Big Brother... Goed of slecht?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Big Brother... Goed of slecht?

Bericht door levensnevel » wo 07 okt, 2015 11:31

Ingedachtig een opmerking
qte..
Als de wereld vergaat, dan ga ik naar Nederland. Want daar gebeurt alles altijd vijftig jaar later.
...unqte
welke aan Heinrich Heine wordt toegeschreven denk ik dat oudere jongeren zoals mijn persoontje sneller dwarsverbanden weten te leggen omdat ze ook buiten de fysieke landsgrenzen van ons kikkerlandje hun licht opsteken.

van Dijck
Geregistreerd lid

Bericht door van Dijck » wo 07 okt, 2015 12:23

@ steve

De eerste stap naar privacy is de lobby bij ministers etc stoppen ?

Deze mensen zijn toch ook niet alwetend en zouden de lobbyisten nodig hebben voor besluitvorming (of voor kadootjes en baantjes na de termijn)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 07 okt, 2015 13:43

op zich natuurlijk niets tegen in te brengen: ook in openbare ruimte heb je recht op privacy. En lang niet alles mag dan meer qua info.
Ik ben duidelijk van de andere kant en zie voordelen.
ff werken weer

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » wo 21 okt, 2015 14:53

soms komt er een column voorbij waarbij gedurende het lezen je haren recht overeind gaan staan.
deze
http://www.bnr.nl/radio/roelof-hemmen/5 ... m-ook-niet" onclick="window.open(this.href);return false;
bijvoorbeeld.
Brave New World XXL :thumbdown:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 21 okt, 2015 17:19

geweldig idee: morgen meteen beschikbaar stellen en laten communiceren met apparatuur om ons heen.
nooit meer pincodes zoeken
geen paspoort meer nodig
geen id bewijs meer nodig.

en waarschijnlijk ook functionaliteit die er voor zorgt dat je je eigen krullen weer terug krijgt zodat je niet met het haar overeind over straat hoeft!

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » do 22 okt, 2015 0:22

En met een druk op het toetsen bord kan je gedelete worden.

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » do 22 okt, 2015 14:54

Ik zie zeker wel voordelen.
Ikzelf reed eerder uhm... best wel stevig door, maar tegenwoordig rijd ik erg rustig en (vind ik) verantwoord.
Ik let ook op mijn verbruik, en tuf lekker overal naartoe.

Voor mij totaal terecht om aan hand van zo`n box je verzekeringspremie te bepalen.
Een kennis van me heeft een tijdje terug op de A28 z`n oude citroen in puin gereden omdat hij "een file niet zag aankomen". Geloof je het zelf? In die file staan 1000+ auto`s die allemaal op tijd stil staan en meneer zag het niet aankomen.
Hij heeft een bijrijder een whiplash bezorgd en tuft nu vrolijk weer verder.

Voordat dit gebeurde lette hij al niet op wegen van rechts, en heb ik `m verteld dat ik per direct weigerde om bij hem in de auto te stappen. Achteraf een terechte opmerking als je het mij vraagt.

Punt wat ik wil maken is dat, sinds het ongeluk, zijn rijstijl niet aangepast is. Dit komt door tunnelvisie, hij kan zich niet (goed) realiseren wat hij aan had KUNNEN richten en wat hij ook daadwerkelijk aangericht heeft. Mentaliteit verandert slecht tot niet.

Wat is zijn boetedoening? Een premieverhoging van 2 tientjes per maand. Zo iemand zou gewoon een verplichte cursus moeten volgen waarin hij door bijvoorbeeld een psycholoog beoordeeld wordt en waarin zijn mate van zelfreflectie alsmede zijn mate van het inschatten in het verkeer beoordeeld moet worden, maargoed, wie ben ik.

Puntje bij paaltje vind ik het terecht wanneer zo iemand enorm veel premie moet betalen, maar vind ik er tegenover staan dat ik, terwijl ik wel rustig rijd, 7 schadevrije jaren heb op meer dan 150.000km, en gewoon mijn verantwoording neem, niet agressief ben en gewoon lekker aan het tuffen ben, wel een lagere premie verdien ja.

Als dat moet met een kastje; lekker boeiend. Je hebt je telefoon op zak, mensen weten alleen daardoor toch al alles over je en waar je je op dat moment bevindt (vaak), dus wat maakt het uit dat een box jou kan volgen? Ik heb niets te verbergen en wil graag minder premie gaan betalen ten opzichte van het de kennis die ik in het verhaal hierboven benoemd heb.

