Zelf ben ik een echte Gazman.
Voor mijn keuze houdt ik dan ook rekening met hoe het blok tegen LPG kan.
Ik heb jaren Ford gereden (veel Capri's en een dikke 2.8 Granada Tournier). Geweldige auto's en zeer betrouwbaar en sleutel vriendelijk. De 4 cilinder lopen zeer betrouwbaar tot iets over de 2,5ton, dan wordt het snel minder.
De 6 cilinders zijn beter, maar drinken meer (mijn 2.3 doet 1:9, de 4 cil. GT haalde vroeger zelfs 1:12).
Tot 180km/h geen problemen, maar de 4cil. Capri's zijn dan te licht in de neus en verliezen daarboven hun bodemcontact.
Daarom heb ik alleen nog mijn V6 gehouden, die is aldaar zwaar genoeg.
Op een gegeven moment wilde ik echt geen belasting meer betalen en kon toen op mrktpl. kiezen voor een oude Taunus automaat of de Saab 99 automaat. Ik heb toen voor de Saab gekozen omdat wij vroeger thuis heel lang 99ers hebben gehad en ik hem gewoon mooier vindt.
Auto koste 1500 Euro en er kon nog dik 2500 Euro ingepompt worden. Sleutelen aan een Saab 99 is niet altijd een plezier wat een meuk af en toe. De Saab is echter in de 5 opvolgende jaren ontzettend betrouwbaar geweest en op de één of andere manier zal ik niet snel meer van hem afkomen ...
Maar man o man wat ligt die skelter als een blok op de weg, bijna niemand houdt me bij op een rotonde.
Daarbij is ie lekker ruim van binnen en toch klein van buiten.
Verbruik op wat langere afstanden 1:9 op LPG, beat that.
Toen de Volvo's betaalbaarder werden ben ik over gestapt. Ik werd de onderdelenvoorziening van Ford zat en de 'houdbaarheid' mbt het rijden op LPG (bleef 4 cilinders wisselen).
Eerst nog een '88er 760 gehad, wat een heerlijke bak. Het belasting geneuzel werd bevroren en het werd me te duur.
Daarna over gestapt op een 740 (met de juiste '85 stoelen, minder spul kwam erna) verbruik 1:7 LPG, cruise snelheid 140km/h top 157km/h LPG (automaat met carb. 4-5ton +). Wat een heerlijke wagen. Rijdt bijna net zo goed als een Granada Tournier.
Maar de Ford Capri blijft voor mij nummer één.
Ik heb ook nog een 240 staan, maar die gaat denk ik toch ingeruild worden voor een 740.
Mijn oude 740 kreeg oliedruk problemen na 4-5 ton, kmteller staat al jaren stil.
Nu tijdelijk een '90er Volvo Turbo. Wat een superbak, maar verbruik is verre van deze tijd (moet ik nog bijhouden, maar zo´n 1:7?).
Laatst nog onderweg geweest met een ´02 Saab 9-5, leuk, maar geef mij mijn 740 maar.
Mijn vrouw heeft hetzelfde (great minds think alike ...

).
Dus het worden straks waarschijnlijk twee 740 GLen automaat B230K op LPG.
De Saab 99 blijft als ´boodschappen´ en reserve auto.
Tja, de Capri .... blijft.
Een MB 190 heb ik over zitten nadenken dik 1:18 met diesel, maar een diesel vind ik nog acceptabel in mijn Camper, maar dan houdt het ook op.
Mij krijg je niet meer snel uit die lekkere oude bakken. Moderne auto´s zijn zeker niet betrouwbaarder geworden.
Omgerekend redden ze het niet qua km-prijs.
Maar ja, ik kan ook sleutelen aan dat spul. Anders was het een heel ander verhaal.
Nu heb ik wel een beetje iets tegen een ´moderne´ kentekenplaat op de oldtimer, zoek liever iets origineels.
Zal dan ook niet snel voor een importje gaan, maar ja, als er een mooie staat.