Bluetooth-oplossing voor Kenwood-radio in 9-5 V6 van 2003?
-
bjsmid
- Geregistreerd lid
Bluetooth-oplossing voor Kenwood-radio in 9-5 V6 van 2003?
Beste Saabliefhebbers,
Ik heb sinds kort een machtig mooie en fijne steelgrey Saab 9-5 3.0V6 Estate uit 2003 waar ik heel blij mee ben. Ik ben op zoek naar ofwel een aux- ofwel bluetoothoplossing voor de originele Kenwood-radio met navigatie en cd-wisselaar die er in zit. Een Kenwood DCA BT200-bluetoothmodule schijnt te werken, die neemt dan "de plek in van de wisselaar". Op internet had ik er in gevonden in de VS, besteld maar verkoper gaf aan typwfoutje gemaakt te hebben. Was een BT100, geen idee of die werkt maar heb de order maar gecanceld, gok toch te groot.
Heeft iemand van hier misschien zo'n module liggen of een andere oplossing bedacht? Het liefst houd ik de originele radio maar anders moet er maar een andere dubbeldin in..
Alvast dank voor evt tips!
Groeten Bob-Jan Smid, Utrecht
Ik heb sinds kort een machtig mooie en fijne steelgrey Saab 9-5 3.0V6 Estate uit 2003 waar ik heel blij mee ben. Ik ben op zoek naar ofwel een aux- ofwel bluetoothoplossing voor de originele Kenwood-radio met navigatie en cd-wisselaar die er in zit. Een Kenwood DCA BT200-bluetoothmodule schijnt te werken, die neemt dan "de plek in van de wisselaar". Op internet had ik er in gevonden in de VS, besteld maar verkoper gaf aan typwfoutje gemaakt te hebben. Was een BT100, geen idee of die werkt maar heb de order maar gecanceld, gok toch te groot.
Heeft iemand van hier misschien zo'n module liggen of een andere oplossing bedacht? Het liefst houd ik de originele radio maar anders moet er maar een andere dubbeldin in..
Alvast dank voor evt tips!
Groeten Bob-Jan Smid, Utrecht
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Re: Bluetooth-oplossing voor Kenwood-radio in 9-5 V6 van 2003?
Heb je een van onderstaande opties al overwogen?
Saabaux
https://saabaux.com/cdconnect-saab-bluetooth.html
BT-changer
https://bt-changer.com/termekkategoria/ ... -saab-9-5/
Zijn beiden Bluetooth modules om muziek te luisteren, waarbij je je originele unit behoudt. De Saabaux gaat achter je radio, de BT Changer gaat in je kattenbak. Ik heb ze vorig jaar beiden gehad en heb de Saabaux gehouden. Zeer tevreden mee! Er staan sowieso wel meer ervaringen hier op het forum.
Saabaux
BT-changer
Zijn beiden Bluetooth modules om muziek te luisteren, waarbij je je originele unit behoudt. De Saabaux gaat achter je radio, de BT Changer gaat in je kattenbak. Ik heb ze vorig jaar beiden gehad en heb de Saabaux gehouden. Zeer tevreden mee! Er staan sowieso wel meer ervaringen hier op het forum.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Beide niet geschikt voor het Kenwood systeem
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Ik heb begrepen dat de headunit tot 2004 nog niet verknoopt is met de canbus.
Ik heb in mijn 9-5 daarom gewoon een bluetooth stekkertje van ali express gestoken (€10) op de ingang van de cd wisselaar.
Werkt feilloos
Zoek maar even op het forum hier. De link naar ali is al een paar keer gepost
Ik heb in mijn 9-5 daarom gewoon een bluetooth stekkertje van ali express gestoken (€10) op de ingang van de cd wisselaar.
Werkt feilloos
Zoek maar even op het forum hier. De link naar ali is al een paar keer gepost
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Ah kijk, da's kennis die ik niet hebreiernumans schreef: ↑wo 18 jun, 2025 7:18Beide niet geschikt voor het Kenwood systeem
-
Psdb
- Geregistreerd lid
Wat was jouw reden om de saabaux cdconnect te houden en de bt changer eruit te halen?95twinturbo schreef: ↑wo 18 jun, 2025 5:59Heb je een van onderstaande opties al overwogen?
Saabaux
BT-changer
Cd connect canceled de night panel de BTW changer niet toch?
Was de kwaliteit van het geluid beter van saab aux?
En heb je nog de BTchanger? Ik ben er naar opzoek.
-
bjsmid
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties tot nu toe
Vraag me af of een Kenwood KCA BT-100 missch ook werkt?
Moet trouwens even kijken hoe ik de cd-wisselaar loskoppel want die zit nogal goed geïntegreerd vast in de kofferbak gemonteerd mag ik wel zeggen..
Moet trouwens even kijken hoe ik de cd-wisselaar loskoppel want die zit nogal goed geïntegreerd vast in de kofferbak gemonteerd mag ik wel zeggen..
