Hybride auto's

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
verde900
Donateur
Donateur

Re: Hybride auto's

Bericht door verde900 » zo 15 mar, 2015 21:30

Knientje schreef:
verde900 schreef:Ik doe 1200km op een tank met een 20% volvo v70diesel, ik voor geen goud een 7% hybrid, kan ook niets met de beperkte ruimte
Voor zo'n diesel betaal je ook een kwak wegenbelasting. Voor mij totaal niet interessant. Het is niet voor niks dat je een V70 Classic TDI al vanaf € 500 kan vinden. Zo'n ding kost mij stilstaand al 145 euro in de maand.
Verder heb ik geen baas die het onderhoud van mijn auto betaalt, dus ook het bijtellingsverhaal zal mij https://m.youtube.com/watch?v=q5Na-KGXZas" onclick="window.open(this.href);return false; wezen.
Iemand die n hybrid heeft rijdt vrijwel 100% zeker zakelijk, mrb is daar eind dit jaar ook een item..
wat je bij een diesel lijkt te missen dat de brandstofkosten laag zijn, dan maakt wat hogere mrb al snel niets meer uit

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » zo 15 mar, 2015 22:28

Even op mijn manier rekenen (en dat is dus wat je maandelijks kwijt bent en dus niet per kilometer)

Saab 9000 benzine 1 op 6 (ik reed hier heel weinig mee, vanwege dit verbruik en ik wil ook wel eens een keer wat verder weg, op een lang stuk haalde ik er wel 1 op 9 mee, maar die rijd ik zelden, dus het gemiddeld verbruik blijft 1 op 6)

400 km per maand gedeeld door 6 = 66,67 liter à € 1,62 (Huidige lokale Texaco prijs) = € 108,01 + € 63,33 wegenbelasting (Zeeland) + € 13.57 verzekering (WA) = € 184,91

Volvo V70 Classic TDi (op korte stukje (stadsverkeer) en mag je blij zijn met 1 op 12, bron: de Volvoforums)

400 km maand gedeeld door 12 à € 1,27 (huidige prijs bij een "budget"tankstation in Terneuzen € € 15, 24 + € 135,33 wegenbelasting + € 19,83 (WA) = € 170,40

Prius (2 of 3 en een beetje nattevingerwerk, volgens filmpje van ANWB moet 1 op 20 makkelijk te doen zijn en vergelijkingsmateriaal op sprittmonitor bevestigt dit ook wel

400 km gedeeld door 20 = 20 liter à € 1,62 = € 32,40 + € 56 (wegenbelasting, waarbij ik uit ben gegaan van het ledig gewicht van de Prius 3: 1345kg) + € 14,78 (WA) = € 103,18.

Dat scheelt dus nogal een slok op een borrel.
Ik weet wel dat mijn vergelijking enigzins mank gaat omdat je op die V70 en 9000 eigenlijk geen afschrijving meer hebt en op die Prius wel en daar dus 16 jaar mee door moet blijven kachelen wil je hetzelfde afschrijven als op die 9000 of diw V70.
Maar spaar ik dan liever door voor een zuinige auto of koop ik zo'n goedkoop ding waarvan het brandstofverbruik en de hoogte van de wegenbelasting zodanig zijn dat ik hem aanschaf om er alleen naar te kijken hoe die voor de deur staat? Zoiets als Scarabje dus.

