'lascursus' spin-off: een degelijk lasapparaat. Eindelijk.

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

'lascursus' spin-off: een degelijk lasapparaat. Eindelijk.

Bericht door MvR » zo 03 mar, 2024 19:11

Na een hoop gepruts met het 'krijgertje', toch maar besloten om geld uit te geven: een goed lasapparaat.

Maar welke?

Ik heb een beperkt aantal mensen hier op het forum een pb'tje gestuurd en de reacties waren ontzettend positief en mee-denkend. Ik heb diverse merken op het lijstje gehad, tot ik van iemand op een ander forum een adres kreeg: een man in Twente 'refurbisht' Elektra Beckum. Ik kwam er wel achter dat een groot aantal gebruikers niet altijd even gelukkig is met Chinese meuk... Vandaar mij voorkeur voor een oudere machines. Cebora, Lincoln en Elektra Beckum. Vaak gaat dat 'ouder' samen met een hoog gewicht...

Enter mijn nieuwe aanwinst: 60 kilo Duitse degelijkheid. Let op: er is in de ogen van de verkoper een 'vóór en ná 2004-grens: tot die tijd waren de machines echt Duits, daarna kwam uit een fabriek in Shanghai. Mijn nieuws bak-en-brader is van voor 2004.

Toen hij hoorde dat ik een Rustbustercursus had gevolgd, was het hek van de dam. Ik heb vanmiddag nog een aanvullende cursus autoplaatlassen gevolgd! Spontaan! Met als gevolg dat er rondom de draadsnelheidsknop nu plakband zit met balpenstrepen als 'pre-settings' voor de verschillende materialen. En (wist ik veel...) dat de ene toorts de andere niet is! Ik heb geen grote handen. Dus de verkoper ging op zoek in zijn voorraad naar een toorts met een slanker handvat. En het werkt inderdaad beter!

Nu nog een goede lashelm. Tips zijn welkom!!! (Oh en een tip voor iedereen met een lasapparaat: haal de panelen eens weg en ga met wat lucht van de compressor -niet te hard- eens over de ingewanden van je lasapparaat: vuil en stof zorgen voor storing)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KeesB
Geregistreerd lid

Re: 'lascursus' spin-off: een degelijk lasapparaat. Eindelijk.

Bericht door KeesB » zo 03 mar, 2024 19:26

Ik heb ook een Elektra Beckum, nieuw gekocht 1e helft jaren negentig. Prima apparaat.
Een paar jaar terug een kleine storing gehad, vuil tussen een relais, en dat is gratis hersteld.
Ze vonden dat nog wel garantie (na 20 jaar...) :D
De dealer gaf ook aan dat de ouder veel degelijker waren dan de huidige, daar zit veel meer electronica in.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 03 mar, 2024 19:54

Mooi verhaal! Dank.

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » zo 03 mar, 2024 23:14

Je hebt een mooie machine gevonden zo te zien. Goed gereedschap is het halve werk. Veel succes ermee.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 03 mar, 2024 23:16

Ik heb ook nog steeds de wens om een lasapparaat aan te schaffen. Het liefst heb ik ook geen chinese rommel maar veel komt er helaas vandaan.

Top of the bill zijn merken als Fronius en Kemppi. Als particulier zal ik zeker de voorkeur hebben voor een synergetische machine. Instellen is hierdoor veel eenvoudiger. Ook zal ik de voorkeur geven aan een inverter ipv veel koper. Je kunt daardoor 100A continu lassen op 230v ipv dat de zekering er steeds uitvliegt. De inschakelduur is ook beperkt. Voor dun plaatwerk is tot 100A ruimschoots voldoende. Als je echt dik staal continu met hoge stromen wil lassen, dan heb je krachtstroom nodig en een machine van pak een beet 7 a 8 duizend euro of meer…

Van Esab heb je tegenwoordig ook mooie machines. Waar je mig/mag en tig mee kunt lassen. Er zijn uitvoeringen waar je zelfs een HF startfunctie hebt voor Tig! Qua lassen is TIG is het mooist! Geen lasspetters en dergelijke maar je brengt voor het dunne plaatwerk teveel warmte in het materiaal door de lage voortloopsnelheid.
Andere optie is ook het zogeheten ‘Mig-löten’! Dit is vertaald MIG solderen. Dit doe je met een koperdraad. Dit wordt veel gebruikt is de schadeherstel. Het wordt minder heet waardoor het minder snel vervormt! En je kunt zinkplaat lassen zonder dat je het eerst kaal hoeft te maken, dus ook beter tegen roest. Het is wel duurder vanwege het koperdraad en het formeergas. Je hebt Argon nodig ipv een menggas. Het is niet zo sterk als gewoon MAG maar voor plaatwerk is het perfect. Alhoewel veel framebouwers voor de racerij het ook toepassen, google maar eens op brazing. Het is bijna kunst! Ander voordeel is ook dat je hiermee ook kunt lassen aan hogesterkte staal. Deze verliest normaal zijn eigenschappen onder invloed van teveel warmte.

Voor mijn werk kom ik vaak in aanraking met lassen. Ik ken vooral de theoretische kant…

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 03 mar, 2024 23:30

Dat 'brazing'... ik heb dat gezien op YT en er met bewondering naar gekeken. Lijkt me wel leuk om dat eens te leren! Als eens iemand weet die ons (forumleden hier) dat kan voordoen en ons kan laten oefenen, dan doe ik graag mee.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 04 mar, 2024 0:09

Mooi glimmend apparaat, gefeliciteerd met de aanwinst... Hij verdient zichzelf terug. Als je voor ieder lasklusje naar een herstelbedrijf gaat, ben je per keer ook zo €200-300 kwijt.

Ik heb ook een Elektra Beckum, ouder model met minder knopjes, zo'n 25 jaar geleden gekocht bij een dealer, was een inruilmodel. Ik heb er later een automatische laskap bijgekocht voor €25 of zo.

Afbeelding

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 04 mar, 2024 13:15

Ik heb ook Elektra Beckum in huis staan, al is dat wel een zaagtafel. Als oud lasser kan ik je meegeven dat een goede helm echt een pre is. Dat heeft ook te maken met het hoe die op je hoofd zit en de snelheid waarmee het glas dimt. Ik heb een 3M Speedglas zoals ik eerder zei en dat is een beetje de richting die ik je zou aanbevelen.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 04 mar, 2024 23:26

En goede kleding! Goede lashandschoenen, een vlamvertragende overall en eventueel een monnikenkap. Ook een lasspetter wil je niet in je nek krijgen.

En het liefst natuurlijk een afzuiging of een lashelm met overdruk. Als je bijvoorbeeld RVS last, dan komt er chroom 6 vrij (om maar wat te noemen).

Ik vind het altijd zo hilarisch in die tv series als biker build off of een ander programmas dat ze altijd zo stoer in een hemdje een uitlaat of iets dergelijks in elkaar lassen… die gasten worden dan zo rood als een kreefd!! En het is niet echt gezond…

Plaats reactie