Maar welke?
Ik heb een beperkt aantal mensen hier op het forum een pb'tje gestuurd en de reacties waren ontzettend positief en mee-denkend. Ik heb diverse merken op het lijstje gehad, tot ik van iemand op een ander forum een adres kreeg: een man in Twente 'refurbisht' Elektra Beckum. Ik kwam er wel achter dat een groot aantal gebruikers niet altijd even gelukkig is met Chinese meuk... Vandaar mij voorkeur voor een oudere machines. Cebora, Lincoln en Elektra Beckum. Vaak gaat dat 'ouder' samen met een hoog gewicht...
Enter mijn nieuwe aanwinst: 60 kilo Duitse degelijkheid. Let op: er is in de ogen van de verkoper een 'vóór en ná 2004-grens: tot die tijd waren de machines echt Duits, daarna kwam uit een fabriek in Shanghai. Mijn nieuws bak-en-brader is van voor 2004.
Toen hij hoorde dat ik een Rustbustercursus had gevolgd, was het hek van de dam. Ik heb vanmiddag nog een aanvullende cursus autoplaatlassen gevolgd! Spontaan! Met als gevolg dat er rondom de draadsnelheidsknop nu plakband zit met balpenstrepen als 'pre-settings' voor de verschillende materialen. En (wist ik veel...) dat de ene toorts de andere niet is! Ik heb geen grote handen. Dus de verkoper ging op zoek in zijn voorraad naar een toorts met een slanker handvat. En het werkt inderdaad beter!
Nu nog een goede lashelm. Tips zijn welkom!!! (Oh en een tip voor iedereen met een lasapparaat: haal de panelen eens weg en ga met wat lucht van de compressor -niet te hard- eens over de ingewanden van je lasapparaat: vuil en stof zorgen voor storing)