Forse prijsverlaging bij Tesla

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Forse prijsverlaging bij Tesla

Bericht door RoelandV » ma 20 nov, 2023 0:13

Tesla heeft er nog een probleem bij gekregen. Bij de TÜV-keuring blijkt de Tesla Model 3 bijna helemaal
onderaan te eindigen bij de eerste APK-keuring.

Uit het TÜV-rapport blijkt dat van de twee tot drie jaar oude gebruikte auto’s – dat zijn de auto’s die voor de
eerste keer een verplichte keuring moeten ondergaan – de Tesla Model 3 de allerlaatste plaats bezet.
Maar liefst 14,7 procent van de gekeurde Models 3 kwam niet door de TÜV-keuring.

Bron: https://www.ad.nl/auto/deze-tesla-eindi ... uring~a94a

Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Fredje65 » ma 20 nov, 2023 16:47

Ha, weer lekker Tesla bashen!

Omdat een Tesla regeneert (snelheid minderen en hiermee de accu laden), worden de remmen veel minder gebruikt. Dit kan tot issues leiden.
Daarnaast wordt door het veel hogere gewicht de wielophanging zwaarder belast.

Ach, als dat het enige is ? :D

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » ma 20 nov, 2023 17:10

Fredje65 schreef:
ma 20 nov, 2023 16:47
Omdat een Tesla regeneert (snelheid minderen en hiermee de accu laden)
Zoals zo'n beetje alle EV's bedoel je?
Daarnaast wordt door het veel hogere gewicht de wielophanging zwaarder belast.
Oei, als ze daar maar aan gedacht hebben bij de ontwikkeling. :shock:

Overigens sprak Tesla in 2012 de verwachting uit over tien jaar de prijzen te hebben gehalveerd - dat stond ook met zoveel woorden, als na te streven doel, in het businessplan. Daar moest de rest van de wereld toen erg om lachen. In 2022 was het zo ver. En nu is er een brisant topic over te vinden op het SaabForum.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 20 nov, 2023 18:00

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 20 nov, 2023 18:03

Ja, ook dit gebeurt alleen bij tesla , ik ken werkelijk niet een ander merk waar ze een terugroepactie hebben gehad!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 20 nov, 2023 18:07

Orphy schreef:
ma 20 nov, 2023 18:03
Ja, ook dit gebeurt alleen bij tesla , ik ken werkelijk niet een ander merk waar ze een terugroepactie hebben gehad!
Wielophanging (!) die frequent afbreekt is idd vrij ongebruikelijk bij andere merken

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 20 nov, 2023 18:40

Jij gaat voor een tesla?

Zo'n S pist toch geen hond tegen aan momenteel..

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 20 nov, 2023 19:07

Ik heb een Saab garage , dus nee ik ga niet voor een tesla. Ik vind ze wel geweldig rijden maar ik ben dan ook redelijk objectief.

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » di 21 nov, 2023 15:29

Misschien interessant om mee te nemen in causaal verband: als je op autopilot rijdt ziet de tesla van alles; slingerende fietsers, vrachtwagens die op je rijbaan dreigen te sukkelen. een rijbaan die opsplitst in twee rijbanen. Gevolg is soms een overdreven krachtige remactie, van de schrik 😬 of uit besluiteloosheid. Bij ook maar de geringste twijfel remt een Tesla als een malle. Ongeveer zoals oudere bestuurders (met verminderd overzicht in complexe situaties) dat soms plegen te doen.
Nu mijn punt. Wat de Tesla NIET ziet, en waarvoor hij dus niet remt of uitwijkt: kuilen in het wegdek en iets te lomp geconstrueerde verkeersdrempels, waarvoor je als autonoom bestuurder zou uitwijken en afremmen. Een confrontatie met zoiets bij te hoge snelheid is natuurlijk niet bevorderlijk voor de ophanging, en al helemaal niet bij het eigen gewicht van de Tesla. Ik denk dat Tesla's overmatig veel van dit soort confrontaties beleven, vooral in de eerste maanden als juniorbestuurders (moi?) een beetje met AP experimenteren.

