eSid of openSid?

1997-2010
Oosthoek
Donateur
Donateur

eSid of openSid?

Bericht door Oosthoek » vr 20 dec, 2024 23:04

Ik krijg graag wat meer inzicht in de interne metrieken van mijn Saabje, nu lees ik over eSid en over openSid. Wat zijn de verschillen en wat raden jullie aan?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: eSid of openSid?

Bericht door evo » vr 20 dec, 2024 23:56

OpenSID is een verborgen functie van SAAB's Trionic7 motormanagment.
ESid is een gimmic wat je aan je OBD poort koppelt.

Beide laten het toe extra info op je SID weer te geven, waarbij een OpenSiD werkelijk alle voertuig data kan weergeven. Van toeren, temperaturen, drukken tot de snelheid van je rechterachterwiel, etc. ESid daarentegen, kan je de meeste populaire waardes weergeven.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 21 dec, 2024 9:14

En die open sid bespaart je veel onkosten omdat je veel meer info kunt zien: nogal veel
met allerlei submenu s zodat je sneller ziet waar je een probleem moet zoeken en vinden.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 21 dec, 2024 10:03

heey
begin er niet aan
meerdere gaan in paniek omdat ze denken dat hun motor dit of dat doet
gewoon omdat ze alle getallen niet begrijpen (mijzelf inbegrepen )

mvg werner

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » za 21 dec, 2024 11:50

[]Knowing everything, means knowing nothing?
Reden: Quote verwijderd

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 21 dec, 2024 20:48

Ehhh..... Klopt wel een beetje... kennis gaat niet om de hoeveelheid informatie die iemand heeft, maar vooral om het vermogen om die informatie te analyseren en toe te passen. Iemand die veel losse waardes kan aflezen, maar deze niet betekenisvol kan koppelen aan processen, heeft daar waarschijnlijk minder aan dan wanneer hij een paar concepten grondig begrijpt....

Aan de andere kant... als je daadwerkelijk begrijpt wat al die getalletjes betekenen.... dan heeft zo'n SAAB weinig geheimen voor je 8)

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Bericht door SebastiaanBosma » za 21 dec, 2024 22:32

Tja, volgens mij is er niemand die écht weet wat alle parameters in Trionic inhouden. Zelfs op het Trionicforum is er bijvoorbeeld twijfel of hoge waardes van akw1 en akw2 nu goed, of slecht zijn...
Het heeft mij altijd beetje verbaasd dat er nooit een oud Saab engineer heeft ingehaakt op zo'n forum om uitsluitsel te geven over de ins en outs van Trionic. Net alsof tegelijk met het faillissement van Saab alle kennis ook in één klap is weg gevaagd...

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 22 dec, 2024 10:03

heey
als je ergens werkt ,je ziel en kunde in je werk stopt en de firma zegt "we stoppen er mee het brengt niet genoeg op we gaan beter op de fles "(of andere reden )
dan is het begrijpelijk dat meerdere zeggen er niks meer te willen maken hebben
trionic forum is ontstaan door liefhebbers waarvan nu nog maar een enkeling actief is

voorbeelden waren in BE op het nieuws :sluiting vw vilvoorde ,ford genk , audi brussel
mensen zeggen op het nieuws nooit meer iets met het merk te maken willen hebben
je komt op een punt te zeggen "wat heeft het voor zin " om er iets voor te doen de waardering is ver te zoeken

je zal echt de moed dienen op te nemen om iets op te brengen voor iets wat jaren geleden gestopt is nu nog willen te begrijpen
dus open sid enkel als de getallen snapt en wil snappen uit zelfstudie
want anders krijg je hier bladzijde van; holla ik heb een req van 2000 is dat normaal ?

maw : saab is gedoemd om dood te gaan en is serieus stervende

mvg werner

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » zo 22 dec, 2024 11:05

evo schreef:
vr 20 dec, 2024 23:56
OpenSID is een verborgen functie van SAAB's Trionic7 motormanagment.
ESid is een gimmic wat je aan je OBD poort koppelt.

Beide laten het toe extra info op je SID weer te geven, waarbij een OpenSiD werkelijk alle voertuig data kan weergeven. Van toeren, temperaturen, drukken tot de snelheid van je rechterachterwiel, etc. ESid daarentegen, kan je de meeste populaire waardes weergeven.
De opensid is natuurlijk net zo'n gimmick als de eSid. Okay, de eSid kan wat meer gimmicks doen, maar het is in beide gevallen natuurlijk totaal nutteloos

Maar wel leuk! (eSid eigenaar)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 22 dec, 2024 12:51

Ik zie dat niet zo. Ik gebruik de OpenSID dan ook zoals SAAB 'em bedoeld heeft: monitoren van waardes en afstellen van motormanagment (zelfs live via de SID). Iets dat je met de ESID niet kunt.

