Pas deed iemand mij om gaatjes (in plaatwerk) te repareren een alternatief aan de hand voor of lassen of plamuren: hard solderen.
Dit schijnt voor niet dragende delen (en op goed ontroest metaal) ook erg goed te werken en is niet zo moeilijk om zelf te doen.
Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er tips wat voor (betaalbaar) setje daar goed voor geschikt is?
Welk hard soldeer apparaat voor plaatwerk?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Welk hard soldeer apparaat voor plaatwerk?
geen idee,
maar bij hardsolderen stop je er volgens mij (veel) warmte in en bestaat de kans dat je plaatwerk eerder gaat kromtrekken.
maar bij hardsolderen stop je er volgens mij (veel) warmte in en bestaat de kans dat je plaatwerk eerder gaat kromtrekken.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Ik weet t niet, maar bij lassen ga je dik over de 1000 graden en is je doel het plaatwerk zelf te smelten.
Bij hard soldeer kun je volgens mij met een graad of 500 werken en laat je het vulmiddel smelten, toch??
Bij hard soldeer kun je volgens mij met een graad of 500 werken en laat je het vulmiddel smelten, toch??
-
alex364
- Geregistreerd lid
Verschil in hitte klopt. het vloei materiaal dat je bij hard solderen toepast vloeit eerder, dus minder hitte. Maar voor een goede verbinding is het erg belangrijk dat het in een keer dicht vloeit. Dus zal de hitte door je materiaal trekken, en dus overal reageren op de warmte. Mijn ervaring is dat Tig lassen de mooiste manier is om dunne lasjes te vloeien en de hitte min of meer geconcentreerd op een plek te houden.
Alex
Alex
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Sonab schreef:Pas deed iemand mij om gaatjes (in plaatwerk) te repareren een alternatief aan de hand voor of lassen of plamuren: hard solderen.
Dit schijnt voor niet dragende delen (en op goed ontroest metaal) ook erg goed te werken en is niet zo moeilijk om zelf te doen.
Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er tips wat voor (betaalbaar) setje daar goed voor geschikt is?
Men spreekt van hardsolderen als er met een brander gesoldeerd wordt bij een temperatuur boven 450 °C. Dit kan met een simpele butaanbrander bij tinlegeringen. Bij hardsolderen met een messing-, zilver- of aluminiumlegering gebruikt men een butaangas/zuurstof of een acetyleen/zuurstofbrander. Bij messingsoldeer wordt als vloeimiddel een omhulsel van flux (een witachtig poeder) gebruikt.