De overheid haalt in ons land en in België jaarlijks miljoenen op met trajectcontroles.
Een Duitse rechter heeft dit systeem echter als "onrechtmatig" bestempeld.
Het detecteren van de nummerplaat van alle voertuigen - en dus niet alleen die van de overtreders -
is volgens de rechter in strijd met het in de Duitse grondwettelijk gewaarborgde recht op zelfbeschikking.
Het systeem op de B6 in de plaats Laatzen bij Hannover is door de uitspraak van de rechter met onmiddellijke ingang uitgezet.
Het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken kan nog wel in beroep gaan tegen de uitspraak.
Bron: https://www.ad.nl/auto/duitse-rechter-v ... ~ad5bcd1f/
Duitse rechter verbiedt trajectcontrole
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Re: Duitse rechter verbiedt trajectcontrole
In ons land haalt het CJIB veel geld binnen met deze controles.
In 2018 werden in een periode van 4 maanden de volgende aantallen bekeuringen gehaald:
A2 Amsterdam – Utrecht (beide richtingen) 250.648
A12 Utrecht 134.287
A10 bij Amsterdam ring west (beide richtingen) 106.501
A4 Hoofddorp-Nieuw Vennep 68.142
A20 bij Rotterdam (beide richtingen) 62.757
Bron: https://www.autobahn.eu/10592/trajectco ... 4-maanden/
In 2018 werden in een periode van 4 maanden de volgende aantallen bekeuringen gehaald:
A2 Amsterdam – Utrecht (beide richtingen) 250.648
A12 Utrecht 134.287
A10 bij Amsterdam ring west (beide richtingen) 106.501
A4 Hoofddorp-Nieuw Vennep 68.142
A20 bij Rotterdam (beide richtingen) 62.757
Bron: https://www.autobahn.eu/10592/trajectco ... 4-maanden/
-
jakkoo
- Donateur

Zolang de kassa hier in Nederland zo rinkelt zal hij door geen enkele rechter gesloten worden.
-
N207
- Donateur

De Duitse privacy-wetgeving is beduidend strenger dan de Nederlandse. Vanuit Duits perspectief logisch dat de trajectcontrole daar niet mag.
Ik ga er overigens vanuit dat de Nederlandse politie/RDW alleen de kentekens opslaat/doorstuurt van de auto's die een te hoge gemiddelde snelheid hebben op het traject. De kentekens van de auto's die niet te snel reden worden volgens mij niet bewaard.
Ik ga er overigens vanuit dat de Nederlandse politie/RDW alleen de kentekens opslaat/doorstuurt van de auto's die een te hoge gemiddelde snelheid hebben op het traject. De kentekens van de auto's die niet te snel reden worden volgens mij niet bewaard.
-
theun
- Donateur (3x)

Trias politicajakkoo schreef: ↑vr 29 mar, 2019 22:14Zolang de kassa hier in Nederland zo rinkelt zal hij door geen enkele rechter gesloten worden.
Dus dat heeft er echt niks mee te maken
-
ReinO
- Donateur (2x)

Een camera aan je huis mag in Nederland gewoon de openbare ruimte meenemen terwijl in duitsland alleen je eigen terrein
zichtbaar gefilmd mag worden: dezelfde privacy.
zichtbaar gefilmd mag worden: dezelfde privacy.
-
jakkoo
- Donateur

Ik zou niet weten waarom de rechterlijke macht zich hier niet over zou mogen uitspreken.