kenteken met je naam?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » ma 19 nov, 2007 11:55

jelger schreef:Ook wanneer het je meer pegels kost, die naar de schatkist "van" Willem Bos gaan?
Een accijnsverhoging die je een paar tientjes op jaarbasis kost (minder dan zo'n persoonlijke kentekenplaat) vind je dus ook niet erg? :wink:

ja, ik leg em even op scherp.. . :lol:
Een persoonlijk kenteken kies je zelf voor, net als een setje velgen of weekendje weg. Accijnsverhoging heb je maar te slikken of je nu hoog of laag springt...

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » ma 19 nov, 2007 12:01

Shit man, de VVD heeft 12 of 16 jaar onafgebroken geregeerd en nu ze in de oppos. zitten laten om de haverklap van die ballonnetjes op. Politici...

@ NelFrikandel: Had jij niet zo'n avatar met WHASAAB?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 19 nov, 2007 12:01

dat is dan wel zo.. , het gaat er om dat een persoonlijk kenteken ook maar gewoon een kenteken is als elk ander , dus ook geen reden om er meer geld voor te vragen. los van keuzevrijheid.

het is zoiets als rijden op gas en benzine : je krijgt op die 1 euro/l meerprijs niet extra mobiliteit, terwijl het de pot van deoverheid wel spekt.

alleen omdat het een vrije keuze is, is een verkapte vorm van belastingverhoging goed te praten?

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » ma 19 nov, 2007 12:03

taaffert schreef:Ik ga zeker gebruik maken van deze mogelijkheid wanneer het kan.
Ik denk dat je dan best in een land kunt gaan wonen waar het al mogelijk is. Dit komt er in Nederland echt niet van, zeker niet zolang er het huidige systeem van voertuiggebonden kentekens is. Verder blijf ik van mening dat politici zich moeten bezig houden met het land goed te besturen c.q. de kwaliteit van leven beter te maken, en ik denk dat er op dat gebied andere prioriteiten zijn. Kortom, jammer dat dit onnadenkende kamerlid zijn tijd, zijn spreekruimte in de media en daarmee onze tijd verpilt met dit soort nonsens!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 19 nov, 2007 12:05

het is een vorm van belastingverhoging onder de noemer van individuele vrijheid.

hoe links kan een rechtse partijnog zijn ( overigens niet nieuw - de VVD is nooit vies geweest van lastenverhoging)

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » ma 19 nov, 2007 12:11

plafundum schreef:@ NelFrikandel: Had jij niet zo'n avatar met WHASAAB?
Klopt. Als Avatar wel leuk. Als ik in de states zou wonen had ik waarschijnlijk wel vanity plates overwogen, als het niet te veel zou kosten.

IRL ben ik al gelukkig met saabforum plaathouders. Daar hoeft ook geen miljoenen kostende aanpassing in het systeem van ketekenregistratie voor te worden gedaan :wink:

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » ma 19 nov, 2007 12:13

jelger schreef:dat is dan wel zo.. , het gaat er om dat een persoonlijk kenteken ook maar gewoon een kenteken is als elk ander , dus ook geen reden om er meer geld voor te vragen. los van keuzevrijheid.

het is zoiets als rijden op gas en benzine : je krijgt op die 1 euro/l meerprijs niet extra mobiliteit, terwijl het de pot van deoverheid wel spekt.

alleen omdat het een vrije keuze is, is een verkapte vorm van belastingverhoging goed te praten?
Die 1euro in de brandstofprijs is beter te vergelijken met de accijnsverhoging die je net aandraagt dan eigen kentekenplaten.

Het staat ten eerste nog niet vast wat ze voor een persoonlijk kenteken gaan vragen mocht het plan door gaan. Als je wil opvallen door een persoonlijk kenteken vind ik ook niet dat de staat daar voor op hoeft te draaien, ze verbieden het dan echter niet maar de kosten zijn wel voor jou. Redelijk fair in mijn ogen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 19 nov, 2007 12:19

je hebt wel de persoonlijke vrijheid om minder accijns af te dragen adhv brandstofkeuze. the choice is yours, en toch maken velen een negatieve keuze voor deportemonnee, en klagen dan dat ze zoveel moeten betalen.. ja zo kennen we van de worst nog wel meer. :wink:
Het staat ten eerste nog niet vast wat ze voor een persoonlijk kenteken gaan vragen mocht het plan door gaan
vast staat het niet, maar zou het niet ietwat naief zijn om te veronderstellen dat het niks extra gaat kosten? ik mag aannemen dat je zelf ook wel de overheid een beetje kent.

inderdaad, vrije keuze, om wel of niet meer te betalen, net als mbt brandstof keuze. het is allemaal echt niet veel anders.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 19 nov, 2007 12:32

Steve-O schreef:
waxle schreef:
NOS Nieuws schreef:De Tweede Kamer reageert lauw. De meeste fracties vinden dat er op het gebied van verkeer grotere problemen zijn.
Stiekem ben ik het daar wel een klein beetje mee eens ;)
Daar staat tegenover dat een nummerplaat met "WAXLE" best wel eens wreed zou kunnen staan.
Toegegeven, da's inderdaad wel rof ja.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 19 nov, 2007 12:48

overigens is de motivatie er wel eentje van de krokodilletranen...
Het lijkt de De Krom gewoon een leuk idee om met een eigen tekst op de nummerplaat rond te rijden in een tijd waarin we "bijna niks meer mogen van het kabinet".
ik herinner mij de kabinetten Balkenende tot zover waar de VVD actief deel van uitmaakte, die zelf aan alle kanten actief bezig was met restrictief beleid, oa gericht tegen burgervrijheden (onder de noemer van anti-terreur), immigratie, sociale zaken, en een gebrek aan daadkracht (verbale wil was er zogenaamd wel) om in mobiliteit te investeren.