Noot: knientjes maandelijkse inkomen is niet dusdanig dat dit soort brandstofslurpers (de 9000 en de V70) haalbaar zijn, daarom moest de 9000 ook weg.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 15 mar, 2015 22:44

Knientje schreef:Wat voor ouderwets materieel is dat, Jungleman. Bij mijn ex- werkgever rijden de lijnbussen al jaren op aardgas....
In ieder geval die, die bij de Terneuzense stalling gestald staan.

zijn dat niet die stinkdingen uit Utrecht, die de stad laten verstoppen omdat ze hun eigen rijbanen hebben en daarom 1 of andere wethouder heeft bedacht dat de oldtimertjes ter compensatie maar moesten verdwijnen :-S+

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 15 mar, 2015 22:56

@knientje, in een topic over hybrids gaat over auto's van recente datum, niet over een volvo die al 15jaar uit productie is.. mijn v70 doet probleemloos 1 op 18

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » di 17 mar, 2015 8:56

turbopilot schreef:
Ocin1979 schreef:Mijn vriendin en ik hebben ongeveer een half jaar een Toyota Auris Hybrid gehad.
Wat opviel was ....... en de loeiende motor op het moment dat je optrekt. Met name bij het invoegen op de snelweg vond ik dit zeer hinderlijk. Het was de meest uitgebreide uitvoering, dus veel leuke gadgets. De automaat zorgde er echter voor een zeer matige rijbeveleving: Veel lawaai, weinig snelheid(sbeleving)..
vd week, collega heeft zo'n geval mee gehad naar Frankfurt, kwam met dezelfde conclusie terug.
kwam nog bij; als je gaat doorrijden ging het ding ook nog eens zuipen.
Jungleman schreef:'n hybride....is dat niet gewoon gesubsidieerd het milieu om zeep helpen doordat je 1:10 gemiddeld rijdt en geen belasting hoeft te betalen?
Ben ik het niet mee eens. Ik rij/reed voor mijn werk geregeld van omgeving Amstrdam naar omgeving Neuremberg. 650 km. In een (Hertz) huur auto, maatje Opel Astra/Ford Focus/etc. Ik heb vanalles gereden: Audi A1, MB A180 (tegenvaller), focus, C-Max, B-Max, Megane, Suzuki SX4 (geinig ding), Opel Astra. Meesten benzine, een enkele Diesel. En dus ook een Auris Hybrid. En dat was wat mij betreft een van de toppers.
Nou zijn die benzine huur auto's allemaal van die Eco-blue/green/tech/tach/tok/line/dinges met van die kleine motortjes erin. Dan moet je flink gas geven om er de gang in te houden. Dan is een 9-5 Aero heeeel wat fijner. Zo'n Auris is fijner omdat tie meer vermogen heeft, en je dus wat minder hoeft te trappen om door te rijden (en nee het is nog steeds geen Aero).
Dat loeien van de motor als je vol gas geeft herken ik. Maar ik heb ook uitgevonden dat als je geleidelijk gas geeft je wel weg blijft van dat loeien, en er nog steeds wel gang in zit.

En dat brandstof verbruik herken ik helemaal niet. Waar die eco-dingesen 1:10 doen (doet mijn 9-5 ook, wie is hier nou Eco :( ), deed de Auris 1:15! Net als de Diesels. Dus zo'n Auris Hybrid is echt wel zuiniger, ook bij 90% snelweg werk. Als je dat niet kan halen, kun je volgens mij geen auto rijden.

ries-9-5
Donateur
Donateur

Bericht door ries-9-5 » di 17 mar, 2015 9:27

Ook hier iemand met positieve ervaringen. Ik heb de afgelopen jaren 2 Priussen en 1 Auris TS Hybrid gereden. Nee, niet uit fiscale overwegingen, maar omdat deze autos een betaalbare automaat bieden en vol zit met leuke opties.
Ja, een Saab 9-5 rijdt lekkerder en flink optrekken met CVT automaat levert 'geloei' op in de auto, maar als je rustig rijdt, rijdt het erg relaxed. Daarnaast is het verbruik op de snelweg of in de stad nagenoeg gelijk. In de stad heb je namelijk meer profijt van de accu's. 1:20 is gemakkelijk te halen.

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » di 17 mar, 2015 23:36

Of een Auris in een net wat leuker jasje

Afbeelding

Afbeelding

Dan ben je in ieder geval geen 13-in-een-dozijn Toyota(waarvan je er in elke straat wel een vindt)-rijder**.

