Importstroom klassiekers in NL

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
GHIA
Geregistreerd lid

Re: Importstroom klassiekers in NL

Bericht door GHIA » ma 26 dec, 2011 7:39

Van pomp naar pomp valt wel mee met een Volvo op LPG, je moet niet echt haast hebben.
Maar 140km/h gaat prima. Sneller kun je vaak toch niet.
Maar het verbruik van mijn 99 gaat ie nooit halen

Tja, dan ben ik misschien in het voordeeltje mbt tot achterwiel aandrijving.

Jaren lang Ford gereden, jawel de Ford Capri.
(jammer dat die V6en, het weer veel minder goed doen op LPG, zo'n 2,8V6 Granada is ook leuk)

Als er één wagen is die bij een beetje gas de kont al omgooit is het zo'n Capri achteras constructie wel.

Bij de serie de Professionals loofden ze z'n acteurs eigenschappen bij lage snelheden, het leek wel of de auto al 100 deed.

In zo'n apparaat leer je wel met een starre achteras rijden. Nu heb ik dan tijdelijk een Volvo Turbo Intercooler, geweldig zo'n ding. Lekker slippen en driften, maar zit met zo'n Volvo wel vaker boven de snelheidslimiet al hier. Met een Capri kun je nog onder de 30km/h behoorlijk driften ... :mrgreen:

Zelf ook een 760 V6PRV gehad, daar was dat speulen er d'r al niet meer zo bij. Daar moest je moeite doen om de boel over stuur te laten raken.
Kan me voorstellen dat dit bij een BMW een nog hogere snelheid benodigd.

De leukste wegen hebben hier bijna continue bewaking, snelwegen 100km trajecten.

De lol van een snelle auto is dan ook snel weg.

Zo kost Actieve veiligheid het nodige, Passieve, ieder zijn keuze waar hij zijn prio legt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AD8IIcodLnE[/youtube]

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » ma 26 dec, 2011 11:32

GHIA schreef:Van pomp naar pomp valt wel mee met een Volvo op LPG, je moet niet echt haast hebben.
Maar 140km/h gaat prima. Sneller kun je vaak toch niet.
Dat is ook precies wat ik tegen heb op die 240's en 740's, maar vooral op MB-diesels: het schiet niet op. In Nederland kom je er wel, het is hier vaak druk en als het rustig is moet je op controles passen. Maar ook hier heb je stukken waar je inmiddels 130 mag en als je dat met een 240/740 op LPG gaat rijden merk je dat het verbruik op z'n zachts gezegd "stevig" is. Met een w123 200D of 240D ga je voor je plezier niet op 130 km/h cruisen.....

Ik rijd iedere 6 weken naar Frankrijk. Dat is zo'n 650 km en het grootste deel daarvan kan je lekker doorrijden. Cruisen met 150/160 gaat heerlijk en je schiet goed op. Word je een keer gesnaaid door oom agent dat kost me dat in France maar 90 eurootjes, dus dat risico neem ik. ( nog nooit gebeurd trouwens). Juist op lange afstand is het fijn een auto te hebben die reserves heeft en op hogere snelheid ook nog strak op de weg ligt. Met onze vorige 900i reed ik op lange afstanden ook steeds 15-160 en dat gaat prima. Verbruik vond ik dan nog steeds erg meevallen, op benzine een krappe 1 op 9. M'n bmw loopt bij 160 op de tempomat 1 op 13 op diesel. Deed ik dat met mijn 740 estate, een 2300, dan liep ie gelijk 1 op 5,5 op LPG én het reed écht niet lekker. Ja, rechtdoor maar bij een beetje bocht moest je serieus vaart verminderen.

