Saab 9-5 afgekeurd wegens roest
-
Schelte
- Geregistreerd lid
Saab 9-5 afgekeurd wegens roest
Hier al een tijd niets van me laten horen, echter nu onze Saab 9-5 , 2 liter sedan, uit oktober 2003 met 480.000 kilometers afgekeurd is wegens roest rond de achteras, heb ik toch een aantal vragen:
- is dit "normaal" voor deze leeftijd?
- de moter loopt nog als een zonnetje. Ik ben nu 17 jaar eigenaar en heb in die tijd 320.000 kilometers gemaakt met minimale kosten.
- opknappen kost waarschijnlijk een bak met geld (euro 1.500 a euro 2.000 ?), hoe zijn hier de ervaringen.
- remleidingen en achter remschijven alsmede vering moet ook vervangen worden.
Ben bang dat het een totaal loss ervaring wordt. Gaarne reacties.
- is dit "normaal" voor deze leeftijd?
- de moter loopt nog als een zonnetje. Ik ben nu 17 jaar eigenaar en heb in die tijd 320.000 kilometers gemaakt met minimale kosten.
- opknappen kost waarschijnlijk een bak met geld (euro 1.500 a euro 2.000 ?), hoe zijn hier de ervaringen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 afgekeurd wegens roest
ligt er een beetje aan maar ik zou het zeker laten repareren: maar die plek vind ik ongebruikelijk.
In het midden van de balken bij die dop komt vaker voor.
Kun je ergens bij een kenner langs? Heb je een foto van de plek?
In het midden van de balken bij die dop komt vaker voor.
Kun je ergens bij een kenner langs? Heb je een foto van de plek?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Km.stand en de bedragen die je noemt voor apk maken het niet echt meer rendabel om hem op te knappen. En bijna 5 ton! Dat doen weinig andere merken Saab na.
-
schoenmaker
- Geregistreerd lid
Als de auto voor de rest nog goed is zou ik zeggen, repareren, daarna kan je waarschijnlijk nog een paar jaar vooruit.
Een andere heeft waarschijnlijk ook kosten, en nu weet je wat je heb..
Een andere heeft waarschijnlijk ook kosten, en nu weet je wat je heb..
-
reiernumans
- Donateur (2x)

- Beetje afhankelijk van de precieze plek van de roest, maar; ja. Roest in de achterkant van een 9-5 is redelijk normaal bij deze leeftijd. Meestal zijn het de binnenkuipen, dat is vrij goed te herstellen, maar ik zie ook met enige regelmaat roest in de bevestiging van de achteras aan het chassis. Daar zitten meerdere lagen plaatwerk over elkaar, dat maakt het erg bewerkelijk om de boel duurzaam te herstellen.Schelte schreef: ↑wo 24 sep, 2025 11:33- is dit "normaal" voor deze leeftijd?
- Voor het laswerk klinkt dat als een redelijke schatting. Ervaring leert dat roest eigenlijk altijd tegenvalt, dus dat je langer bezig gaat zijn met herstel dan initieel gedacht.
- Bij een auto van die leeftijd en kilometers leert de ervaring dat alles wat je demonteert over het algemeen totaal versleten is.
Een 9-5 van deze leeftijd en kilometerstand is eigenlijk bij elk defect (zeker als het meer dan zeg €300 kost) al praktisch total loss. Dat hoeft niet te betekenen dat 'ie het niet nog een hele tijd zal doen nadat je er een investering in doet, het betekent meer dat de auto verkooptechnisch niet echt geld meer waard is. De uiteindelijke beslissing om er wel of niet in te investeren moet je zelf nemen.
Mijn advies; laat de verdere technische staat kritisch bekijken en neem die informatie mee in je beslissing om er al dan niet in te investeren. Ik ben bang dat er nog wel meer dingen aan zullen komen op relatief korte termijn, dat hoort een beetje bij de kilometerstand (zeker als 'ie dit gehaald heeft op beurtjes, remmen en banden, gezien de minimale kosten die je gemaakt hebt tot zover), maar een goede/harde 9-5 vinden is ook een behoorlijke uitdaging geworden anno 2025.
-
MvR
- Geregistreerd lid
22 jaar oud en vrij intensief gebruikt; (480000 -/- 22 = ~22k kms jaar). Dan moet er ergens iets versleten zijn. Het is een tegenvaller, maar misschien is het goed om verder te kijken.
Zolas iemand hier onlangs schreef nav een vergelijkbare post: stap eens in een een nieuwere, en voel hoe dat rijdt (beter).
Zolas iemand hier onlangs schreef nav een vergelijkbare post: stap eens in een een nieuwere, en voel hoe dat rijdt (beter).
-
LarsJanse
- Donateur