Ook de bondgenoot, de PVV, is er eentje van restrictief verbalisme, en de VVD zingt gezellig in dat koor nog steeds een toontje mee.

maar goed, een IT operatie van miljoenen is natuurlijk een godszegen voor de paar autoliefhebbers. wie had het ook alweer over de weggegooide miljoenen voor een 100 dagen verkenningsoperatie?

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » ma 19 nov, 2007 13:00

jelger schreef:
Het lijkt de De Krom gewoon een leuk idee om met een eigen tekst op de nummerplaat rond te rijden in een tijd waarin we "bijna niks meer mogen van het kabinet".
Precies, zodra iemand dit soort verongelijkte telegraaf-teksten begint uit te kramen, haak ik al af...

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 19 nov, 2007 14:00

jelger schreef:Ook wanneer het je meer pegels kost, die naar de schatkist "van" Willem Bos gaan?
Ja, dat zijn hobby-matige kosten.
Benzine is dat niet, das een noodzakelijk kwaad wat je nodig hebt om je van hot naar her te bewegen. En in deze is het OV geen alternatief, voordat daar mee geschermd wordt.
nelfrikandel schreef:Ik denk dat je dan best in een land kunt gaan wonen waar het al mogelijk is. Dit komt er in Nederland echt niet van, zeker niet zolang er het huidige systeem van voertuiggebonden kentekens is.
Op zich, in mijn simpelheid niet zo moeilijk op te lossen. Je houdt net als de auto's van de overheid (landmacht etc..) de kentekens bij aflevering vast, maar hier relateer je een andere, reeds bestaande aan.
Bij verkoop wordt die optie opgeheven, je gepersonaliseerde plaat gaat eraf en het originele kenteken komt er weer op.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 19 nov, 2007 14:18

taaffert schreef:
Ja, dat zijn hobby-matige kosten.
Benzine is dat niet, das een noodzakelijk kwaad wat je nodig hebt om je van hot naar her te bewegen. En in deze is het OV geen alternatief, voordat daar mee geschermd wordt.
hobbymatige -vrijwillige- verrijking van de schatkist... ik vraag me soms af waarom zovelen nog (eigenwijs) op benzine blijven rijden en dan zeggen dat het een verplichte afdracht is... nogmaals, ook de mate waarin je brandstof accijns afdraagt is een vrijwillige keuze.
Op zich, in mijn simpelheid niet zo moeilijk op te lossen. Je houdt net als de auto's van de overheid (landmacht etc..) de kentekens bij aflevering vast, maar hier relateer je een andere, reeds bestaande aan.
Bij verkoop wordt die optie opgeheven, je gepersonaliseerde plaat gaat eraf en het originele kenteken komt er weer op.
dat zijn toch redelijke database constructies die aangepast moeten worden, incl alle software.

neem van mij aan, dat als er niet in het verleden rekening mee gehouden is, dat zulke aanpassingen meer vergen dat op het oog lijkt. en dat voor uit de hand gelopen "hobbyisme", om jezelf maar te citeren :wink:

er zijn wel betere toepassingen te verzinnen voor dat geld, in een tijd dat de zorg en onderwijs tot op het bot uitgekleed worden.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » ma 19 nov, 2007 14:27

In Duitsland waren ze slimmer, daar hebben ze het systeem al lang aangepast.
Het kost daar 12,80 E voor een persoonlijk kenteken. :wink:

Een leuke optie waar ik in het verleden ook gebruik van heb gemaakt.

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » ma 19 nov, 2007 20:44

Kijk, of er nu

89-DT-56 | SAAB 900 i | U9 | JanJanssenstraat 30 | Groningen etc etc
of
WAXLE01 | SAAB 900 i | U9 | JanJanssenstraat 30 | Groningen etc etc

in een database staat maakt natuurlijk geen bal uit. En anders creer je 1 tabel extra genaamd 'nickname'en zet je daar SAAB-900 in. Of zo. Dat moet echt geen 100 mln kosten.

Laat dat 20 euro per jaar per auto kosten. Zou ik er voor over (kunnen) hebben. Voorts: stel dat 10% meedoet van de 6 mln auto's.
Dus ieder jaar ontvangt de NL regering 20 * 600.000 euro = 12mln euro. Nou, voor de 10% van dat bedrag wil ik die database wel komen aanpassen, houdt Bos in het eerste jaar al meer dan 10.mln over.

jajaja, ik weet wel dat je 2 ambtenaren extra in dienst moet nemen ter administratie, en dus ook 2 extra managers en 3 externe adviseurs, maar het is een leuk sommetje toch?

@ Jelger: je klinkt een beetje zuur vandaag. Vanmorgen in 500 km file gestaan?

Plaats reactie