Beste banden voor of achter?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
AeroR
Geregistreerd lid

Beste banden voor of achter?

Bericht door AeroR » ma 02 sep, 2013 11:48

Naar aanleiding van: viewtopic.php?p=1452943#p1452943" onclick="window.open(this.href);return false;

[quote=]Bedankt voor jullie feedback.
De "ouderwetse" wisseltruc heb ik gedaan om in de winter straks meer grip op de voorwielen te hebben bij slippery omstandigheden (met sneeuw in de berm en dan weg willen als dat ook nog ietsjes op loopt) en het leek me slim om ze (op tijd) gelijkmatig af te slijten om het maximale uit je banden te halen....
Ik ben even Confusius nu.... :paleconfused:[/quote]

Hier staan de voor en nadelen: http://forum.fok.nl/topic/1353396" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze is treffend:
"Achterop. Als je (per ongeluk) te hard door een bocht gaat en je hebt de goede banden voorop liggen dan breekt de achterkant als eerste uit. Dat gaat heel snel en om dat weer onder controle te krijgen is moeilijk. Heb je de goede banden achterop, dan breekt de voorkant uit en dat voel je aankomen en is eenvoudiger op te lossen door simpelweg je gaspedaal (enigszins) los te laten. Soms stuur ik in de regen met mijn gaspedaal"

Mijn inbreng:
Bovenstaande en denk daar een remactie bij. Je wilt niet dat je achterkant de voorkant gaat inhalen.
In de winter (en goed nat) is echt aan te raden het beste rubber achter te hebben omdat je dan zelfs bij rechtuit hard remmen in theorie ook rond zou kunnen gaan en dat wil je echt niet. Kun je na gaan wat er gebeurt als je in een (flauwe) bocht remt met de slechtste banden achter, abs of niet.
Zomer/droog maakt het niet zo heel veel uit omdat je met minder profiel toch goed grip hebt op een droog wegdek.
Nat is weer een ander verhaal, vergelijkbaar met winter maar dan in mindere mate.

Meer leesvoer:
viewtopic.php?f=9&t=10816" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4530054" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ad.nl/ad/nl/1841/De-Autospec ... hter.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

tanisha
Geregistreerd lid

Re: Meeste profiel voor of achter?

Bericht door tanisha » ma 02 sep, 2013 12:14

ik ben het afgelopen winter/sneeuw periode met bijna nieuwe zomerbanden achterop in gegaan voor had ik winterbanden die officieel winterband af waren (>4 mm nog even op rijden)

dit heeft voor behoorlijk linke situaties gezorgd waarbij toch de voorbanden wel grip hielden en achter de boel uitbrak

nu kunnen we hier een discussie gaan voeren over mijn zomer en winterbanden combi maar mijn stelling is dat niet de profiel diepte het belangrijkst is maar de banden welke het meeste weg-contact geven!

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » ma 02 sep, 2013 12:20

Het is niet mijn vraag maar je hebt gelijk. Zal het onderwerp aanpassen hoewel ik denk dat er niet veel zijn die een zelfde combi er onder leggen als jij :-S+

tanisha
Geregistreerd lid

Re: Beste banden voor of achter?

Bericht door tanisha » ma 02 sep, 2013 12:28

ik wil de stelling maken dat het de theorie de banden met het meest profiel achter alleen zin heeft bij 4 gelijke banden

heb je 2 verschillende setjes zal je de banden met de meeste grip achter moeten doen ongeacht de profiel diepte

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » ma 02 sep, 2013 12:34

uhuh..zo kan ik ook randvoorwaarden roepen dat je dezelfde maat moet hebben, rechts/links niet door de olie gereden bent, putdeksels moet ontwijken of dat je geen lekke banden hebt. Niet erg nuttig Tanisha maar vast erg goed bedoeld.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » ma 02 sep, 2013 12:44

Ik heb 4 dezelfde banden, en idd het is het beste in natte omstandigheden de beste banden achter te hebben.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 02 sep, 2013 12:49

dat is wel nuttig ik zie in de praktijk weinig auto's die 4 gelijke banden hebben

jij ook zo als ik las in een ander topic heb jij ook 2 setjes michelin en continental en die geven jou echt niet de zelfde wegligging!

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » ma 02 sep, 2013 13:00

Je doet net of ik dat nog niet gemerkt heb en al wist :D
Het wordt wel weer een informatief topic zo zeg :|

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 02 sep, 2013 13:12

Beste banden gewoon achter. Met je voorwielen stuur je, maar de achteras bepaald de richting van de auto. Die laatste wil je het beste in het gareel houden want het lastigste te corrigeren.

Beste banden, dus meeste profiel, beste grip. De beste banden achter dus.

Verstuurd van mijn HTC Sensation met Tapatalk

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » ma 02 sep, 2013 17:05

heb het gehad met mijn oude 900 slechte banden achter terwijl er ruim voldoende profiel was was een of ander foekie joekie merk:) ben 2x dwars gestaan in de regen en met de sneeuw net kunnen uitwuiken bij een stoplicht met al gematigde snelheid;) en natuurlijk met het bekende hart klopopende keeltjexD

Mr.Polaroid
Geregistreerd lid

Bericht door Mr.Polaroid » ma 02 sep, 2013 19:05

Het inkoppertje is hier natuurlijk dat je voor profiel moet zorgen, zowel voor als achter....

Goed beleid lijkt me dan om door te rijden met mijn 5,5-6mm voor en 8mm achter en tzt de achterbanden naar voren te zetten en achter nieuwe banden aan te schaffen (van het zelfde merk/type in mijn geval waar ik tevreden over ben). Etc...etc...voor de toekomst...

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » ma 02 sep, 2013 20:13

Inderdaad, bij gelijk type banden het meeste profiel achter.
Onderstuur (waar een 99 standaard al de neiging toe heeft) laat zich instinctief corrigeren (gas los, NIET remmen) en dat is gewoon veilig.

Voor het rijden in de winter zijn uiteraard winterbanden aan te bevelen, maar dat is weer een andere discussie :)

:O:

Jan

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 02 sep, 2013 21:57

Mijn nieuwe banden gaan ook altijd achterop, en de achterbanden die erop zaten naar voren. Je verslijt zo wel sneller je banden, maar je rijdt veiliger, vind ik toch belangrijker.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 02 sep, 2013 22:51

nou moet ik zeggen dat ik er zelf helemaal niet naar kijk waar de beste banden komen ik kijk enkel welke as aan andere banden toe is en daar komen de verse op
ik doe het al jaren op die manier en dat blijf ik ook mooi zo doen

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 02 sep, 2013 23:06

Dan heb je dus niet altijd de beste banden achterop

Plaats reactie