Lekkende krukaskeerring?

1997-2010
Plaats reactie
Alex B
Geregistreerd lid

Lekkende krukaskeerring?

Bericht door Alex B » za 13 jul, 2024 15:55

Motor lekt olie als een gek en het is tijd om daar wat aan te doen. Volgens de garage zou de krukaskerring aan de bakkant een kandidaat kunnen zijn. Ik heb het afdekklepje dat aan de onderkant het vliegwiel afdekt verwijderd en daar is het helemaal droog. Ik zou denken dat als die keerring zou lekken het vliegwiel aan de motor kant nat van de olie zou moeten zijn. Denk ik correct? Ook aan de binnenkant van het omvormerhuis (het is een automaat) is het schoon en droog.

Alex

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Lekkende krukaskeerring?

Bericht door reiernumans » za 13 jul, 2024 20:00

Altijd hoog beginnen en omlaag werken met lekkages oplossen. Klepdekselpakking lekt vaak, en als die naar binnen toe lekt stroomt het via de opening in de zijkant van de kop zo op een van de kachelslang aansluitingen en dan omlaag over de bak. Afdichting van de vacuümpomp lekt ook regelmatig en zit ook in die hoek. Een heel enkele keer lekken ze op het zijdeksel, heb dat bij 02/03 auto’s een paar keer gezien. Aan de andere kant is er het bekende drielandenpunt en de oliepompdeksel o-ring.

Krukaskeerringen gaan in mijn ervaring niet zo vaak lek bij deze motoren, maar het kan natuurlijk altijd (al zou je verwachten dat je dat in het bakhuis ziet idd).

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 13 jul, 2024 20:48

Klepdekselpakking heb ik vervangen, die lekte inderdaad. Pakkingring van de kettingspanner aan de achterkant heb ik ook gedaan. Krukaspakking aan de voorkant ook, de o-ring was toen niet nodig. Misschien dat het daar is gaan lekken, zal dat nog nakijken. Het lekt bij de vacuümpomp. Heb geprobeerd de bouten los te krijgen, maar die krengen zitten zo vast dat ik de koppen al bijna rond draaide met een zeskantsleutel. Ik ga straks de motor schoonspuiten en dan zal ik een dikke vinger vloeibare pakking rond de aansluiting doen en hopen dat het helpt. Het begrip drielandenpunt is mij in deze niet bekend, kan je dat nader uitleggen?

Ik vond bij het controleren van een en ander dat er aansluitingen op de eerder vervangen Mod 6 niet vast zaten. Ik heb daar destijds ontzettend mee geworsteld. Hoop dat ik ze er nu ver genoeg op heb gekregen. Zal denk ik medeoorzaak van de lekkages zijn. Hopeloze manier van aansluiten als je het moet vervangen. Een stuk slang met een klem gaat makkelijker.

Alex

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 13 jul, 2024 22:05

Hoi,
Installatie van mod6 kan alleen fatsoenlijk van onderaf. En dan helpt het enorm als je ook even dat verstevigingsbuisje dllangs de dynamo en olieopvangbak verwijdert.
Verdachte qua lekkage is trouwens ook de oliedruksensor. Die zit achter de startmotor.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 13 jul, 2024 22:34

Toen ik de Mod 6 vervangen heb heb ik inderdaad dat steunbuisje verwijderd, net als de olievulbuis. Was nog een heidens werk om 'm via de rechterkant langs de motor omhoog eruit en de nieuwe erin te krijgen. Onderdoor lukte me niet. Lukte met koude motor om de boutjes van de vacuümpomp in beweging te krijgen, dus die kan er helemaal uit om de boel dicht te kitten. Alweer een mazzeltje.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 16 jul, 2024 19:04

In de voorbereiding van het schoonspuiten rond de poelie zag ik dat de leiding die er onderdoor loopt in twee uitsparingen in de carterpan valt:

Afbeelding

Afbeelding
Is dat iets wat zo hoort of het resultaat van 9 jaar tegen elkaar aanschuren? Ik kan naast de auto zittend niet zo snel zien wat het is. Is het een leiding die naar de oliekoeler gaat?

