Zij die niet herdenken verraden de mensen opnieuw

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Garrett
Lid van verdienste

Zij die niet herdenken verraden de mensen opnieuw

Bericht door Garrett » do 06 mei, 2004 18:47

Dinsdagavond 4 mei omstreeks half 8.

Een rondje toeren, maar wilde vóór 8 uur thuis zijn, om een deel van herdenkingsdag, incl. de stilte, te kunnen volgen.

Met een gangetje van 90-95 over de 7heuvelenweg met de zalige muziek van Air op de achtergrond, de ene bocht na de ander induiken (wat heerlijk kan met die 3,5cm verlaging) totdat plots in een dode bocht een motoragent die mij tegemoetkomt mijn rijbaan opstuurt met een stopteken, ik moest vol in de ankers om die beste man niet tegen het voorwiel te rijden.
"Auto aan de kant zetten, motor uit"
Ik zag de bui alweer hangen van een prent van oom agent...
"Er is een stille tocht, over een paar minuten kunt u weer verder"
Eerst een pak van mn hart...
Daarna verder kijken, 100 meter verder. Twee auto's in het gras. Wel met de motor uit maar ze leken van hun plek te springen van haast. Zo wil ik niet overkomen en zo ga ik het ook niet doen.
Uitgestapt. Naast de auto gaan staan.

Serene rust

Absolute stilte

De eerste mensen van de stille tocht passeerden, en gedurende een minuut was het een kolonne van een hele bonte verzameling mensen, allen in volledig stilzwijgen.

Alleen voetstappen overheersten, tot een enkel gefluister van een kind. Een rare gewaarwording. Alsof de tijd stilstond. Opgenomen door de rommelende voetstappen van tientallen, honderden mensen. Een geluid wat zich het best laat omschrijven als een hoosbui, hagelstenen. Maar dan anders. Apathisch zat ik in het niets te staren met een leeg brein tot ik plotseling, terwijl de laatste 10 mensen nog niet gepasseerd waren, ik een startende en accelererende auto hoorde. Keek op en twee auto's, die 100 meter verderop stonden, scheurden verder. Alsof hun leven op het spel stond, vluchtend voor iets. Dat was het niet. Het was respectloos voor diegenen waarvan wèl hun leven op het spel stond en die kònden vluchten, maar in tegenstelling vochten zij.
Deze twee mensen konden niet beseffen dat ze bij het feit dat in plaats van zij zich konden opvreten in hun auto, ze ook rustig hadden kunnen stilgestaan bij het verleden. Het gehaaste voor 5 minuten achter zich konden laten.

Wat was ik blij dat ik aan de kant werd gezet en ben uitgestapt. Dat ik weer eens met mijn neus op de feiten ben gedrukt hoe het hier in elkaar zit. Teleurgesteld in de samenleving.
Wat was ik blij dat ik niet ben blijven zitten in m'n auto, op het contact met de radio aan. Maar dat ik ben uitgestapt en dit geluid van absolute stilte heb kunnen meemaken.
Wat was ik blij dat ik herdacht heb...

Zij die niet herdenken, verraden de strijders opníeuw.

Dit hoeft geen rouwproces van een dag te zijn. Maar een moment van stilstaan bij het verleden. Een kort moment...
Voor mij was dat een minuut of 5 omstreeks 19.40 en niet de verplichte zit van 2 minuten om stipt 20.00.

Weer een ervaring rijker en weer een argument extra om richting zuiden te verhuizen, waar ik in de afgelopen maanden heb meegemaakt hoe het ook kan. Wat kan een samentalig land toch grote culturele verschillen hebben. In dit geval helemaal niet erg, ik weet waar ik moet zijn!

Sjaak
Geregistreerd lid

Re: Zij die niet herdenken verraden de mensen opnieuw

Bericht door Sjaak » do 06 mei, 2004 18:52

Goed gedacht, mooi verwoord

J-We
Geregistreerd lid

Bericht door J-We » do 06 mei, 2004 19:31

Mooi zulke momenten :!:

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » do 06 mei, 2004 22:15

er rest mij 1 ding te vermelden.

Slaap lekker

sommige NL'ers ... :roll:

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » vr 07 mei, 2004 23:48

Ehm... ik moest werken.... we zaten op kantoor net te eten (gaat altijd (laat) tussen het werk door), toen mn collega opeens opmerkte dat we om 8 uur stil hadden moeten zijn..... (was kwart over acht)... tja transport staat nu eenmaal nooit stil, maar goed... toen met 2 chauffeurs even later nog maar even een moment stilte gedaan.... voor de vorm :oops:

J-We
Geregistreerd lid

Bericht door J-We » za 08 mei, 2004 13:36

Beter dan niet, zeg ik altijd maar :)

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » ma 10 mei, 2004 9:54

In een land waar 80% van de mensen zaken deed met de bezetter, meer joden zijn gedeporteerd dan in welk ander bezet land en waar het verzet na mei 1945 de meeste leden telde vind ik het niet zo bevreemdend dat er lieden zijn die weinig respect kunnen opbrengen voor zij die wel hun nek uitgestoken hebben.

Het is triest....En normen en waarden? Wat hebben die ermee te maken? Normen en waarden blijken altijd ondergeschikt te zijn aan de onderbuikgevoelens van zij die ze na zouden moeten leven, helaas.

Ik heb wel twee minuten lang mijn klep weten te houden. Zij die mij kennen weten dat dat een hele prestatie is :roll: .

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » ma 10 mei, 2004 21:57

doktorevil schreef:Ik heb wel twee minuten lang mijn klep weten te houden. Zij die mij kennen weten dat dat een hele prestatie is :roll: .
Goed man, naar wat ik gehoord heb moet dat een hele opgave voor je zijn geweest! :wink:

(verder eens met de rest trouwens;))

Plaats reactie