Rijden in de bergen, zin en onzin

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 20 feb, 2007 9:00

nelfrikandel schreef:
marq101 schreef: Omhoog gebruik je de trekkracht op en rond het toerental waarop die max is.
Da's bij mijn 9000 @4300rpm, dat is wel een beetje veel van het goede...
Levert je 9000 zijn max koppel pas bij dat toerental? :shock:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 20 feb, 2007 9:30

marq101 schreef:
nelfrikandel schreef:
marq101 schreef: Omhoog gebruik je de trekkracht op en rond het toerental waarop die max is.
Da's bij mijn 9000 @4300rpm, dat is wel een beetje veel van het goede...
Levert je 9000 zijn max koppel pas bij dat toerental? :shock:
Ja, vond ik ook bizar, maar dat staat in de gegevens op autoweek...
Vandaar mijn post in saab algemeen ,want ik wil graag eens een koppel/toerental grafiek zien voor die motor.

Daarbij heeft hij voor mijn gevoel een erg lange 3e versnelling, dus alvorens op te schakelen van 2 naar 3 op een stevige helling moet ik best ver doortrekken...

De 2.0i
MOTOR
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1985 cm3
boring x slag 90,0 x 78,0 mm
compressieverh. 10,1:1
max. vermogen 96 kW (130 pk) 5500tpm
max. koppel 177 Nm 4300tpm
Tegen de 2.0 LPT
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1985 cm3
boring x slag 90,0 x 78,0 mm
compressieverh. 9,2:1
max. vermogen 110 kW (150 pk) 5500tpm
max. koppel 215 Nm 2500tpm

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 feb, 2007 10:32

72sonett-III schreef:Ook bij de echt oudere SAABS, de tweetakten?? Bij een vastloper rem je pas goed af... :o
Mijn vader zei altijd dat je in dezelfde versnelling de berg af moest als waarin je er tegenop was gereden...
Als je zo'n echt oude hebt zonder oliepomp, krijgt de motor bij afremmen in een afdaling geen smering, toch?
Ik heb met verschillende brommertjes in de bergen gereden, waaronder met mijn Zündapp de grootste trip. Mij werd geadviseerd om tijdens afdalen toch hoog in de toeren een piepklein beetje het gas open te houden om zo enigszins smering te behouden voor de motor.

Moet je bij een tweetakt met oliepomp deze methode ook hanteren, of is dat daar niet meer nodig?

Ik heb op IJsland veel bergop en -af gereden, heeft met de door mij in mijn vorige post beschreven methode prima gewerkt.

---------------------:offtopic:
Oow en vastloper, ja maatje van me kreeg dat bergop, met onze zelf geprepareerde Puch MS50 met een race-65CC erop :D Kun je verwachten he, ding had hier in NL al een bedrijfstemperatuur die niet gezond was, laat staan in de bergen, twee versnellingen, waarvan de eerste een bergversnelling die errug kort was.
Ik was in ieder geval erg tevreden met mijn vierbak Zündapp met een thermisch gezonde getunede Breitwand cilinder+kop. Ding loopt ook bergop als de brandweer.

Sorry Nelly, voor :offtopic: maar als het over tweetakten én bergen gaat komt er hoop sentiment naar boven :D

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 20 feb, 2007 11:16

taaffert schreef: Sorry Nelly, voor :offtopic: maar als het over tweetakten én bergen gaat
komt er hoop sentiment naar boven :D
Jaja, topicje kapen en je eigen stokpaardjes erop loslaten zekers...
Ik geloof dat ik die zonde ook wel eens bega, dus Pro Noblem!!

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 20 feb, 2007 11:28

nelfrikandel schreef:
taaffert schreef: Sorry Nelly, voor :offtopic: maar als het over tweetakten én bergen gaat
komt er hoop sentiment naar boven :D
Jaja, topicje kapen en je eigen stokpaardjes erop loslaten zekers...
Ik geloof dat ik die zonde ook wel eens bega, dus Pro Noblem!!
Ik voel een nieuw topic komen...
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!
Afbeelding

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 feb, 2007 11:33

waxle schreef:Ik voel een nieuw topic komen...
Zie ik daar toch ff een niet standaard uitlaatje onder hangen ;) Zo'n knetterpot is dat toch he, kan alleen niet op de merknaam komen.
Maar was/is dat ding van jou?
Moeten we maar eens de Saabforum-tweetakt-tweewieler toer organiseren in de zomer :D

Als het maar lang genoeg over 2-takt tweewielers hebben verplaatst het zich vanzef naar de koffietafel (hint) :D