En toevallig stond er nog een langs de route waar ik mijn hond uitlaat, alleen was die str...bruin (die Lexus), dat was dan wel weer heel fout.

***Knientje mompelt iets onverstaanbaars over 9-3 is ook een veredelde Vectra*

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » za 21 mar, 2015 10:33

Als je een geen-13-in-een-dozijn Toyota Hybrid wil, en geen probleem hebt met het stuur aan de rechterkant, kan ik je een Vellfire of Alphard aanbevelen. Genoeg plaats voor 7-8 personen en meer luxe dan een Mercedes R of S klasse... Wat heet Business class vliegtuigstoelen zijn nog meer basic [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Axeluik
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Axeluik » ma 23 mar, 2015 12:01

Ik weet niet of het het een auto moet noemen maar vande
week in een renault twizy gereden. was best lol. :O:

net een lamborghini met de vleugeldeuren :wink:

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » do 30 apr, 2015 19:21

Dat is nog eens een kenteken :-P+

Afbeelding

met dank aan @hecyanmir via twitter

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » do 30 apr, 2015 19:33

Met een hybride (waar dus ook nog een benzinemotor in zit) lach je iedere Tesla-rijder uit, die bij de zoveelste laadpaal staat. Waarschijnlijk zelfs ook nog als je met zo'n oude Panda rijdt :-P+ . Met kentekenplaat: SHORT CIRCUIT

http://youtu.be/5kgFIv__S1s" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat vind ik dan ook gelijk de fout van NEVS door op vollediig elektrisch in te zetten. Zolang daar geen fatsoenlijke actieradia mee te halen zijn, wordt het nooit wat met die dingen. Ze zouden dus ook eens kunnen denken over hybride (en dan zulke dat je er ook nog een redelijke aanhangwagen aan kunt hangen).

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » zo 06 nov, 2016 9:01

work in progress

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » zo 06 nov, 2016 9:56

Tesla X, waar je ook nog een caravan van 2 ton achter kan hangen? :D :D

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » zo 06 nov, 2016 10:12

Nee Ruud,

een Prius waar je nog net een fietsendrager aan je trekhaak mag hangen :roll:
vraag me alleen af of je daarmee ook van die electrobikes mee mag vervoeren :wink:
kijkt naar ons fietsenpark en ziet daar 2 gewone- + 1 race fiets en een MTB staan.

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » zo 06 nov, 2016 10:39

Prius (2 of 3 en een beetje nattevingerwerk, volgens filmpje van ANWB moet 1 op 20 makkelijk te doen zijn en vergelijkingsmateriaal op sprittmonitor bevestigt dit ook wel

400 km gedeeld door 20 = 20 liter à € 1,62 = € 32,40 + € 56 (wegenbelasting, waarbij ik uit ben gegaan van het ledig gewicht van de Prius 3: 1345kg) + € 14,78 (WA) = € 103,18.

Dat scheelt dus nogal een slok op een borrel.
Ik weet wel dat mijn vergelijking enigzins mank gaat omdat je op die V70 en 9000 eigenlijk geen afschrijving meer hebt en op die Prius wel en daar dus 16 jaar mee door moet blijven kachelen wil je hetzelfde afschrijven als op die 9000 of diw V70.
Ik rij een prius wagon. Auto haalt 1:16,8/1:17 De berekening hierboven is dus iets minder gunstig.
Maar ja; hoop ruimte, Netto 340 per maand(werkgevers leaseregeling is niet de meest gunstige) daar rij ik geen nieuwe auto voor. De wagon is imo de minst lelijke :wink: De nieuwe ziet er niet uit, mijn mening.
Volgend jaar moet ik zelf een auto kopen ;-(+ Ben er nog niet uit wat.
7 persoons bevalt goed. Verso is ook leuk.....

Plaats reactie