Saab verzekeren: kan dit?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Ewout900
Geregistreerd lid

Saab verzekeren: kan dit?

Bericht door Ewout900 » di 28 sep, 2004 8:46

Natuurlijk kan dit, maar kan je ook een Saab op je eigen naam verzekeren als je geen rijbewijs hebt? En wat zijn de gevolgen voor persoon B als je de auto op diens polis bijschrijft en kan persoon A (de eigenaar) er dan gewoon in rijden?

Ik zal vanmiddag eens rondbellen, maar misschien weet iemand hier al iets zinnigs over te zeggen?

Ewout.

ralph12
Geregistreerd lid

Re: Saab verzekeren: kan dit?

Bericht door ralph12 » di 28 sep, 2004 13:06

Ewout900 schreef:Natuurlijk kan dit, maar kan je ook een Saab op je eigen naam verzekeren als je geen rijbewijs hebt? En wat zijn de gevolgen voor persoon B als je de auto op diens polis bijschrijft en kan persoon A (de eigenaar) er dan gewoon in rijden?

Ik zal vanmiddag eens rondbellen, maar misschien weet iemand hier al iets zinnigs over te zeggen?

Ewout.
Ja, kan. Want het verzekeringsschap is verbonden aan het voertuig en daarmee aan de eigenaar. De eigenaar is verantwoordelijk voor het voertuig. Da's omdat jan en alleman er wel in kan gaan rijden. Verzekeringsmij vraagt wel of jij als eigenaar/polishouder de regelmatige bestuurder bent. Risico is voor de verzekeraar wel wat hoger als Piet 18+ die net zijn rijbewijs in zijn zak heeft zitten er regelmatig mee van tussen gaat op uitgaansavondjes.

Maar het kan ook zijn dat bijv. opa besluit om voor zijn kleinkind een leuk autootje te gaan kopen waarbij hij aangeeft alle kosten voor zijn rekening te willen nemen. De auto staat op zijn naam. Opa in dit geval geen of allang geen geldig rijbewijs meer, geeft aan de verzekeringsmij te kennen dat hij graag de polis betaalt maar dat kleinkind er in gaat rijden (de auto dan). Houdersschap en rijbevoegdheid zijn op zich twee losstaande dingen.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 28 sep, 2004 13:34

Denk dat dit lastig word aangezien de vraag of de verzekeringsnemer in bezit is van een geldig nederlands rijbewijs altijd gesteld word... De regelmatige bestuurder wordt ook altijd gevraagd, dat is waar. Iedereen kan echter de acceptgiro voor je betalen, dat hoeft de verzekeringsnemer niet persé te doen.

Ik zou het niet zo snel doen (deze aanvraag accepteren dan)

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » di 28 sep, 2004 15:38

Okee. Overigens vertelde mijn assurantietussenpersoon mij dat er nooit verzekerd wordt zonder geldig rijbewijs... Ook niet als de verzekerde er zelf niet in zal rijden. Dus als je het telefoonnummer van die Opa voor me hebt... 8)

Afijn, de volgende vraag is intussen bij mij gerezen: kan bijvoorbeeld de vader van persoon A de auto op zijn naam zetten en deze verzekeren bij een verzekeringsmaatschappij die anders is dan die waar zijn eigen auto verzekerd is, en dan toch aanspraak maken op de opgebouwde no claim-korting? Als hij hem namelijk verzekert bij zijn eigen maatschappij, dan kan hij kiezen: of de volle mep betalen voor voertuig 2, of 80% korting, maar dan vervalt je no claim-korting op voertuig 1. Vreemd, verkeerd begrepen of schering en inslag?

Plaats reactie