Het valt mij op dat er zoveel mensen zijn die rijplezier, snelheid en verbruik willen inleveren om "goedkoop" belastingvrij te rijden. Ik kan mij persoonlijk namelijk niet voorstellen dat je "geniet" als je met je 200D op een 80 km weg zit en niet KAN inhalen omdat je auto geen vermogen heeft... Als zo'n auto dan 1 op 20 zou lopen kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar dat is ook niet het geval...

aha!
Donateur
Donateur

Bericht door aha! » ma 26 dec, 2011 14:24

dan wil ik ook even een duit in het zakje doen..
het enige merk dat naast MB in de jaren 80 serieuze bouwkwaliteit en rijkwaliteit leverde, was.... Porsche!

maar ook niet perfect hoor, nokkenassen enz
helaas is onderhoud van dit fijne spul buiten mijn budget
of misschien toch maar sparen voor een 968cs ... :wink:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 26 dec, 2011 14:42

ja, en dan rij je 120 op de snelweg, beetje regen, sta je ineens andersom.
volgens mij Huub Rothengatter of jan lammers ooit eens overkomen.

het is het meest foute autoconcept wat je maar kunt bedenken, een motor achter de achterwielen hangen die de auto loopt te duwen. :wow:

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » ma 26 dec, 2011 14:42

Toch was de audi 100/200 quattro uit die jaren ook helemaaaaaal geen verkeerde auto hoor. Plenty power, betrouwbaar en 4 wiel aangedreven...

aha!
Donateur
Donateur

Bericht door aha! » ma 26 dec, 2011 14:48

voor degenen die last hebben van zelfoverschatting, is er ook nog een 944 of een 928 in de collectie :wink:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 26 dec, 2011 15:45

GHIA schreef:Jaren lang Ford gereden, jawel de Ford Capri.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AD8IIcodLnE[/youtube]
Ja nou lukt het me wéér niet om on-topic te blijven.
Want wat was de voorganger van de 1982 SAAB 99 van mijn ouders?
Oh yeah, een 1975 Capri II GT.

Op mijn aanraden gekocht omdat er al twee van mijn broers het huis uit waren en ze wilden iets leuks.
Ik was toen 13 en mijn advies werd opgevolgd!!!!! :shock:

Picture this: Kaatsheuvel 1981. Ik ben 19 en heb net mijn rijbewijs op zak. Mijn vader zegt: pak de Capri maar.
Moet ik nog meer vertellen? :O: :krull:

By the way: de Capri was eigenlijk een stuk beter dan die 99 qua betrouwbaarheid en mankementen.
Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen want het was gewoon zo.

Maar qua wegligging inderdaad een heel ander verhaal (bij 120 begon de neus van de Capri op te stijgen).

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » ma 26 dec, 2011 17:14

Het nadeel van de meeste euro/jap-oldtimers is dat de uitrusting zo karig is en de binnenruimte zo beperkt (alleen bij Bentley en RR valt dat wel mee). Bv zaken als climate control, electrische ramen, centrale vergrendeling, electrisch verstelbare stoelen, cruisecontrole, etc. vind je niet in de meeste benzjes, renaultjes, etc. Verder wordt er ook vaak zon nutteloze console ingebouwd die allleen maar in de weg zit, terwijl de beenruimte toch al redelijk beperkt is. En vooral duitse wagens zijn vaak aardig oncomfortabel afgeveerd, wat het rijgenot niet bepaald bevordert op B-wegen.

Voor lange afstanden gaat er niks boven een mooie luxosaurus met een bigblock. Het verbruik valt mee, 1 op 5 of zo op gas, en meer power dan je nodig hebt. 24 uur rijden en uitgerust uitstappen. Ik heb meerdere trips dwars door Europa gedaan met een oldtimer, maar met een US fullsizer bevalt toch het beste, alleen zijn die dingen soms wat onhandelbaar in kleine dorpjes :lol: En betrouwbaarheid is goed, zoals iedere wagen die je netjes bijhoudt. Je moet alleen niet zon uitgehoerd matzwart gerold baggerhok hebben dat door Beun & Haas zo marginaal mogelijk is bijgehouden.

Erg ondergewaardeerd (want onbekend in NL?) voor dagelijks belastingvrij gebruik, zijn K-cars. Degelijke techniek, redelijke uitrusting en onderdelen die echt geen klap kosten. Wel een suffe uitstraling, maar laten we wel wezen, een W123 of Volvo 240 koop je ook niet vanwege het woeste imago :lol:

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » ma 26 dec, 2011 19:16

Zelf ben ik een echte Gazman.

Voor mijn keuze houdt ik dan ook rekening met hoe het blok tegen LPG kan.