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 20 feb, 2007 11:36

taaffert schreef:
Zie ik daar toch ff een niet standaard uitlaatje onder hangen ;) Zo'n knetterpot is dat toch he, kan alleen niet op de merknaam komen.
Deze is inderdaad van mij :) in 2004 gekocht in Oostgroningen, naar Den Haag gehaald, uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. 1965, 3 handbakkie, met geforceerde koeling en een snelle 50 met grote spoelpoorten. Die uitlaat is een befaamde Homoet-expansiepot met 'custom downpipe' :p En ja, ik heb geen toeter nodig. ;) De bak is alleen wel aan een revisie toe; schakelt slecht in de 2 en de kickstarter blijft hangen.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 feb, 2007 11:45

waxle schreef:
taaffert schreef:
Deze is inderdaad van mij :) in 2004 gekocht in Oostgroningen, naar Den Haag gehaald, uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. 1965, 3 handbakkie, met geforceerde koeling en een snelle 50 met grote spoelpoorten. Die uitlaat is een befaamde Homoet-expansiepot met 'custom downpipe' :p En ja, ik heb geen toeter nodig. ;) De bak is alleen wel aan een revisie toe; schakelt slecht in de 2 en de kickstarter blijft hangen.
Hoemoet, juistem, die had ik ook onder mijn Yamaha FS1, enige nadeel was het geknetter en door de tune kunsten van mij, vormde deze toch een restrictie voor het geheel. Na montage van een snelle sigaar (wat heet) liep het ding echt veel harder en hogere toeren. Doorstroom was dus beter, alleen middengedeelte was koppelarm nu.
Bij aanschaf van mijn Zundapp zat er ook een Homoet onder, heb ook daar een sigaar onder geknald voor top speed, heb de hoemoet recentelijk weggegooid vanwege verhuizing.
Hoe heet die Zundapp tjoener? Daar had ik een cilinder van gekocht, ding was sneller dan een 'snelle' Kreidler en hield menig 70 CC bij terwijl het geluid beter was. Een 50 belast je zwaarder, waardoor de luchtschuif verder open staat wat voor een heerlijke rochel zorgt met accelereren.

Hoezo :offtopic:

9000H
Geregistreerd lid

Bericht door 9000H » di 20 feb, 2007 11:46

Zullen we maar een nieuw topic openen met "de brommer van..."?
:lol:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 20 feb, 2007 16:40

9000HENGEVELD schreef:Zullen we maar een nieuw topic openen met "de brommer van..."?
:lol:
Ik denk dat ik even naar de koffietafel sluip ;)
@Eelco: ik heb nog geen fluister geprobeerd, eerlijk gezegd :oops:
Ik vond het geluid en de 'looks' van die Homoet ook gewoon erg vet passen bij de kleurstelling. (nu ook alu traanplaten vloerplaatjes gemonteerd voor het superdope effect)

De 'tuner' van Zündapp kunnen er meer zijn: Chris Homoet uit Soest is er één, want naast de uitlaten prepareert hij ook blokken en cilinders.

Daarnaast zijn Athena en Eurocilinder merken voor de 70cc's en dergelijk...

Misschien dat de moderators zo vriendelijk willen zijn dit even op te splitsen? :D

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 feb, 2007 16:50

waxle schreef:Ik denk dat ik even naar de koffietafel sluip ;)
@Eelco: ik heb nog geen fluister geprobeerd, eerlijk gezegd :oops:
Ik vond het geluid en de 'looks' van die Homoet ook gewoon erg vet passen bij de kleurstelling. (nu ook alu traanplaten vloerplaatjes gemonteerd voor het superdope effect)

De 'tuner' van Zündapp kunnen er meer zijn: Chris Homoet uit Soest is er één, want naast de uitlaten prepareert hij ook blokken en cilinders.

Daarnaast zijn Athena en Eurocilinder merken voor de 70cc's en dergelijk...

Misschien dat de moderators zo vriendelijk willen zijn dit even op te splitsen? :D
Nee die zijn het niet, was een Nederlandse man.
6,25 pk cilinder. Das veul voor een brommer. Heb het via google nog niet kunnen vinden, komt nog wel. :D
Rijd je er nog vaak op?

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 20 feb, 2007 17:38

taaffert schreef:
Moet je bij een tweetakt met oliepomp deze methode ook hanteren, of is dat daar niet meer nodig?
Ja en nee, hang af van waar en hoe de pomp de oliebijvoert. Als deze net zoals bij mijn oude Honda MTX aan het inlaatspruitstuk zit is er niets loos. De pomp werkte via een aandrijving op de krukas net als de toerenteller en de assen draaien dus er wordt olie aangevoerd via inlaat spruitstuk. Afhankelijk van het toerental werd er olie aangevoerd.

Echter, de oliepomp kan ook aan het gaspedaal zijn gekoppeld. Bij mijn kleine broertje zijn ex scooter een Peugeot Buxy zit de oliepomp gekoppeld aan de gashandel via een Y stuk in de gaskabel. De pomp zit wel op de krukas gekoppeld, maar spuit dus meer in bij gas geven. Rem je dus af op de motor, maakt het blok veel toeren en is dus meer olie nodig terwijl de gashandel dicht zit en de pomp dus maar olie afgeeft voor de stationairloop. Dan kun je behoorlijk snel stilstaan.

Alles hangt dus af van hoe de pomp is aangesloten door Saab.

9000H
Geregistreerd lid

Bericht door 9000H » di 20 feb, 2007 18:06

waxle schreef:Ik denk dat ik even naar de koffietafel sluip ;)
viewtopic.php?p=215394#215394

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 20 feb, 2007 19:20

Ja, opzouten stelletje topicsnatchers... :wink:
Ga maar aan de koffietafel over brommers lullen...

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 20 feb, 2007 19:27

nelfrikandel schreef:Ja, opzouten stelletje topicsnatchers... :wink:
Ga maar aan de koffietafel over brommers lullen...
Ik ga al, ik ga al... ;)

Plaats reactie