Een Tesla bestuurder dient in de eerste plaats te leren wanneer je de autopilot vooral niet moet inschakelen. Het werkt verre van feilloos. Een zinnetje ergens bij de instellingen dat het een Beta versie betreft is dan onder de maat. Gezien de keuringsresultaten zou daarnaast een advies mogen uitgaan om remmen en wielophanging met extra aandacht in de gaten te houden. Hoewel de kwaal onder eigenaren algemeen bekend is, denk ik niet dat veel bestuurders er nu veel aandacht aan geven, en al helemaal niet in geval van Tesla's in de lease. Voor mij in elk geval een aandachtspunt erbij.

Overigens is de wielophanging van M3 Highlander (laatste versie) inmiddels standaard met versterkte wielophanging uitgevoerd. Dat is echt een belangrijke verbetering, want een auto zou natuurlijk wel geschikt moeten zijn uitgevoerd om kracht, gewicht en beschikbare opties te trotseren. :roll:

Oorzaak gammele remmen ligt m.i. niet per se in te weinig gebruik van remblokken en -schijven; in de praktijk wordt de reminstallatie regelmatig genoeg aangesproken (bij koude batterijen bijvoorbeeld wordt er amper regeneratief afgeremd door de auto). Ik verwacht eerder dat het komt omdat het ding nu eenmaal snel van z'n plek komt en dus ook vaker fors in de ankers moet. Mijn vermoeden is dat een rustige rijder er minder last van heeft, maar ik kan dat natuurlijk niet hard maken.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 25 nov, 2023 14:35

Opnieuw wordt Tesla in Europa geconfronteerd met tegenslagen.

In Zweden is de verkoop van Tesla's vrijwel stil komen te liggen, ondermeer als gevolg van stakingen
van ca. 130 medewerkers van de Tesla-werkplaatsen.

En in Duitsland wordt door leden van vakbond IG-Metall al 5 weken gestaakt in 8 Tesla werkplaatsen.
Tesla-topman Elon Musk vindt de stakingen 'krankzinnig'.

Bron: https://www.automotive-online.nl/manage ... ankzinnig/

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 09 dec, 2023 11:12

De forse prijsverlaging heeft inmiddels gevolgen voor Tesla.
Tesla komt er niet meer in bij een van de grootste autoverhuurders ter wereld: SIXT.
Het verhuurbedrijf heeft besloten afscheid te nemen van de Tesla's die men verhuurt.
En er zullen geen nieuwe Tesla's meer worden ingezet:

https://www.ad.nl/auto/tesla-komt-er-ni ... ~a8ca0e13/

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 09 dec, 2023 11:42

RoelandV schreef:
za 25 nov, 2023 14:35
In Zweden is de verkoop van Tesla's vrijwel stil komen te liggen, ondermeer als gevolg van stakingen
van ca. 130 medewerkers van de Tesla-werkplaatsen.

En in Duitsland wordt door leden van vakbond IG-Metall al 5 weken gestaakt in 8 Tesla werkplaatsen.
Tesla-topman Elon Musk vindt de stakingen 'krankzinnig'.

Bron: https://www.automotive-online.nl/manage ... ankzinnig/
De Britten kunnen erover meepraten hoe stakingen de auto industrie heeft geholpen. Dus ja, het sentiment van Musk is ergens wel te begrijpen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 09 dec, 2023 12:12

In China sliepen de tesla arbeiders 7 dagen per week op de fabriek, naar huis was geen optie, argument was toen corona.
Naar westerse maatstaven zou het gewoon slavernij geheten hebben..
Fatsoenlijke arbeidsomstandigheden zijn best een dingetje anno 2023..
In Duitsland kunnen ze voorlopig geen arbeiders vinden voor de megafactory, en wat er was is alweer vertrokken naar fatsoenlijke bedrijven.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 09 dec, 2023 12:15

De Noren sluiten zich inmiddels aan bij de Zweden waar het om Tesla gaat.

Volkomen terecht want de arbeidsvoorwaarden en salarissen zijn uit het
feodale tijdperk (figuurlijk bedoeld).

Eigenlijk zouden we helemaal geen spullen moeten betrekken
van dit soort bedrijven wanneer er betere alternatieven zijn.

Lokaal kopen in Europa is al een stap voorwaarts voor werknemers.

Plaats reactie