misfires. is dat een issue dat opgelost dient te worden?

1997-2010
Psdb
Geregistreerd lid

misfires. is dat een issue dat opgelost dient te worden?

Bericht door Psdb » di 10 jun, 2025 21:36

Ik heb een tech2 gekocht uit China met twee kaarten. 1tje voor 900's en 1 voor 9-3 & 9-5's.

Ik heb zelf een 9-5 Aero wagon uit 2000

Dus gelijk uitgeprobeerd. De auto heeft twee codes. De buitenspiegel horizontaal en verticaal werkt niet goed.

Maar zag bij de live gegevens dat er misfires zijn:

Afbeelding

Is dit normaal bij ongeveer 15min idle draaien? Of iets wat naar gekeken moet worden?

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: misfires. is dat een issue dat opgelost dient te worden?

Bericht door klaasj » di 10 jun, 2025 22:43

Probeer eens een andere di en dan kijken of ze er nog zijn.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » di 10 jun, 2025 23:06

En wat voor bougies zitten erin? Bosch wil dit ook wel doen. 4 nieuwe NGK's maken dan ook een wereld van verschil.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » wo 11 jun, 2025 9:23

klaasj schreef:
di 10 jun, 2025 22:43
Probeer eens een andere di en dan kijken of ze er nog zijn.
Ff een nieuwe di kopen. Dat is me wel een duur grapje. Rond de 2 a 300 euro zijn die dingen bij een snelle google search.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » wo 11 jun, 2025 9:23

Scoloo schreef:
di 10 jun, 2025 23:06
En wat voor bougies zitten erin? Bosch wil dit ook wel doen. 4 nieuwe NGK's maken dan ook een wereld van verschil.
Er zitten net nieuwe ngk in.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 11 jun, 2025 10:07

Als deze teller van een kwartier stationair draaien is, heb je per cilinder 750rpm /2 (4-slagmotor) * 15min = 5625 slagen, en dan per cilinder 3, 4, 6 of 3 misfires, zou ik me nog niet meteen heel veel zorgen om maken.

Als de misfires zodanig worden dat het een probleem is, krijg je wel een melding via het motormanagement-lampje.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 11 jun, 2025 11:49

Dat laatste klinkt rationeel maar zo n nieuwe DI is toch veel leuker ivm de kansfactor?
Straks komen de knocks voorbij en de amul en aadd en aaad. Dit wordt een leuk topic!

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » wo 11 jun, 2025 12:38

In dat geval zal ik voor een gebruikte gaan, das een nog leukere kansfactor.

Ik ben het wel met Lars eens, geen zorgen om maken. Al klopt zijn berekening volgens mij niet helemaal... (correct me if I'm wrong) niet al die slagen zijn namelijk arbeidsslagen. En voor zover ik weet worden de misfires gemeten in die slag.

Maar dan gaan we weer heel diep op de materie in natuurlijk. Maar hey, we zijn saabisten dus laten we over elkaar heen buitelen met kennis en kunde :lol: (sarcasm off)

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 11 jun, 2025 13:38

Scoloo schreef:
wo 11 jun, 2025 12:38
In dat geval zal ik voor een gebruikte gaan, das een nog leukere kansfactor.

Ik ben het wel met Lars eens, geen zorgen om maken. Al klopt zijn berekening volgens mij niet helemaal... (correct me if I'm wrong) niet al die slagen zijn namelijk arbeidsslagen. En voor zover ik weet worden de misfires gemeten in die slag.

Maar dan gaan we weer heel diep op de materie in natuurlijk. Maar hey, we zijn saabisten dus laten we over elkaar heen buitelen met kennis en kunde :lol: (sarcasm off)
Ik heb een beetje afgerond gerekend, maar:
Stationair 750 rpm , rondes per minuut. Het is een vierslagmotor dus elke cilinder heeft elke 4 slagen dus elke 2 omwentelingen een arbeidsslag. Daarom had ik gerekend 750rpm x 15min en dan gedeeld door 2. Zit er niet ver naast volgens mij.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » wo 11 jun, 2025 14:08

Volgens mij klopt het redelijk idd, maar ik ben monteur. Heb alleen een thuisstudie gedaan over auto techniek, dus dat zegt niet zo heel veel.

Maar anyways, als iemand omgeving t gooi een tech2 nodig heeft dm me maar.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » wo 11 jun, 2025 14:42

Psdb schreef:
wo 11 jun, 2025 14:08
Volgens mij klopt het redelijk idd, maar ik ben (edit: GEEN) monteur. Heb alleen een thuisstudie gedaan over auto techniek, dus dat zegt niet zo heel veel.

Maar anyways, als iemand omgeving t gooi een tech2 nodig heeft dm me maar.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » wo 11 jun, 2025 14:43

@Lars : my bad, dan klopt ie idd wel :oops:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 11 jun, 2025 20:02

Psdb schreef:
wo 11 jun, 2025 9:23
Er zitten net nieuwe ngk in.
Check of de gap wel klopt. De gap klopt niet altijd als ze nieuw uit hun doosje komen. En als je een tune hebt doe je er goed aan de 1,1mm gap te verkleinen naar 0,85-0,9 mm.

Hang de Tech2 er dan weer eens aan.

Overigens hoef je niet persé een nieuwe DI aan te schaffen. Er zijn goede gebruikte te verkrijgen van medeforummers en ook kun je op een meeting er een DI van een ander in testen. NB: Zorg ervoor dat je een donor DI die niet net uit een lopend warm blok komt, altijd een uur rechtop met de tules omlaag parkeert voor montage. Anders bekort dat de levensduur van de DI.
Di kan een oorzaak zijn van problemen met de huidige DI. Onoordeelkundige handelingen bij onderhoud waarbij de DI gedemonteerd werd en niet rechtop werd weggezet. Vooral bij koud weer is dat vragen om problemen op termijn.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 11 jun, 2025 20:53

Mijn ervaring is dat het ook zonder tune perfect werkt als de gap wat kleiner is. Je kunt ook NGK bougies kopen zonder de 11 in de typesleutel. Dan zijn ze standaard 0,8mm geloof ik. Wel ff checken met voelermaat.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 11 jun, 2025 20:59

Stationair 750rpm… wel heel erg laag. Volgens mij zegt de WIS 900 +/-50 rpm.

Het klopt, 2 arbeidslagen per omwenteling, 720’/4=180’.
Ik weet niet precies hoe het met Trionic zit, maar een DIS bobine vonkt per 2 cilinders (1-4 en 2-3, de ‘verloren’ vonk altijd tijdens uitlaatslag). Bij het starten doet Trionic dat wel geloof ik, om de ontstekingsvolgorde te bepalen ivm ontbreken nokkenas sensor. Door de ioniserende spanning meet Trionic welke cilinder heeft ontbrand.

Plaats reactie