Die opmerking van het rijden met een nieuwere was ik, je went vaak heel erg aan je eigen auto, slijtage gaat geleidelijk en dan merk je vaak niet hoe versleten het geheel is totdat er zoiets oppopt.
Als je de afgelopen 17 jaar en 320000km met minimale kosten heb gereden, heb je er gewoon een hele goede auto aan gehad.
Reparatie kan (bijna) altijd, maar houdt er rekening mee dat met deze leeftijd en km-stand er nog heel wat achteraan kan komen qua onderhoudskosten.
Als je de afgelopen 17 jaar en 320000km met minimale kosten heb gereden, heb je er gewoon een hele goede auto aan gehad.
Reparatie kan (bijna) altijd, maar houdt er rekening mee dat met deze leeftijd en km-stand er nog heel wat achteraan kan komen qua onderhoudskosten.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ik kon het niet terugvinden daarom geen directe link, maar ik vind het gewoon een heel goede invalshoek om in gedachten te houden.LarsJanse schreef: ↑wo 24 sep, 2025 16:57Die opmerking van het rijden met een nieuwere was ik, je went vaak heel erg aan je eigen auto, slijtage gaat geleidelijk en dan merk je vaak niet hoe versleten het geheel is totdat er zoiets oppopt.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

in 2019 flink laten lassen aan de wielkasten en omgeving; daarna 6 jaar en 100K verder getoerd en inmiddels de 500K gepasseerd.
Of je er wijs aan doet om nog te investeren, hangt van het totaalplaatje af: vind je het prettig om er mee door te blijven rijden en hoe is die verder.
Of je er wijs aan doet om nog te investeren, hangt van het totaalplaatje af: vind je het prettig om er mee door te blijven rijden en hoe is die verder.
-
Schelte
- Geregistreerd lid
Bedankt voor alle reacties. Denk er over na om eerst de motor en andere bewegende delen te laten testen. Bij een negatief oordeel heb ik dan nog 4 nieuwe Michelin Primacy 4 banden (dit voorjaar aangeschaft) in de aanbieding. Had vorig jaar al een 9-3 uit 2007 aangeschaft met 190k op de teller. Deze heeft gelukkig beduidend minder last van roest. De 9-5 velgen+ banden zijn wel/niet te gebruiken bij deze 9-3? Ik vrees trouwens dat elke jaargang van de 9-5 zo z'n roest probleem heeft.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Banden wel, wielen passen maar zou ik niet aanraden (rijdt niet lekker ivm afwijkende et waarde).
Mbt tot de 9-3 zou mijn advies zijn; laat die ook grondig nalopen en pak ‘aan de voorkant’ typische 200dkm slijtagedelen aan. Dan heb je er voor hele lange tijd een betrouwbare en fijne reisgenoot aan. Op mijn werk hebben we er een hele hoop rondrijden met ruim over de 400dkm op de klok die het nog keurig doen.
Mbt tot de 9-3 zou mijn advies zijn; laat die ook grondig nalopen en pak ‘aan de voorkant’ typische 200dkm slijtagedelen aan. Dan heb je er voor hele lange tijd een betrouwbare en fijne reisgenoot aan. Op mijn werk hebben we er een hele hoop rondrijden met ruim over de 400dkm op de klok die het nog keurig doen.
-
LarsJanse
- Donateur

