Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Sandr
Geregistreerd lid

Re: Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?

Bericht door Sandr » wo 20 mar, 2024 13:04

Qua kosten p/km (los van onderhoud/verzekering/mrb) moet een elektrieke auto goed z'n best doen om voordeliger te rijden dan een lpg auto.
Welke milieutechnisch schoner rijdt durf ik niet te zeggen, maar een auto 'op' rijden is, zeker op lpg, milieutechnisch beter dan een nieuwe kopen.
Verbruik Tesla3 15 kWu/100 km = 9 cent p/km aan een (duurdere) openbare laadpaal
Verbruik Saab LPG 12 ltr/100 km = 9 cent/km (plus een beetje opstart benzine)
Verbruik Lynk & Co elektrisch 24 kWu/ 100 km = 14,5 cent p/km (verbruik Lynk & Co benzine 10ltr/100 km = 20 cent p/km)

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 20 mar, 2024 13:19

Sandr schreef:
wo 20 mar, 2024 13:04
Welke milieutechnisch schoner rijdt durf ik niet te zeggen, maar een auto 'op' rijden is, zeker op lpg, milieutechnisch beter dan een nieuwe kopen.
Nouja,.. Al mijn Saabs (Op de 96 na,.. Hoewel dit ook een schadewagen/barnfind was.) waren naar de sloop gegaan als ik ze niet had gekocht. Mag je dan de productiekosten (m.b.t. uitstoot) weg rekenen, omdat deze bij het 'vorige leven' van de auto horen? Ik ben dan immers met 'Afval' begonnen, om het maar eens heel kort door de bocht te noemen.

De 9-5 op LPG om een voorbeeld te noemen.. 500 euro voor de auto, 650 euro voor een motor van de sloop (Waar 10000km geleden een nieuwe distributie op gezet was.), 100 euro voor een 'nieuwe' turbo en 100 euro voor een nieuwe uitlaat.
een weekeind werk om de motor om te bouwen. Her en der nog wat kleinigheidjes, zoals onderstel rubbers (Vervangen voor PU) etc.
Dus laat 't beesje in z'n geheel nu 2000 euro hebben gekost, of laten we er nog een marge van 25% bij op zetten, 2500 euro.. Daar kan, zeker financieel gezien, niets, maar dan ook echt niets tegenop. :D (Deze rijdt ik gemiddeld met 11 liter lpg op 100km. Daar kan ik prima mee leven.)

En dan is het ook nog eens niet zo dat het een uitgeleefd hok is. Het interieur is nu gewoon super netjes. De buitenkant heeft een paar kleine krasjes en deukjes (Mensen die die deur er tegenaan hebben gegooid.), maar al met al is die nog steeds erg netjes. Verbruikt geen olie en lekt geen vloeistoffen. Uiteraard, is het geen helemaal 'eerlijk' vergelijk, gezien ik alles zelf doe, is het verhoudingsgewijs erg goedkoop.
Hetgeen wat ik bij een EV, iig m.b.t. de aandrijving, niet meer zou kunnen. Uiteraard is dat ook een factor voor mij.

Maar idd, het is al gauw een geladen discussie. Leven en laten leven lijkt soms ver te zoken. Of je bent voor, of je bent tegen, vaak zonder enige vorm van nuance.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 20 mar, 2024 13:49

Ene professor waarvan mij de naam ontschoten is, heeft berekend dat een Golf 8 diesel tot 120k kilometer schoner is dan een ID3 EV. Na 120k kilometers legt de diesel het af en is de EV schoner. Uit onderzoek van de consumentenbond blijkt dat de hedendaagse diesels net zo schoon zijn als een EV: https://www.ad.nl/auto/moderne-diesel-n ... ~a5630fdd/

Die dieselmotor kan je ook in kleinere auto's stoppen, de techniek is doorontwikkeld en dus goedkoop te produceren. De ecologische voetdruk is klein lijkt me omdat je niet grondstoffen hoeft te delven uit China voor lithium, of elders in de wereld, en het recyclen er van. Welk (financieel) voordeel biedt de EV dan nog? Want er is meer nodig dan vier wielen om een EV te laten rijden: laadpalen, zonnepanelen, grondstoffen et cetera. Daarbij kan het stroomnet het niet aan, word je dus als consument belast met hoge kosten door energiemaatschappijen en moet je dezelfde stroom terugkopen tegen een veel hoger tarief. Het is al met al een enorme investering om een EV te rijden. Het is niet alleen de auto die koopt. Tel al die zaken bij elkaar op voor een compleet plaatje. En met de subsidie eraf, de saldering eraf en de overige energiebelastingen die er zijn, of komen, is een EV rijden niet goedkoop.