Alex

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 16 jul, 2024 19:58

Volgens mij is dit stuurbekrachtiging. Die leiding hoort niet tegen de pan aan te zitten en die slijtage is van het aanlopen. Ik denk dat je motorsteunen matig zijn, in mijn ervaring kun je ze het beste allemaal vervangen. Slijtage van de een versterkt slijtage van de ander..

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 16 jul, 2024 21:28

Dat is je stuurbekrachtigingsleiding. Je motorsteun boven zou ik vervangen en die onder de zekeringkast. Baksteun voor dan ook maar even meepakken.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 16 jul, 2024 22:57

Zou zo maar kunnen dat de motorsteunen na in ieder geval 9 jaar niet meer in beste staat zijn; dan ga ik er van uit dat de vorige eigenaar die de motor verving ook de steunen gedaan heeft, anders zijn ze nog ouder. Ik zag eergisteren dat het aluminium van de baksteun aan de binnenkant waar het rubber zit verdacht glom dus die aanpakken had ik al op het lijstje gezet. Morgen gaat de auto naar de garage voor vervangen van de afdichtingen achter de poelie. Ik zal vragen of ze een paar tieraps rond de leiding kunnen doen zodat ie niet meer tegen de carterpan schuurt. De klem die de leiding wat verder naar voren in bedwang zou moeten houden is naar z'n grootje, dus dat verklaart mede het schuren denk ik.

Ik had gehoopt het laatste olielekje in de hoek van de vacuümpomp te dichten; de klepdekselpakking bleek daar toch nog olie te lekken. Mijn slimme plan van alle schroeven los, hoek een klein stukje oplichten met een dunne platte schroevendraaier en er dan wat vloeibare pakking tussen smeren met daarna alle schroeven weer vastzetten werkte averechts; nu zag ik lekkage over een breder front aan de voorkant ;-(+ . Dat één zo'n rotpakking zoveel gedoe kan geven, en hij kwam nog wel uit een set van of Reinz of Elting.

Alex

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 16 jul, 2024 23:53

Vervang deze door origineel saab. Mijn ervaring is dat Elring redelijk snel weer gaat lekken. En trek alles in goede volgorde op juiste moment aan.

Volvorob57
Geregistreerd lid

Bericht door Volvorob57 » do 18 jul, 2024 18:54

en dat aantrekken van het klepdeksel mag maar met 12 Nm, dus heel weinig. Anders trek je pakking alsnog lek.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 10 aug, 2024 16:27

Weet iemand de binnen- en buitendiameter van de grote O-ring van de vacuümpomp? De lekkage rond de banjobout heb ik nu eindelijk onder controle (had zelf het metalen ringetje met rubber afdichting liggen, ring tussen blok en pomphuis nieuw kunnen kopen), maar die grote nog niet. Ik durfde 'm niet van de pomp af te halen om verdere beschadiging te voorkomen. Laatste poging om te dichten met vloeibare pakking lukte niet. Wil nu proberen een passende te scoren bij het plaatselijke O-ringenpaleis.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 26 aug, 2024 21:00

Dan is het nu gelukt om de lekkage bij de vacuümpomp te dichten. De slangen naar de oliekoeler die er niet al te fris meer uitzagen zijn ook vernieuwd. Maar nog steeds lekkage uit het blok. Een van de weinige pakkingen die nog niet vervangen is is de koppakking. Gelet op de plekken die iedere keer weer nat worden kan het eigenlijk niks anders zijn. Meeste lekkage bij cylinder 1, nog steeds wat bij cylinder 4 aan de voorkant en misschien een beetje aan de zijkant bij cylinder 4. Als ik een plaatje van een koppakking bekijk zitten precies op die plaatsen doorvoergaten. Zijn ze alleen voor olie of gaat er ook nog ergens koelvloeistof door?

Alex

Plaats reactie