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

In oktober vorig jaar ben ik bij Dion geweest voor tuning van mijn 9-5. Eenmaal daar raakte in gesprek met Reier, die mij de Saabaux adviseerde. En aangezien ik waarde hecht aan advies van kenners (even bukken voor die veren, Reier:), heb ik die toen besteld. Vervolgens hoorde ik alleen enkele weken niks van Saabaux. Toen had ik besloten om een BT-changer te bestellen. De Saabaux wilde ik gaan terugsturen als die nog binnenkwam. Maar... toch kwam ineens die Saabaux binnen. En heb ik die toch geïnstalleerd. De BT-changer die een week later ook binnenkwam, heb ik ongeopend doorverkocht aan iemand.Psdb schreef: ↑wo 18 jun, 2025 10:10Wat was jouw reden om de saabaux cdconnect te houden en de bt changer eruit te halen?
Eerste keer dat ik dat hoor, dus gelijk even gaan checken.. Night panel werkt gewoon met Saabaux hoorPsdb schreef: ↑wo 18 jun, 2025 10:10Cd connect canceled de night panel de BTW changer niet toch?
Kan ik dus niet vergelijken, maar de kwaliteit van de Saabaux vind ik goed. Ik ben geen kenner, ik stel geen professionele eisen aan het geluid in mijn 26 jaar oude Saab. Ik wil heel simpel gewoon fijne muziek luisteren vanaf mijn telefoon, en de kwaliteit klinkt voor mij hetzelfde als thuis (Marshall speakers). Er zal vast een alternatief zijn dat betere specificaties heeft, geen idee. Het enorme voordeel van de Saabaux vond ik dat ie achter de radio zit en met weinig technische kennis zelf heel snel en simpel aangesloten is. En... dat het gewoon werkt en altijd werkt, zonder steeds te hoeven pairen.Psdb schreef: ↑wo 18 jun, 2025 10:10Was de kwaliteit van het geluid beter van saab aux?
Ik zou zeggen; on topic
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Als de stekker maar goed is doet alles het wel denk ik. De wisselaar kun je gewoon in de auto laten zitten. Je sluit de bluetooth module aan op de versterker die onder de achterbank zit. Op de poort waar nu de stekker van de cd wisselaar in zit. De versterker denkt dan dat je Bluetooth de cd wisselaar is en geeft daarvan het signaal door.bjsmid schreef: ↑wo 18 jun, 2025 10:44Dank voor de reacties tot nu toe
-
bjsmid
- Geregistreerd lid
Bij de versterker aha, beter! Zeer goed bereikbaar en stekker v wisselaar gevonden. Hartelijk dank voor de tip, daar was ik zelf nooit opgekomen!
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Dat is niet de versterker maar de head-unit van de radio. Het ding in je dashboard is ‘slechts’ en scherm en de bediening van die unit. Versterker zit voor de rechter voordeur achter het tapijt.
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Als je de bluetoothunit hebt aangesloten op de poort van de cd wisselaar kun je streamen van bijvoorbeeld je telefoon over de geluidsinstallatie van de auto. Je scherm van de radio geeft wel een err.21 melding. Dat is normaal en geen technisch probleem. Als je dat toch een probleem zou vinden, is er geen andere optie dan de hele installatie vervangen door wat moderners, maar dan ben je nog niet jarigbjsmid schreef: ↑wo 18 jun, 2025 12:06Bij de versterker aha, beter! Zeer goed bereikbaar en stekker v wisselaar gevonden. Hartelijk dank voor de tip, daar was ik zelf nooit opgekomen!
-
bjsmid
- Geregistreerd lid
Heb zo'n module besteld met 13-pins aansluiting. Ben benieuwd!
Dank voor alle tips en wijze woorden, je moet er maar net verstand van hebben haha
Dank voor alle tips en wijze woorden, je moet er maar net verstand van hebben haha
-
bjsmid
- Geregistreerd lid
Beste Saabliefhebbers,
De 13- pins bluetoothmodule is binnen en past op de poort van de cd wisselaar op de Kenwood-unit. Nu moet ik de rode en zwarte draad aansluiten op de 12V + en - blijkbaar, maar hoe dan?
De headunit lijkt nergens een losse draad of aansluiting verder te hebben.. ? En kan mijn telefoon de headunit pas herkennen via Bluetooth als deze draadjes er in zitten? Zonder namelijk niet.
Domme vragen misschien, sorry maar ben (hier) niet handig (in).
Alvast dank weer voor de tups,
Groet Bob-Jan
De 13- pins bluetoothmodule is binnen en past op de poort van de cd wisselaar op de Kenwood-unit. Nu moet ik de rode en zwarte draad aansluiten op de 12V + en - blijkbaar, maar hoe dan?
De headunit lijkt nergens een losse draad of aansluiting verder te hebben.. ? En kan mijn telefoon de headunit pas herkennen via Bluetooth als deze draadjes er in zitten? Zonder namelijk niet.
Domme vragen misschien, sorry maar ben (hier) niet handig (in).
Alvast dank weer voor de tups,
Groet Bob-Jan
-
Guido900T
- Donateur (3x)

De module moet stroom hebben en die tap je af van de headunit. Niet de rode draad op de + continue aansluiten anders blijft de module de hele tijd aan staan. Even meten dus zodat ie pas aangaat op contact. Laat maar even door de garage doen. Kost de wereld niet, klein klusje