Beijing 700 en Brilliance BS4 Wagon (pg. 9)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 23 jul, 2008 21:09

Henk-Jan schreef:Als de BS4 Wagon een beetje veilig wordt, dus ongeveer even goed als een Golf of Passat, dan zou ik die maar wat graag hier op de dam willen zien.
die kennis verkrijgen gaat de chinezen zoveel kosten dat hun producten serieus duurder gaan worden, ze klooien alweer een paar jaar met kant en klare mallen, kant en klare productielijnen en redelijk kundig technisch personeel van Rover en maken erg weinig klaar, voorlopig is die autoindustrie nog een stuurloos schip

Gebruikersavatar
marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 23 jul, 2008 21:18

Afgezien van het grilletje: mooie auto

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 24 jul, 2008 12:32

verde900 schreef:
Henk-Jan schreef:Als de BS4 Wagon een beetje veilig wordt, dus ongeveer even goed als een Golf of Passat, dan zou ik die maar wat graag hier op de dam willen zien.
die kennis verkrijgen gaat de chinezen zoveel kosten dat hun producten serieus duurder gaan worden, ze klooien alweer een paar jaar met kant en klare mallen, kant en klare productielijnen en redelijk kundig technisch personeel van Rover en maken erg weinig klaar, voorlopig is die autoindustrie nog een stuurloos schip
dat ben ik met je eens, want anders breken ze zeker geen potten, dan krijg je praktijken zoals bij de landwind. dan zullen ook zij worden afgeschoten door EURONCAP, ADAC, ANWB en zusters.... plus nog een politieke lobby die ze tegen zal gaan zitten.

wat betreft het design; in kopieren zijn die aziatische producenten altijd goed geweest. niet mijn ding.

Gebruikersavatar
900 turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door 900 turbo S » do 24 jul, 2008 14:26

De chinzen zijn nu wat 40 jaar geleden de Japanners waren, wat 10 jaar geleden de koreanen waren. Kwaliteit komt er echt wel, gaat wat tijd over heen. Mijn vriendin heeft afgelopen 1 1/2 jaar 85K km gereden in een Hyundai Santa Fe. De auto is nooit terug geweest naar de dealer voor een mankement (is jammer genoeg bij Saab wel anders), behalve dan voor de beurten. De kwaliteit is niet zoals van een duitser, maar komt zeker goed mee met de rest.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 24 jul, 2008 14:32

Ik zie niet helemaal in wat aan deze Beijing nu anders gejat is dan bv de nieuwe ijs-achtige blokken op een Focus a la 9-3. bijvoorbeeld.

stijl-ideeen overnemen is van alle fabrikanten. Staartvinnen werden ook in heel Europa door iedereen gejat. Dat men bepaalde Chinese auto's beticht van ordinair Xerox-werk, ja, terecht is terecht, maar deze Beijing kan daar toch nietecht beticht van worden anders dan wat inspiraties op basis van bestaande lijnen. Zoals gezegd maken europeanen zich daar op zijn tijd ook schuldig aan.

my 2 pennies.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 24 jul, 2008 15:20

jelger schreef:Ik zie niet helemaal in wat aan deze Beijing nu anders gejat is dan bv de nieuwe ijs-achtige blokken op een Focus a la 9-3. bijvoorbeeld.
dat wat ze niet gejat hebben zie je ook niet, o.a. de euroncap zag dat wel, een Brilliance is schielijk teruggetrokken nadat er eentje zonder sterren thuiskwam.
Maar zolang die Chinese mobielen vrijwel niets kosten is er niet eens zo heel veel aan de hand, je verwacht immers weinig tot niets voor dat beetje geld

Gebruikersavatar
Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » do 24 jul, 2008 15:38

jelger schreef:Ik zie niet helemaal in wat aan deze Beijing nu anders gejat is dan bv de nieuwe ijs-achtige blokken op een Focus a la 9-3. bijvoorbeeld.
Nou bij Europese merken blijft het dan idd bij details wanneer dat gebeurt, en dan heb je het over vormen, kleuren, materialen waar een eigen tintje aan gegeven wordt, maar waar in principe bijv. Mercedes het eerste mee was.

Wat je terug ziet in veel Aziatische auto's is een motorkap van een Holden Monaro, koplampen van een Saab 9-7X, heuplijn van een Maserati etc. Dus echt 1 op 1 nagemaakt bij elkaar geraapt zooitje...
Het is niet voor nix dat veel Jappanse en Koreaanse merken graag dure Europese designers inhuren om hun auto's te laten slagen wat betreft styling.

Wat betreft de (vooruitstrevende) techniek jatten ze weer verrassend weinig in de autobranche tot nu toe, omdat ze daar zelf waarschijnlijk niet de kracht voor hebben om te evenaren.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 24 jul, 2008 15:47

Ook in meer algemene opzetten. Eerst allemaal korte voor-overhang, nu is de trend weer gezet naar langere voor-overhang. Men volgt elkaar slaafs.

in hoeverre is een nieuwe Scirocco nu echt origineel als je em naast een C30 zet? Vooral als je de nadrukkelijke heup er even bij pakt? Ik zeg niet dat Volvo een exclusief recht heeft hier op, noch dat ze de 'eerste' waren, met een dergelijk soort premium hippe hatch. Ik praat nu puur over designelementen. Uiteraard zit er in de Scirocco een aantal huidige VW stijlelementen, Dat neemt niet weg dat het allemaal al eens eerder langs is gekomen, in een ander sausje.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 24 jul, 2008 15:55

Als je iets jat met de suggestie dat er iets gelijkend op een origineel staat doen de Chinezen het natuurlijk gewoon slecht, als je echt een beetje inventief bent zet je toch gewoon zelf iets origineels neer?
Meer dan het gebrekkig meeliften op andermans intellectueel eigendom heb ik nog niet gezien tot op heden

Gebruikersavatar
Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » do 24 jul, 2008 15:58

verde900 schreef:als je het jat met de suggestie dat er iets gelijkend op een origineel staat doen de Chinezen het natuurlijk gewoon slecht, als je eee beetje inventief bent zet je toch gewoon zelf iets origineels neer? Meer dan het gebrekkig meeliften op andermans intellectueel eigendom heb ik nog niet gezien tot op heden
Helemaal mee eens.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 24 jul, 2008 16:02

ongetwijfeld doen ze het slecht bij bepaalde modellen, daar heb ik al een en ander over gezegd. Ik wil mezelf wel herhalen hoor.

