Nieuwe BPM berekening 2014?
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Nieuwe BPM berekening 2014?
Nu ik toch weer op zoek ben en ik wel heel erg dicht bij de Belgische grens woon, zijn auto's die bij de zuiderburen te koop staan ook wel weer interessant.
Nu begrijp ik dat er vanaf 2014 alleen nog naar de uitstoot gekeken wordt en in 2014 zit er nog verschil tussen benzine en diesel en in 2015 wordt dat gelijk getrokken.
Nu vond ik een overzichtje, maar wil dat nu gewoon zeggen dat je geen ingewikkelde berekeningen meer moet maken en je gewoon kunt zeggen: hij stoot zoveel uit dus dat betaal je aan BPM?
Nu had ik al gezien dat een 9000 op LPG in de 4e schijf valt, maar hier vraag ik me het volgende af:
Zit er hier geen boa constrictor onder het gras? Dat je de bedragen van al die schijven bij elkaar op moet tellen of komt het gewoon neer op € 456 (in 2014)
Wie snapt het (nog)?
Nu begrijp ik dat er vanaf 2014 alleen nog naar de uitstoot gekeken wordt en in 2014 zit er nog verschil tussen benzine en diesel en in 2015 wordt dat gelijk getrokken.
Nu vond ik een overzichtje, maar wil dat nu gewoon zeggen dat je geen ingewikkelde berekeningen meer moet maken en je gewoon kunt zeggen: hij stoot zoveel uit dus dat betaal je aan BPM?
Nu had ik al gezien dat een 9000 op LPG in de 4e schijf valt, maar hier vraag ik me het volgende af:
Zit er hier geen boa constrictor onder het gras? Dat je de bedragen van al die schijven bij elkaar op moet tellen of komt het gewoon neer op € 456 (in 2014)
Wie snapt het (nog)?
-
verde900
- Donateur

Re: Nieuwe BPM berekening 2014?
een 9000 is idd een paar honderd euro aan BPM, ik moest op een 1996 9000 2 jaar terug iets van € 250,-- aan rest bpm betalen, plus de rdw keuring en de apk, samen ook iets van € 200,--
-
graeme
- Geregistreerd lid
Ik denk dat er een grasprietje onder de adders te vinden is maar over het algemeen zie ik alleen maar adders.
Je gaat betalen per gram uitgestote co2 per km. Een Saab 9000 heeft een uitstoot van ongeveer 220gram co2 per kilometer.
Over de eerste 88 gram betaal je niks
Over de eerste schijf (36 gram) betaal je 36x105= €3780
De volde schijf, 57 gram, betaal je 57x126= €7182
De 3e schijf is 20 gram van €237 dus 4740
En over de laatste schijf betaal je 16 grammen van 474= 7584
Een mooi totaal bedrag van €23000.
I.p.v een auto importeren kan je voor dat geld ook verhuizen naar waar de auto woonachtig is in de meeste gevallen
Je gaat betalen per gram uitgestote co2 per km. Een Saab 9000 heeft een uitstoot van ongeveer 220gram co2 per kilometer.
I.p.v een auto importeren kan je voor dat geld ook verhuizen naar waar de auto woonachtig is in de meeste gevallen
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Ik ben inmiddels zover dat je toch nog steeds de leeftijdskorting mag aftrekken en ook de andere twee berekeningen mag toepassen (forfaitaire tabel en koerslijst)
Ik was in eerste instantie ook zo aan het rekenen, maar ik denk niet dat de EU bedoelde dat je nu de helft van de nieuwwaarde aan BPM over een zo goed als afgeschreven auto zou moeten betalen
Ik denk dat dit er meer op lijkt:

Bron: http://www.autoweek.nl/bpmcalculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik was in eerste instantie ook zo aan het rekenen, maar ik denk niet dat de EU bedoelde dat je nu de helft van de nieuwwaarde aan BPM over een zo goed als afgeschreven auto zou moeten betalen
Ik denk dat dit er meer op lijkt:

Bron: http://www.autoweek.nl/bpmcalculator" onclick="window.open(this.href);return false;
-
graeme
- Geregistreerd lid
Ehh een Saab 9000 is niet na 01-01-2009 voor het eerst in gebruik genomen natuurlijk. Bpm is dan volgens mij 0 maar ik kan het fout hebben gelezen op de site van de belastingdienst. Het is al laat
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Ik heb daar als datum eerste toelating ook 01-01-1998 ingevuld en autoweek komt dan met twee berekeningen terug.
De ouderwetse forfaitaire tabel en de slurptaksmethode (schijnt dat dit namelijk gewoon hetzelfde beestje is, maar heet nu BPM nav CO2 uitstoot)
en zo te zien is het in dit geval beter om de forfaitaire tabel aan te houden
De ouderwetse forfaitaire tabel en de slurptaksmethode (schijnt dat dit namelijk gewoon hetzelfde beestje is, maar heet nu BPM nav CO2 uitstoot)
en zo te zien is het in dit geval beter om de forfaitaire tabel aan te houden
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Slechts nieuws want ik wil volgend jaar een 9-5 Aero van rond 2005-2006 uit Duitsland halen (in NL staan er nooit fatsoenlijke te koop met schuifdak). Wordt als ik het goed begrijp dus nog meer rest-BPM dokken dan nu...
Jaaaaa.... EEN EUROPA
In feite gewoon weer een bescherming van de lokale markt tenminste het effect van import ontmoedigen is hetzelfde. En we hebben straks helemaal geen auto's met fatsoenlijke motoren meer vrees ik, gezien alles wat meer uitstoot dan een Aygo ongeveer onbetaalbaar gemaakt gaat worden
In feite gewoon weer een bescherming van de lokale markt tenminste het effect van import ontmoedigen is hetzelfde. En we hebben straks helemaal geen auto's met fatsoenlijke motoren meer vrees ik, gezien alles wat meer uitstoot dan een Aygo ongeveer onbetaalbaar gemaakt gaat worden
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Sapphire schreef:EEN EUROPA![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
hoorde pas van iemand die al 11 geëmigreerd is ;
'ik zou met die hoge belastingdruk en de hoge winkelprijzen niet eens meer in Nederland KUNNEN wonen'.
-
verde900
- Donateur

onzin, je mag zelf kiezen welke heffing je gebruikt, dan pak je doorgaans de voor jou gunstigstegraeme schreef:Ik denk dat er een grasprietje onder de adders te vinden is maar over het algemeen zie ik alleen maar adders.
-
Knientje
- Geregistreerd lid
Nog wel verde, maar de Nederlandse staat kennende (grijs kenteken, oldtimerregeling) is deze totaal onbetrouwbaar en blijft de auto melkkoe nr 1
Als ik een jacht koop dan mag ik dat registreren in een EU-land naar keuze, maar op een auto MOET per se een Nederlands kenteken zitten.
Ik denk dat je nog weinig Nederlandse kentekens zou zien als het je vrij stond waar je auto te registreren.
Als ik een jacht koop dan mag ik dat registreren in een EU-land naar keuze, maar op een auto MOET per se een Nederlands kenteken zitten.
Ik denk dat je nog weinig Nederlandse kentekens zou zien als het je vrij stond waar je auto te registreren.