Ik vind wel dat er wettelijke bepalingen moeten komen. Als het tijdelijk is moet dit aangegeven worden, en ik ben inderdaad, zoals in het bericht van TS vermeld, wel bang dat de verzekering op een gegeven moment de stekker eruit trekt en dat iedereen vervolgens weer evenveel moet gaan betalen.

Concreet ben ik dus voor, maar vind ik wel dat een aantal mogelijk "vage" regels duidelijk en wettelijk vastgelegd moeten worden voordat dit idee uitgevoerd gaat worden (althans: voordat ik het in mijn Saab zou willen).

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 22 okt, 2015 17:19

grappig om iets van een 'medestander' te vernemen. en onderbouwd aan de hand van een incident maar dat kun je 1-voudig breder maken
natuurlijk.
Het is geen provocerende mening: ik ben wel voor 'kastjes in mijn auto en chips in mijn arm'.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 22 okt, 2015 22:49

Als je dan toch over maatregelen van overheidwege begint, laten we dan de kastjes in de ban doen en een veel zinvoller instrument inzetten:

We hebben al een verkeersheropvoedingscursus voor asociale weggebruikers als strafmaatregel. Laten we daarnaast meer mensen opleiden tot rij-instructeur (banen feitelijk creëeren in plaats van vage politieke beloftes) en alle, maar dan ook alle bestuurders verplichten om elke 3, 5 of 10 jaar een verkeersbijscholingscursus te laten volgen, waarbij mensen met abnormaal afwijkend gedrag en/of mentaliteit opnieuw hun rijbewijs mogen gaan halen met een les of 10 -15 en een herexamen.

Naast banen, zorgt dat ook voor het meer bewust aanpassen aan vernieuwde verkeersvoorschriften en -borden door iedereen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 23 okt, 2015 5:24

geen verkeerd idee want we gaan er van uit dat iedereen na het rijexamen het blijvend goed doet.
Als je ziet hoeveel er geklungeld wordt op de weg zijn extra lessen geen overbodige luxe.
Sowieso na je 60e gewoon verplichte lessen enz. enz. Maar ik vind medische en persoonlijke informatie belangrijker om bij me te dragen
eerlijk gezegd.
Ik ken het voorbeeld waarbij iemand 's morgensvroeg geopereerd moest worden (08.00) en de chirurg door een computerstoring niet in het medisch informatie systeem
kon zien dat deze mevrouw een anti psychoticum (en andere neuroleptica) gebruikt. Hij wilde desondanks toch opereren 'iedereen staat klaar, dit kost geld'. De narcosemedicijnen zorgden er vervolgens voor dat ze nu al een jaar in een soort coma ligt.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » vr 23 okt, 2015 7:25

ReinO schreef: Ik ken het voorbeeld waarbij iemand 's morgensvroeg geopereerd moest worden (08.00) en de chirurg door een computerstoring niet in het medisch informatie systeem
kon zien dat deze mevrouw een anti psychoticum (en andere neuroleptica) gebruikt.
Dan had hij door die storing de chip toch ook niet kunnen uitlezen??

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » vr 23 okt, 2015 7:41

Waarom wordt altijd alle heil in dit soort hightech oplossingen gezocht :?:
Als pedaleur op van die erg smalle bandjes heb ik op m'n valhelm twee stickers met alle relevante info staan :!:

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » vr 23 okt, 2015 12:53

Cursus lijkt mij geen goed idee.
Iedereen (lees: het gemiddelde volk) KAN normaal rijden als het MOET.
3x raden: Bij zo`n cursus "moet" dat, en gaan dus ook structurele aso-rijders gewoon genoeg punten halen om verder te mogen rijden.
Al met al denk ik dat het ons, als bestuurders van auto`s, al genoeg geld kost qua belastingen, brandstof etc, en dat we niet ook nog 1x per 5 jaar cursusgeld moeten betalen terwijl desbetreffende cursus juist bedoeld is voor de aso rijders, waar ik dus niet bijhoor.
Ik voel er dan ook niet veel voor om hier aan mee te betalen.

Nee, dan ben ik eerder van mening dat de politie harder moet optreden.
Hoe kan het dat je in wegmisbruikers mensen ziet die letterlijk al 5+ keren betrapt zijn met te veel alcohol op? Waarom krijgen die mensen uberhaupt nog de vrijheid om in een auto te kunnen stappen...

Plaats reactie