Ik heb jaren Ford gereden (veel Capri's en een dikke 2.8 Granada Tournier). Geweldige auto's en zeer betrouwbaar en sleutel vriendelijk. De 4 cilinder lopen zeer betrouwbaar tot iets over de 2,5ton, dan wordt het snel minder.
De 6 cilinders zijn beter, maar drinken meer (mijn 2.3 doet 1:9, de 4 cil. GT haalde vroeger zelfs 1:12).

Tot 180km/h geen problemen, maar de 4cil. Capri's zijn dan te licht in de neus en verliezen daarboven hun bodemcontact.
Daarom heb ik alleen nog mijn V6 gehouden, die is aldaar zwaar genoeg.

Op een gegeven moment wilde ik echt geen belasting meer betalen en kon toen op mrktpl. kiezen voor een oude Taunus automaat of de Saab 99 automaat. Ik heb toen voor de Saab gekozen omdat wij vroeger thuis heel lang 99ers hebben gehad en ik hem gewoon mooier vindt.
Auto koste 1500 Euro en er kon nog dik 2500 Euro ingepompt worden. Sleutelen aan een Saab 99 is niet altijd een plezier wat een meuk af en toe. De Saab is echter in de 5 opvolgende jaren ontzettend betrouwbaar geweest en op de één of andere manier zal ik niet snel meer van hem afkomen ... :roll: :-S+
Maar man o man wat ligt die skelter als een blok op de weg, bijna niemand houdt me bij op een rotonde.
Daarbij is ie lekker ruim van binnen en toch klein van buiten.
Verbruik op wat langere afstanden 1:9 op LPG, beat that.

Toen de Volvo's betaalbaarder werden ben ik over gestapt. Ik werd de onderdelenvoorziening van Ford zat en de 'houdbaarheid' mbt het rijden op LPG (bleef 4 cilinders wisselen).
Eerst nog een '88er 760 gehad, wat een heerlijke bak. Het belasting geneuzel werd bevroren en het werd me te duur.
Daarna over gestapt op een 740 (met de juiste '85 stoelen, minder spul kwam erna) verbruik 1:7 LPG, cruise snelheid 140km/h top 157km/h LPG (automaat met carb. 4-5ton +). Wat een heerlijke wagen. Rijdt bijna net zo goed als een Granada Tournier.
Maar de Ford Capri blijft voor mij nummer één.

Ik heb ook nog een 240 staan, maar die gaat denk ik toch ingeruild worden voor een 740.
Mijn oude 740 kreeg oliedruk problemen na 4-5 ton, kmteller staat al jaren stil.
Nu tijdelijk een '90er Volvo Turbo. Wat een superbak, maar verbruik is verre van deze tijd (moet ik nog bijhouden, maar zo´n 1:7?).
Laatst nog onderweg geweest met een ´02 Saab 9-5, leuk, maar geef mij mijn 740 maar.

Mijn vrouw heeft hetzelfde (great minds think alike ... 8) ).
Dus het worden straks waarschijnlijk twee 740 GLen automaat B230K op LPG.
De Saab 99 blijft als ´boodschappen´ en reserve auto.
Tja, de Capri .... blijft.

Een MB 190 heb ik over zitten nadenken dik 1:18 met diesel, maar een diesel vind ik nog acceptabel in mijn Camper, maar dan houdt het ook op.
Mij krijg je niet meer snel uit die lekkere oude bakken. Moderne auto´s zijn zeker niet betrouwbaarder geworden.
Omgerekend redden ze het niet qua km-prijs.
Maar ja, ik kan ook sleutelen aan dat spul. Anders was het een heel ander verhaal.

Nu heb ik wel een beetje iets tegen een ´moderne´ kentekenplaat op de oldtimer, zoek liever iets origineels.
Zal dan ook niet snel voor een importje gaan, maar ja, als er een mooie staat.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » di 27 dec, 2011 14:23

GHIA schreef:Zelf ben ik een echte Gazman.
Ik heb een Gaz-21 uit 1970 in de schuur. Qua bouw zonder twijfel de meest robuuste auto die ik ooit heb gehad, maar had begrepen dat bv de motoren wat bewerkelijk zijn met bijhouden. Verder merk je ook dat er rekenign is gehouden met sleutelgemak bij het ontwerp, alles is goed toegankelijk, en je hebt maar een paar maten steeksleutel nodig om alles te (de)monteren. Zouden een hoop westerse fabrikanten nog wat van kunnen leren.

