouw gebeurt het ook al, daar rijdt een tractor op de GPS over de akkers. Je hebt wel iets minder verkeer daar :)
Volvo is overigens niet de eerste die met deze materie bezig is.
Voor de veiligheid in het verkeer zitten er veel pluspunten aan. Altijd voldoende afstand op je voorligger, altijd netjes binnen je rijstrook blijven etc. Of het de lol in autorijden vergroot betwijfel ik dan wel weer een beetje maar er zal vast een aan- en uit knop op komen te zitten :)

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » di 03 dec, 2013 1:23

odin1899 schreef:Zelfrijdende auto's, ik teken ervoor! Wegen veel efficiënter kunnen gebruiken (treintjes), boekje lezen, bak koffie.

Als dat de toekomst van het autorijden is dan is voor mij iig de lol er wel vanaf .

Autorijden is schakelen en anticiperen :O:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 03 dec, 2013 12:00

Volvo's zijn voor mensen die niet van autorijden houden. Nu weet ik het zeker.

Maartenschuur
Geregistreerd lid

Bericht door Maartenschuur » di 03 dec, 2013 12:33

Brrrr moet er niet aan denken...

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » di 03 dec, 2013 13:32

Zoiets bestaat toch al? Dat noemen ze toch een trein? :?

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 03 dec, 2013 15:14

Zelf-rijdende = auto-mobiel
Was toch al uitgevonden?

mennoherstel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door mennoherstel » di 03 dec, 2013 16:41

Een poos geleden heb ik al ergens gelezen dat de auto's m.b.v. wifi contact met elkaar houden. Mij lijkt wifi daar helemaal niet stabiel genoeg voor. Ik ga er niet achter rijden in ieder geval.

Voor je het weet (of juist niet) sta je bij een wildvreemde op de oprit. :roll:

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 03 dec, 2013 17:28

Wen er maar aan, dit is de toekomst, maar het vraagt een mentaliteitsverandering. Ik zie het nog niet snel gebeuren dat al die macho mannetjes in een BMW/Audi de controle over hun p*kverlenger zomaar overgeven aan een computer.
edwardk schreef:Autorijden is schakelen en anticiperen
Ja, maar een computer kan dat beter dan jij.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » di 03 dec, 2013 21:33

'Betaalbare zelfrijdende auto dichterbij door nanocamera'
Onderzoekers zijn erin geslaagd een camera die bewegingen en objecten zeer gedetailleerd kan herkennen, flink goedkoper te maken. Betaalbare zelfrijdende auto’s komen zo een stuk dichterbij. Dat stellen wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Zij hebben een camera ontwikkeld die op een vergelijkbare manier werkt als de Kinect van Microsoft in de Xbox. De nanocamera, zoals de onderzoekers het product noemen, werkt echter veel gedetailleerder en kan bijvoorbeeld overweg met mist, regen en doorzichtige objecten. Zowel de nanocamera als de Kinect maken gebruik van een technologie met de naam Time of Flight. De camera’s meten hoe lang het duurt voor een lichtstraal van een object terugkaatst. Omdat de snelheid van het licht bekend is, kan de afstand worden ingeschat.

Doorzichtig
De nanocamera kan echter beter omgaan met doorzichtige objecten, waar licht doorheen gaat, en heeft minder last van foute berekeningen door bewegingen. Daar komt bij dat de nieuwe camera heel snel werkt. De onderzoekers gebruiken een techniek die in de telecomsector dient om de afstand van een signaal te meten. Ook wordt er een methode gebruikt die automatisch bewegingen inschat en corrigeert. Bijvoorbeeld camera’s gebruiken deze techniek om bij trillende handen toch een scherpe foto af te leveren.

Prijs
Dit heeft ervoor gezorgd dat de camera nog slechts een prijskaartje van 500 dollar heeft. Het vorige model dat in 2011 door MIT werd gebouwd, kostte 500.000 dollar. De onderzoekers van MIT stellen dat de nanocamera door de prijsverlaging en nauwkeurige prestaties gebruikt kan worden in de medische sector en in zelfrijdende auto’s.
Bron: http://www.nu.nl/tech/3639112/betaalbar ... amera.html

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 04 dec, 2013 2:28

Mij nie gezien iig , rij wel lekker zelf , of niet. :-P+

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 04 dec, 2013 8:21

Alles onder de noemer veiligheid tegenwoordig.
Lang leve de luisterpiet!

Mooie idee trouwens, alleen ben ik bang voor politici; straks verplicht en wee hij die zelf wil rijden! Bij ongeluk keert de verzekering misschien wel niet uit!

Voor hen die (even) niet van auto rijden genieten prima, maar mag je (nog) wel genieten???

Mens boven computer!
(Kun je straks een willekeurige uitzendkracht in de vrachtauto zetten)

Plaats reactie