Ik doe dit vaak met een laptop om ook nog eens waardes te loggen, om heea in detail goed te bekijken.

Zo bouwde ik al lang geleden boost en pid maps voor vele afwijkende turbo setups, brandstofmaps voor vele type injectoren en brandstofdrukken, ontstekingsmaps, etc, etc... voor allerlei, en allerlei... waarvan het gros gedeeld met de community.

Veel denken hier te weten hoe het zit, denkt dat de waarheid je via facebook en google komt aanwaaien... waarheid is dat het gewoon verdomd veel en hard werk is om kenis te vergaren. Waarom niet alles meer gedeeld wordt (o.a. op tuning fora) komt wellicht doordat sommige mensen daar misbruik van maken. Kopieren zonder bronvermeding, of sterker zeggen dat het van hun komt. Jammer maar waar.

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » zo 22 dec, 2024 18:22

evo schreef:
zo 22 dec, 2024 12:51
Ik zie dat niet zo. Ik gebruik de OpenSID dan ook zoals SAAB 'em bedoeld heeft: monitoren van waardes en afstellen van motormanagment (zelfs live via de SID). Iets dat je met de ESID niet kunt.

Ik doe dit vaak met een laptop om ook nog eens waardes te loggen, om heea in detail goed te bekijken.

Zo bouwde ik al lang geleden boost en pid maps voor vele afwijkende turbo setups, brandstofmaps voor vele type injectoren en brandstofdrukken, ontstekingsmaps, etc, etc... voor allerlei, en allerlei... waarvan het gros gedeeld met de community.

Veel denken hier te weten hoe het zit, denkt dat de waarheid je via facebook en google komt aanwaaien... waarheid is dat het gewoon verdomd veel en hard werk is om kenis te vergaren. Waarom niet alles meer gedeeld wordt (o.a. op tuning fora) komt wellicht doordat sommige mensen daar misbruik van maken. Kopieren zonder bronvermeding, of sterker zeggen dat het van hun komt. Jammer maar waar.
Ah, ik dacht dat de openSID ook alleen voor het uitlezen was. Dat is wel een enorme toegevoegde waarde idd vergeleken met de eSid

Ik geloof niet dat je laatste alinea specifiek naar mij bedoeld? Dat pretendeer ik volgens mij niet namelijk

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 22 dec, 2024 22:36

Eén USP van de ESID, die wat mij betreft zeer van toegevoegde waarde is, staat hier onder "Vehicle Functions" vermeld: https://esid.se/functions.html

"Three blink", waarbij het aantal knippers ook nog af te stellen is. Wij hebben weliswaar (nog) geen ESID in de 9-3OG, maar alleen al vanwege de "comfort knippers" zou ik de ESID uit onze 9-3x in elke andere te rijden 9-3 >MY07 meenemen.

Verder ben ik erg blij om de volgende functies, die op een 9-5 echter niet van toepassing zijn:
  • Ethanol Blend
  • XWD Oil/Clutch Temperature
  • Battery Status
  • Unlock Light activation on Remote Unlock
  • Automatic Mirror Folding

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 23 dec, 2024 18:25

Dank voor de link Henk Jan! Op basis van dat overzicht zie ik dat de eSid ruim voldoet aan mijn behoeften zoals inzicht in temperaturen & airco druk. Wel twijfel ik een beetje aan de genoemde functionaliteiten voor de 9-5 esid. Automatische hazard lights? Tire pressure & temperature? Klopt dat wel?

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 23 dec, 2024 22:58

Gebruiks ervaring heb ik niet, maar dit is wat de manual van de 9-5 eSID erover schrijft: https://esid.se/manuals/eSID_9-5_UserGuide_EN.pdf

Afbeelding

Als ik zie hoe goed onze ESID in de 9-3 werkt, twijfel ik er niet aan dat deze functie inderdaad door de ESID toegevoegd wordt.

Arjan9-3
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Arjan9-3 » di 24 dec, 2024 10:45

Ik heb eSid in mijn 9-3 (2004) en in dat model is het niet alleen maar een kwestie van de ODB-poort vullen met een kastje. Je dient ook daadwerkelijk aanpassingen te maken onder je dashboard (bij je midden-speaker), maar eerlijk is eerlijk ik ben er wel blij mee. Die auto hazardlights werken inderdaad (dat besef je pas als je een keertje echt vol in de ankers bent gegaan), in kunnen stellen van het blinken van je knipperlichten. Hij is er een stukje moderner van geworden :-)

Ook handig indien nodig: uitlezen van eventuele error-codes gaat een stukje handiger dan via openSID, maar je kan ze ook wissen vanachter je stuur (als tijdelijke oplossing!).

Plaats reactie