Wat betreft Ford, heb onlangs een 302-blokkie gehaald vanwege de afmetingen en gewicht. Een bijkomend groot voordeel is dat de onderdelen echt geen klap kosten, en overal te koop zijn; ook performance-spul kost geen klap. Bv strokerkrukas voor dit 5-literblokkie vanaf 200$ :lol: :lol: :lol: En met een redelijk bescheiden opbouw zou een verbruik van 1 op 8 of zo ook mogelijk moeten zijn, hoewel dat voor mij geen doel op zich is.

Met betouwbaarheid moet je denk ik ook gewoon een beetje geluk hebben, naast uiteraard goed onderhoud. Mn ouwe renault heb ik flink afgebeuld maar toch probleemloos op 450.000km gezet, en alleen maar aan de knt gedaan omdat in 1 keer koppeling, uitlaat en ditribitie aan de beurt waren.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 27 dec, 2011 14:46

GHIA bedoelt dat hij een echte freak is van LPG. Niet van GAZ auto's ;)

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » di 27 dec, 2011 15:05

Goh echt waar :wow: :wink:

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » di 27 dec, 2011 18:52

Oké LPGMan ... 8)

Als we het anders hebben over de Gaz Volgas ('s) ... heb je een dubbele verwarring ... :-S+

Zelf wel ooit gedacht over een leuke Tatra voor de deur, maar blijf nu maar bij Volvo's en Saab
en Capri voor dat beetje extra fun.

K Plop
Geregistreerd lid

Bericht door K Plop » wo 28 dec, 2011 9:37

Het lijstje waar dit topic mee begonnen is, is niet compleet, er ontbreekt een lijst met auto's (klassiekers) die geexporteerd zijn. Volgens mij moet je dat aantal niet onderschatten gezien de gemiddeld goede kwaliteit van de klassiekeres in Nederland.
Ikzelf heb vorig jaar mijn Triumph TR4 naar Belgie gebracht en een vriend van mijn zijn Porsche 911e. Dat zijn er dus a 2... Daarbij is mijn Triumph Herald verkocht en het kenteken vernietigd, da's 3.
Ik heb er een auto voor terug gekocht dat al op een Nederlands kenteken stond,

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » wo 28 dec, 2011 10:50

De gemiddeld goede kwaliteit van klassiekers in NL? Wat er in NL trots op shows staat, wordt in Duitsland vaak zonder pardon naar de bezoekers-parking verwezen. Ik zeg niet dat er geen goed verzorgde klassiekers in NL rijden, integendeel, maar het gemiddeld niveau in bv DE, CH of SE ligt m.i. beduidend hoger. Behalve door het fenomeen "belastingontduikers", komt dat ook deel doordat hoopjes bakstenen in NL flink overgewaardeerd zijn tov andere landen. Waardoor lang niet iedereen met een oldie beschikt over een goede ruimte voor onderhoud e.d. Ook het uurloon van monteurs ligt in NL vaak aanmerkelijk hoger, waardoor uitbesteden ook lang niet altijd een optie is.

Voor de rest is het logisch dat er zo nu en dan een wagen over de grens verkocht wordt, de binnenlandse markt is beperkt, als verkoper vergroot je je kansen aanzienlijk als je de ad ook op mobile.de en duitse fora zet.

GHIA schreef:Als we het anders hebben over de Gaz Volgas ('s) ... heb je een dubbele verwarring ... :-S+

Zelf wel ooit gedacht over een leuke Tatra voor de deur, maar blijf nu maar bij Volvo's en Saab
en Capri voor dat beetje extra fun.
Mijn Volga ga ik trouwens op gas zetten, en heb erover gedacht om m de traditionele gasser-look te geven. Wordt t dan een Gazzer :lol:

Tatra's zijn inderdaad bijzonder interessante wagens, maar helaas onbetaalbaar geworden, en de onderdelenvoorziening is niet zo eenvoudig als bij massaproducten zoals bv een Saab of Volga.

Plaats reactie