groot licht aan/uit?

1997-2010
Plaats reactie
craze
Geregistreerd lid

groot licht aan/uit?

Bericht door craze » wo 10 nov, 2010 12:42

gisteren op de dijk gereden, donker dus ff groot licht aan.... niet dus, brandt maar 1 groot licht ipv 2 :evil:
melding op de SID dat failure is, prima.
maar na paar keer de hendel gebruikt te hebben 'springt' de andere weer aan en dit blijft gedurende de rit ook zo.
nu de vraag: slecht/los contact of voorbode van overlijden lampje en dus vervangen? (maar gelijk ook de andere doen als we toch bezig zijn).
en is dit makkelijk zelf te doen, ben niet zo heel handig ahum (bij andere auto presteerde ik om de hele unit te slopen, beetje domme kracht zullen we maar zeggen).
oja, geen xenon maar de 'gewone' :wink: lampkes zitten erin.... THX

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Re: groot licht aan/uit?

Bericht door De900C-GAS » wo 10 nov, 2010 12:45

Dat kan inderdaad een defect (rakend) lampje zijn, maar net zo goed het lampcontrolerelais dat defect (aan het raken) is. :idea:

AWEV
Donateur
Donateur

Bericht door AWEV » wo 10 nov, 2010 12:45

Hmm..heb hetzelfde verschijnsel bij een 900 NG. Ik zit te denken aan een defecte handel maar misschien trek ik de verkeerde conclusie?

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » wo 10 nov, 2010 12:46

Zou ook het relais kunnen zijn.
Kwestie van even zoeken, is al erg vaak ter sprake gekomen.

Beide lampjes tegelijk vervangen is wel zo verstandig. Andere lampje is waarschijnlijk net zo oud, en zo krijg je ook geen kleurverschil.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 10 nov, 2010 12:50

hendel of schakelaar zal het niet zijn, net als een groot-/dimlichtrelais, die geven de stroom door naar de zekeringen, daar wordt per lamp, voor wat betreft de koplampen, dus 4zekeringen in zijn totaliteit, de stroom gesplitst en dan gaat de stroom verder via het lampcontrolrelais naar de verschillende lampen aan de voorkant en dat zijn de stadslichten, de dimlichten en
de beide grootlichten. :wink:

Otto
Donateur
Donateur

Bericht door Otto » wo 10 nov, 2010 13:10

90% zeker dat het lampcontrol relais is, zit in de zekering/relais kast onder de kap, en is oranje van kleur.

Otto

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 10 nov, 2010 19:46

99,99% zeker dat het lampcontrol relais is, zit in de zekering/relais kast onder de kap, en is oranje van kleur.
Klopt zet het grote licht maar eens aan en geef een kleine tik op het oranje relais geheidt dat ie van schrik weer gaat werken, maar dat is maar tijdelijk.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 10 nov, 2010 20:21

Yep, men neme dan 1 soldeerbout ter hand, en in een paar minuten heb je dat ding opnieuw vertint en is het probleem weg.

AWEV
Donateur
Donateur

Bericht door AWEV » vr 19 nov, 2010 16:16

Vandaag een nieuw relais gemonteerd en groot licht doet het weer! Dank voor de tip ;-)

craze
Geregistreerd lid

Bericht door craze » vr 19 nov, 2010 18:04

jwaterink schreef:Yep, men neme dan 1 soldeerbout ter hand, en in een paar minuten heb je dat ding opnieuw vertint en is het probleem weg.
klinkt interessant, hoe kun je zien of je relais 'gammel' is en waar moet je dan solderen/vertinnen; de verbindingspuntjes ofzo?
mijn groot licht functioneert nu nweer prima maar anders trek ik het betreffende relais er eens uit en ga ik 'lagere school' solderen, leuk :wink:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » vr 19 nov, 2010 18:06

Het oranje kapje van het relais halen, nadat je het relais hebt uitgebouwd en dan alle soldeerpunten opnieuw warm maken, zodanig dat het soldeer weer gaat vloeien en de daarin ontstane haarscheurtjes vanzelf verdwijnen. :wink:

craze
Geregistreerd lid

Bericht door craze » za 20 nov, 2010 12:14

u wordt bedankt, leuk ff solderen!

Dave
Geregistreerd lid

Bericht door Dave » do 13 apr, 2023 22:49

Kleine topic kick... Zit in dezelfde situatie, dus relais ook eens behandeld met de soldeerbout, is al de tweede keer na vele jaren geleden. Morgen terugplaatsen en testen of de behandeling geholpen heeft. Maar eigenlijk is mijn vraag de volgende: heeft een defect relais ook zijn invloed op de (blauwe) grootlicht verklikker in het dashbord? Ik bedoel dat dit het niet meet doet. Of is er iets fout in het dashbord? => toch gevonden volgens dit topic werkt het blauwe verklikkerlichtje dan inderdaad niet : viewtopic.php?t=138123

Duimen maar en anders maar een nieuw oranje relais bestellen.

Plaats reactie