Zweden vakantieland

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
GRIFFIN
Geregistreerd lid

Zweden vakantieland

Bericht door GRIFFIN » wo 31 mei, 2006 20:17

Binnenkort vakantie, en dan wordt het tijd om het SAABje (dit jaar wordt het een '78 900GLE) vol te laden, om te vertrekken naar...Zweden!
Intsaab2006 staat dan natuurlijk bovenaan de agenda, maar de rest valt nog in te vullen. Voor wie is Zweden reeds vakantieland geweest; en heeft er goede ervaringen in een bepaalde streek?
Van Verde heb ik reeds ter gelegenheid van een vorig (jammer genoeg veel te kort) bezoek aan Zweden veel tips gekregen; waarvoor nogmaals veel dank!
Maar er zijn er wellicht nog meer die leuke momenten in Zweden beleefd hebben, en heel wat kunnen aanbevelen in dit prachtige land...

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Zweden vakantieland

Bericht door 72sonett-III » wo 31 mei, 2006 21:01

GRIFFIN schreef:Voor wie is Zweden reeds vakantieland geweest; en heeft er goede ervaringen in een bepaalde streek?
We zijn er een keer of vier geweest, hoofdzakelijk om SAAB festivals (Ook een keer op doorreis naar Finland). Het is een mooi en rustig land, op het saaie af... Als je van dennebossen houdt, moet je noordelijk van de lijn Göteborg-Stockholm (grofweg) blijven. In NL vinden we een bos van 1 x 1 km al groot, dus daar kun je je lol wel op, maar na 50 km onafgebroken dennebos had ik het wel gezien...
Zuid Zweden is wat dat betreft gevarieerder.

(Ga je ook bij die 95 kijken?)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 02 jun, 2006 10:58

Ik ben ook wel benieuwd naar tips en must-see plekken. Erg veel hoger dan Stockholm zal het niet worden, tenzij er duidelijke redenen zijn om dat wel te doen.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 12 jul, 2006 9:53

Niemand tips?

White Lines
Geregistreerd lid

Bericht door White Lines » wo 12 jul, 2006 10:53

Afbeelding

Anders weet ik ook nix.......

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 12 jul, 2006 17:02

paul99gl83 schreef:Niemand tips?
Als je van glas houdt, is Kosta-Boda erg leuk en niet ver van de IntSaab 2006.

Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 12 jul, 2006 18:08

de kust vanaf Goteborg omhoog naar Noorwegen, omgeving vanaf de kust daar naar Vanern meer (Dals-Ed) , Dalarna provincie is een absoluut mooie provimcie. Leksand, Ratvik plaatsjes van knackebrod en de bekende rode houten paarden. (en klompen)'

Mooie bossen meren etc. Falun heeft een grote kopererts groeve, waar je ook de mijnen in kan.

Oland is een mooi eiland en makkelijk bereikbaar, tja.. ik kan nog wel even doorgaan...

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 12 jul, 2006 18:57

wie met iets van water houdt aan de west kust, Grebbestad ,Havstenssund , Fjällbacka , Bovallstrand en Mellerud met z'n mooie sluizen Sponvika net over de grens bij Svinnesund in noorwegen wat in het begin van de vorige eeuw werd gesticht door nederlanders met leuke kleine huisjes en een oud slot in Halden (noorwegen).En om te rijden de weg165 van hällevadsholm naar Halden in Noorwegen langs een aantal meren met net over de noorse grens bij Vassbotten een waterval aan de rechterkant kijk eens op :http://zweden.startpagina.nl/

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » za 15 jul, 2006 23:02

White Lines schreef:Afbeelding

Anders weet ik ook nix.......
Leuk, maar moet je wel ff voor naar Gotland.... Bij mij op nummer e-e-n staat toch wel Stockholm.... Is zeker de moeite waard om langer te bezoeken. Ga er zelf dit jaar een week heen, de stadcamping is op nog geen 2 km van het centrum. Waar je zeker moet zijn geweest is Skansen, een soort van zweeds historisch openlucht museum/dierentuin.
Verder is het zuiden erg mooi, Kalmar, Oland, Karskrona en ook een rondrit langs de grote meren tussen Goteburg en Stockholm is erg mooi.
Wil je lekker lang in de saab zitten (en veel benzine verbruiken) kun je altijd nog de bijna eindeloze weg naar het noorden pakken... Dikke kans dat je nooit meer terug wil... Kortom, rijden maar! :O:

daan

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 16 jul, 2006 16:53

Ben net weer thuis na bijna 3 weken en 5000km Zweden, nu eens relatief veel geld achtergelaten bij Kosta Boda en Iittala,
wat een mooie spullen hebben ze daar toch.
Heb een supervakantie gehad met schitterend weer (tot 37gr gehad) veel gezien van Skane, maar ook Gothenborg, Örebro,
het Glasriket en op de terugreis nog even bij Nacra93 een kop uitstekende koffie gehaald....
Ik kan er voorlopig weer tegen (tot augustus)

