Mist en verlichting voeren

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Mist en verlichting voeren

Bericht door turbopilot » wo 20 nov, 2019 15:26

Moest net ff wat halen en de wereld is nogal klein deze ochtend, oftewel het is toch redelijk mistig

Kom toch op een ritje van 15 km 5 malloten tegen die überhaupt geen verlichting aan hebben
En een stuk of 3 die niet weten wat ze aan hebben, vermoedelijk automatisch dag verlichting zonder dat de achterlichten aan zijn.

En een stuk of 4 met een lamp defect. :-S+

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Mist en verlichting voeren

Bericht door reiernumans » wo 20 nov, 2019 23:21

Ik heb me vandaag ook eigenlijk de hele dag verbaasd over hoe sommige mensen omgaan met verlichting met zulke mist.. Vrolijk 140+ over de snelweg in dichte mist met alleen een dagrijledje, in het schemerdonker.. ;-(+

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 20 nov, 2019 23:28

idd volkomen idioot hoeveel mensen hun verlichting niet aanzetten in de mist of schemer.
Ok, er vallen niet veel doden maar je schrikt wel vaak daardoor.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 21 nov, 2019 8:12

Gisteren toch wel en dan ook nog eens op de weg waar ik heb gereden

Niet dat ik altijd alles goed doe, maar de juiste verlichting aan met werkende lampjes toch wel.
Zelfs de stadslichten verruild voor 21W voor veiligheid mocht plots een koplamp uitvallen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 21 nov, 2019 8:43

Veel ev's hebben geen achterverlichting overdag, rijden idd alleen met led dagrijlampen voor..
Ook in mist en schemer

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 21 nov, 2019 9:51

turbopilot schreef:
do 21 nov, 2019 8:12
Zelfs de stadslichten verruild voor 21W voor veiligheid mocht plots een koplamp uitvallen.
Creatief! Maar is dat niet verblindend, of te warm voor de fitting en dat soort dingen?
Normaal 5W toch?
Benieuwd hoe dat eruit ziet!

Ook een gouwe ouwe: bij 1 druppel waterdamp in de lucht onmiddellijk je achtermistlicht aanknallen... :-P+ :wow:

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 21 nov, 2019 10:16

mistverlichting, zoals het heurt:

mistvóórlicht: bij zicht van minder dan 200meter.
mistachterlicht: bij zicht van minder dan 50meter.
stadslicht: 5W, wit.
dimlicht: als Saab/Volvorijder zet je de schakelaar 1x op dimlicht en blijf je er verder gewoon van af. tenzij je, zoals ik, je Volvo bij de dealer brengt voor onderhoud en blijkt dat de werkplaats van de dealer de schakelaar van de verlichting op 'Auto' heeft gezet...

dat mensen 's avonds nog met dagrijverlichting rondrijden, komt doordat de klokkenwinkels van tegenwoordig overwegend digitaal zijn en dus ook in schemer/donker verlicht zijn. komt bij dat de dagrijverlichting behoorlijk fel is, waardoor ze niet doorhebben dat ze hun dimlicht niet aan hebben.

:O:

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » do 21 nov, 2019 13:23

Sonab schreef:
do 21 nov, 2019 9:51
turbopilot schreef:
Creatief! Maar is dat niet verblindend, of te warm voor de fitting en dat soort dingen?
Normaal 5W toch?

Ook een gouwe ouwe: bij 1 druppel waterdamp in de lucht onmiddellijk je achtermistlicht aanknallen... :-P+ :wow:
In die fitting zit een duplolamp; 5W/21W. Is soms zo geschakeld de 21W brandt. In mijn 900 ('79) uit Zweden geimporteerd is de verlichting zo geschakeld dat er altijd verlichting is bij contact aan: bij lichtschakelaar uit 21W en bij schakelaar op dimlicht aan gaat die terug naar 5W.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » do 21 nov, 2019 13:30

wat een zekeringetje al niet kan doen:

bij mijn '86-er 9000 zit er een zekeringetje in het gleufje waarbij staat: 'cornering lights', wat zoveel wil zeggen als: continu stadslicht voorop en achterverlichting en kentekenplaatverlichting aan (dus ook als de lichtschakelaar op 0 staat). officieel mag je in NL niet met ingeschakeld stadslicht rijden, maar ik ben er nog nooit voor staandegehouden, en ook bij de APK wordt er geen opmerking over gemaakt.

dus lekker laten zitten, dat zekeringetje :mrgreen:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 21 nov, 2019 19:29

mba schreef:
do 21 nov, 2019 13:23
Sonab schreef:
do 21 nov, 2019 9:51
turbopilot schreef:
Normaal 5W toch?

In die fitting zit een duplolamp; 5W/21W. Is soms zo geschakeld de 21W brandt. In mijn 900 ('79) uit Zweden geimporteerd is de verlichting zo geschakeld dat er altijd verlichting is bij contact aan: bij lichtschakelaar uit 21W en bij schakelaar op dimlicht aan gaat die terug naar 5W.
Zo zat dat ook bij mijn eerste 900 turbo III (nov ‘78)

Draadjes Kun je zo omsteken , bij zalmneus moet je oppassen voor warmte
Alhoewel ik heb nog nooit last gehad van gesmolten units

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 21 nov, 2019 22:23

Wat dat betreft ben ik net als Moppersmurf: Ik haaaaaaaat dagrijverlichting.
Zet potdorie gewoon standaard je dimlicht aan na het starten. Je hebt toch zelf meer hersens dan je auto.

Modernere SAABrijders kunnen de dagrijverlichting met de Tech2 aan laten passen. Bij oudere types is het er gewoon niet omdat het toen ook al niet nodig was en bij de middenmoot is het een kwestie van een zekering eruit trekken. Het is ook te dom voor woorden dat je je auto start met koplampen aan. Vooral als het kouder wordt.

93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 93Rookie » do 28 nov, 2019 11:17

Ok, er vallen niet veel doden maar je schrikt wel vaak daardoor.
Dat noemen ze: " Doodschrikken " Maar is dit niet geheel zonder risico, of wel je kan je jezelf letterlijk doodschrikken !
https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/ku ... hrikken/

Plaats reactie