Ik vind dat je niet moet inzetten op alleen elektrisch rijden. Diesel en benzine heeft net zo goed een bestaansrecht. En zonder die laatste twee kunnen we niet. Dat gaat niet gebeuren.

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » wo 20 mar, 2024 14:11

De Prius is nog immer de schoonste auto ooit als alles meegenom n wordt.
(Bronvermelding even zelf opzoeken)

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » wo 20 mar, 2024 14:24

Lafrance1 schreef:
wo 20 mar, 2024 14:11
:lol:

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 20 mar, 2024 14:35

Facebook? 😂

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 20 mar, 2024 14:37

Hybride is een mooi concept, alleen die Prius is niet om aan te zien.
Lafrance1 schreef:
wo 20 mar, 2024 14:11
De Prius is nog immer de schoonste auto ooit als alles meegenom n wordt.
Référence source: https://www.ad.nl/auto/schoonste-auto-t ... ~a510372e/

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 20 mar, 2024 14:46

Dus niet zozeer de 'schoonste auto ooit', maar de schoonste auto die je momenteel nieuw kunt kopen. (Volgens een onderzoek wat dan ook weer niet nader word omschreven m.b.t. de criteria.)

Ben het er wel mee eens dat een phev in vele gevallen zinvoller is dan een volledit electrische auto. 70km Electrische range is op zich ook prima, zeker als je, waar je dan weer parkeerd, hem ook weer bij kunt laden.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 20 mar, 2024 14:59

Daar sluit ik me bij aan, n plug in hybrid is best mooie techniek

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 20 mar, 2024 15:08

Een mooie middenweg.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 20 mar, 2024 15:11

Een tussenstap in de transitie 😂

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 20 mar, 2024 15:14

We gaan het zien

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 20 mar, 2024 15:24

Yup.. Absoluut.

https://www.fleetnews.co.uk/news/fleets ... rp-decline

https://www.ad.nl/auto/markt-voor-elekt ... ~adb00667/

https://www.adac.de/news/neuzulassungen-kba/

En dan nog:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ld-worden/

We gaan het meemaken. (of ook niet.) Ik ben er niet op tegen, maar ik hoeft er (nog) geen. En gezien 't wagenpark zal het hopelijk ook nog een tijdje duren.

Wat mij tegen staat, is wanneer je iets hebt met de accu, de auto feitelijk total loss is. En een 2e hands accu kopen is niet zinvol, gezien deze exact hetzelfde 'probleem' zou hebben. (Het laden is immer computer gestuurd, tenzij je permanent snel laadt, zullen de accus onderling niet zoveel verschil ondervinden lijkt me. Als wel, word het nog meer Russisch roulette, want hoe kun je er dan nog van op aan of je een goede krijgt of niet? Een motorblok is verhoudingsgewijs een stuk goedkoper te reviceren, of te vervangen. (Met een endoscoop kun je toch al veel zien.)

Ook ben ik er bang voor dat je waarschijnlijk geen accu's meer zult kunnen kopen voor een 20 jaar oude auto bijv. Dan word de auto toch al gauw een wegwerpartikel. En dat lijkt me dan weer niet de bedoeling.

Maargoed, daar maak ik me nog niet druk om. Dat gaat toch nog een flinke tijd duren voordat ik die keus zal moeten maken. :lol:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 20 mar, 2024 15:43

Besturingssoftware zie ik als probleem, neem nu bv fisker, dat staat er momenteel erg slecht voor, valt het merk om heb je zomaar niets meer aan je fisker.

Een pc of smartphone heeft iig een tamelijk beperkt leven.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 20 mar, 2024 15:49

verde900 schreef:
wo 20 mar, 2024 15:43
Besturingssoftware zie ik als probleem, neem nu bv fisker, dat staat er momenteel erg slecht voor, valt het merk om heb je zomaar niets meer aan je fisker.
Een pc of smartphone heeft iig een beperkt leven.
Ja, planned obsolescence zoals men nu ziet met telefoons en computers gaat ook echt een issue worden.

De auto communiceerd, voor zover ik weet ook met de laadpaal bijv. Kun je deze straks ook nog opladen als de laadpaal over 10 jaar gemoderniseerd is, en wellicht de huidige software niet meer ondersteund word?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat de benzine van nu, nog steeds compatibel is met de 50 jaar oude 96, daar ben ik wel erg blij mee. :mrgreen: :O:

Maar nogmaals, ik heb niets tegen EV's. Alleen ik kijk nog lekker 10-20 jaar lang de kat uit de boom. Ik weiger om veel geld voor een auto te betalen. (ik vind 10000 euro voor een auto al teveel om eerlijk te zijn. :oops: ) Maargoed, ik heb ook een beetje een vertekend beeld wat een auto mag kosten, omdat ik andermans ellende koop, en dan zelf gewoon weer repareer.

Plaats reactie