Wat is dan dat typische 200k-lijstje? Kan ik het even afstrepen (of juist niet) voor mijn 9-3 met 265k…reiernumans schreef: ↑vr 26 sep, 2025 15:13Banden wel, wielen passen maar zou ik niet aanraden (rijdt niet lekker ivm afwijkende et waarde).
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ondersteldelen die niet snel APK afkeur zijn maar wel slijten.
Goed voorbeeld daarvan zijn de schokdempers. Lek gaan ze niet snel, maar ik merk bij veel 9-3’s (en 9-5’s) dat ze korte klapjes (dwarsrichels in de snelweg bijvoorbeeld) matig gladstrijken en de auto wat snel doorslaat op drempels. Setje nieuwe, liefst incl veren en montagematerialen, rondom doet echt wonderen voor zo’n auto. En zeker als je lang met een auto wil doen zeer de moeite waard om in te investeren ipv door te rijden tot het echt op is (of apk afkeur door lekkage). Dan heb je er immers veel langer plezier van!
Goed voorbeeld daarvan zijn de schokdempers. Lek gaan ze niet snel, maar ik merk bij veel 9-3’s (en 9-5’s) dat ze korte klapjes (dwarsrichels in de snelweg bijvoorbeeld) matig gladstrijken en de auto wat snel doorslaat op drempels. Setje nieuwe, liefst incl veren en montagematerialen, rondom doet echt wonderen voor zo’n auto. En zeker als je lang met een auto wil doen zeer de moeite waard om in te investeren ipv door te rijden tot het echt op is (of apk afkeur door lekkage). Dan heb je er immers veel langer plezier van!
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Als de auto altijd netjes is bijgehouden, altijd zijn beurten heeft gehad en dat defecten altijd zijn gerepareerd dan maakt 22 jaar en 5ton geen fluit uit.
Maar als er altijd tegen minimale kosten mee gereden is dan is het buiten gewoon knap dat de auto zover gekomen is, maar dan is er naast de roest nog wel wat in te halen. Dat moet je wel erg gehecht zijn aan de auto om dat er allemaal nog in te stoppen…
In de basis is het natuurlijk een erg goede auto gezien zijn generatie genoten en ook naar huidige maatstaven.
De stelling dat nieuwere auto’s beter rijden is wel subjectief…
Ik ken genoeg oudere auto’s opnoemen die nog steeds geroemd worden vanwege hun fantastische rijeigenschappen!
Overigens ben ik nog steeds van mening dat (bijna) alles van pak en beet 10 jaar oud of nieuwer toch beduidend minder goed in elkaar steekt dan daarvoor.
Maar als er altijd tegen minimale kosten mee gereden is dan is het buiten gewoon knap dat de auto zover gekomen is, maar dan is er naast de roest nog wel wat in te halen. Dat moet je wel erg gehecht zijn aan de auto om dat er allemaal nog in te stoppen…
In de basis is het natuurlijk een erg goede auto gezien zijn generatie genoten en ook naar huidige maatstaven.
De stelling dat nieuwere auto’s beter rijden is wel subjectief…
Ik ken genoeg oudere auto’s opnoemen die nog steeds geroemd worden vanwege hun fantastische rijeigenschappen!
Overigens ben ik nog steeds van mening dat (bijna) alles van pak en beet 10 jaar oud of nieuwer toch beduidend minder goed in elkaar steekt dan daarvoor.
-
LarsJanse
- Donateur

[]Ik bedoelde met een nieuwere auto, niet een modernere auto, maar juist een auto van hetzelfde model maar dan met minder ervaring, minder oud minder kilometers, minder slijtage.
Reden: Quote verwijderd