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » ma 17 jul, 2006 0:50

verde900 schreef:Ben net weer thuis na bijna 3 weken en 5000km Zweden, nu eens relatief veel geld achtergelaten bij Kosta Boda en Iittala,
wat een mooie spullen hebben ze daar toch.
Heb een supervakantie gehad met schitterend weer (tot 37gr gehad) veel gezien van Skane, maar ook Gothenborg, Örebro,
het Glasriket en op de terugreis nog even bij Nacra93 een kop uitstekende koffie gehaald....
Ik kan er voorlopig weer tegen (tot augustus)

vakantie dagen proleet :twisted: :lol:

PatrickR
Geregistreerd lid

Bericht door PatrickR » di 08 aug, 2006 22:28

Wij gaan in het najaar (22 september t/m 8 oktober) naar Zweden. Dit is natuurlijk een heel andere periode dan de zomer. Wie is hier ook in het najaar geweest. Ik ben erg benieuwd, we gaan naar de provincie Varmland, plaatsje Sillebotten.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » do 10 aug, 2006 10:39

PatrickR schreef:Wij gaan in het najaar (22 september t/m 8 oktober) naar Zweden. Dit is natuurlijk een heel andere periode dan de zomer. Wie is hier ook in het najaar geweest. Ik ben erg benieuwd, we gaan naar de provincie Varmland, plaatsje Sillebotten.
Dit topic word nu dus op 2 plaatsen behandeld. viewtopic.php?t=15575

Ik ben 2e helft september in Zweden geweest en herinner me dat er toen in het hoge noorden al sneeuw viel. Zo noordelijk zit je niet, maar in oktober kan het alwel behoorlijk fris zijn. Muskieten heb je dan zeker niet. Als de elandenjacht dan open is mag je wel uitkijken, dan lopen er hordes zweden met een slok op en een geweer door het bos. Sommigen raken zelfs op twee manieren aangeschoten :wink:

Hayke
Geregistreerd lid

Bericht door Hayke » zo 13 aug, 2006 11:24

Kosta-Boda is al genoemd, maar Glasriket is vele malen groter dan Kosta-Boda alleen. Check ook Orrefors bijvoorbeeld. Er zijn in die streek diverse glasblazerijen waar je binnen kan kijken. Hun winkeltjes (!) lijken bovendien wel musea, door alle kunstzinnigheden. Neem alleen wel geld mee om wat mee te nemen, dat wil je vanzelf tussen al dat moois daar...

Ook het eilandje Öland is leuk. Staat op de werelderfgoedlijst i.v.m. bouwstijlen geloof ik. Karlstad heeft een mooi slot (op weg daarnaartoe).

Oskarshavn heeft vier kerncentrales. Daarnaast is echter een mooi stuk bos en een soort museumpje over de splijtstofopslag diep in de bodem aldaar. (graniet is mooi opruimspul voor kernafval...). Leuk voor de techneuten onder ons.

Meer naar het Noord-westen is de omgeving van Växjö erg mooi. Daar vandaan is Eksjö goed te doen. Dit is een stadje met een beschermd centrum in bijzonder oude stijl. Eksjö is een paar maal afgefikt, maar telkens weer in originele stijl weer opgbouwd.

Twee jaar terug ben ik ook nog wezen kanoën in Malexander (even heel GOED zoeken op de kaart, klein gat met een camping en een benzinepomp). Heerlijk buiten, geld pinnen bij de benzinepomp annex dorpswinkel, en twee jaar terug hadden ze er ook een fantastisch restaurant dat nog betaalbaar was ook.

Nu nog een Saab regelen; ik wil ook naar Zweden...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 13 aug, 2006 15:46

Je kun bij de kerncentrale van Oskarshamn iets van 800mtr diep :shock: ook de opslag van kernafval bewonderen... heb ik niet gedaan.....

Plaats reactie