Ik refereerde nu met name aan het verwijt jegens de hierboven afgebeelde Beijing. Het lijkt namelijk wel een standaard verwijt te zijn ongeacht de auto. De betreffende auto heeft niks rechtstreeks gejat, is misschien een verzameling van populaire lijnen, maar wat ik juist stelde is, dat dat nu juist ook bij veel Europese auto's gebeurt, en dan is er weinig mis mee schijnt. Kan bv Skoda's ook niet bijster origineel vinden. :roll:

Gebruikersavatar
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » do 24 jul, 2008 16:02

900 turbo S schreef:De chinzen zijn nu wat 40 jaar geleden de Japanners waren, wat 10 jaar geleden de koreanen waren. Kwaliteit komt er echt wel, gaat wat tijd over heen. Mijn vriendin heeft afgelopen 1 1/2 jaar 85K km gereden in een Hyundai Santa Fe. De auto is nooit terug geweest naar de dealer voor een mankement (is jammer genoeg bij Saab wel anders), behalve dan voor de beurten. De kwaliteit is niet zoals van een duitser, maar komt zeker goed mee met de rest.
Och het is maar wat je verstaat onder kwaliteit. Van die Chineze weet ik het niet. 'K geloof niet dat het veel soeps is, maar dat komt wel. Met de Koreanen is het ook goed gekomen.
Wat betreft de Japanners. Die leveren kwaliteit daar kunnen Duitsers alleen maar van dromen. Japanners leveren nog steeds de meest betrouwbare auto's (en niet allen auto's). Dat vind ik kwaliteit. Ik val niet zo om dat naadjes exact recht zitten, of dat het precies zacht genoeg aanvoelt. Daar ligt toch geen mens wakker van!? Wat ik kwaliteit vind is dat je wat kan maken dat het gewoon dag in dag uit, jaar in jaar uit gewoon doet. Die paneeltjes zitten na een paar jaar ook scheef.

Wat design betreft. Japanners hebben altijd heel wat mooie en orginele auto's op de weg gezet. Alleen jammer dat die meestal in Japan bleven/blijven.

Gebruikersavatar
Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » do 24 jul, 2008 16:04

jelger schreef:in hoeverre is een nieuwe Scirocco nu echt origineel als je em naast een C30 zet? Vooral als je de nadrukkelijke heup er even bij pakt? Ik zeg niet dat Volvo een exclusief recht heeft hier op, noch dat ze de 'eerste' waren, met een dergelijk soort premium hippe hatch. Ik praat nu puur over designelementen. Uiteraard zit er in de Scirocco een aantal huidige VW stijlelementen, Dat neemt niet weg dat het allemaal al eens eerder langs is gekomen, in een ander sausje.
Ik vind een Volvo C30 en VW Scirocco niet op elkaar lijken.
In dit geval heb je het bij kopieren meer over het formaat, uitstraling, kwaliteit, uitrustingsniveau etc. En dat wordt simpelweg concurrentie genoemd. VW pobeert hierbij gewoon zijn eigenlijk toevoeging daaraan te geven met hun eigen kwaliteiten.

Het Chinees kopieren wat we hier bedoelen is dus de Volvo zo veel mogelijk letterlijk namaken op het gebied van design. Maar daar verder buiten een prijs die 3x zo laag is geen aanvullende inhoud aan geven.

Gebruikersavatar
Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » do 24 jul, 2008 16:06

jelger schreef:De betreffende auto heeft niks rechtstreeks gejat, is misschien een verzameling van populaire lijnen, maar wat ik juist stelde is, dat dat nu juist ook bij veel Europese auto's gebeurt, en dan is er weinig mis mee schijnt. Kan bv Skoda's ook niet bijster origineel vinden. :roll:
Bij Europese merken gebeurt dat niet zo opvallend en direct als 1 op 1.
Daarbij komt dat veel Europese merken wel verantwoordelijk zijn voor trends, en hiermee dus voorop lopen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 24 jul, 2008 16:10

ok, dus als het onopvallend 'gejat' is, is het best prima - "europeanen jatten beter" lees ik. kom nou toch zeg.
Nog een keer, wat is er dan precies 1 op 1 gejat bij de betreffende Beijing? En dan niet een paar details, of lijntjes noemen, want dat vind je niet echt bezwaarlijk, zo begrijp ik uit je tekst.

Je hoeft de auto niet mooi te vinden, daar gaat het me helemaal niet om, maar wel om dat eeuwige auto-pilot verwijt, wat dan vervolgens naar algemeenheden getrokken wordt "veel aziaten".

Ik kan me een zeer bejubelde Jaguar herinneren die door Lexus blijkbaar al heel vroeg van de ontwerpafdeling is gejat, en een Opel die wel heel erg veel heeft van enkele Aziaten, zo'n bejubelde Opel die ook een bij elkaar geraapt van van alles en nog wat is.

Plaats reactie