uitlaat keuze
-
Gele aero
- Donateur (8x)

uitlaat keuze
De uitlaat van mijn 9-5 is aan vervanging toe. Origineel niet meer te leveren, dus dan is het kijken naar waardige alternatieven. Nu kan ik voor een relatief scherpe prijs aan een Walker middendemper en einddemper komen waarbij de einddemper zo'n chrome opzetstuk heeft als origineel (maar dan niet met een rond rand, maar "scherpe" rand). De andere optie is een Ferrita uitlaat, die zijn door de lage koers van de Zweedse kroon ook niet heel duur meer, maar scheelt wel bijna 400 euro met de Walker set. Grote vraag is of dit het verschil in prijs waard is. Plan is om nog zeker een paar jaartjes in de 9-5 te blijven rijden. En is de flow van een Ferrita veel beter dan van een Walker? Walker is de enige set die ik aandurf qua gewoon after-market, over de rest hoor ik toch vrij vaak dat die heel snel weer gaan roesten.
-
busy
- Donateur (4x)

Re: uitlaat keuze
Walker is de originele leverancier. Zou zelf daarvoor gaan. En slijp het chromen uiteinde van je oude uitlaat en laat dit op de Walker zetten. Zo behoud je de originele looks.
Spuit de las naden van de uitlaatdelen in met ML dat brand erin en is roestwerend. laspunten van chromen eindstuk niet nodig.
Genoeg anderen die wellicht Ferita /BSR adviseren
Spuit de las naden van de uitlaatdelen in met ML dat brand erin en is roestwerend. laspunten van chromen eindstuk niet nodig.
Genoeg anderen die wellicht Ferita /BSR adviseren
-
evo
- Donateur (2x)

Ik zou dan altijd voor de Ferrita gaan...
En als je toch voor de walker zou gaan en je originele eindstuk wilt behouden. Gewoon netjes rvs laten lassen... gaat het weer 20 jaar mee.
En als je toch voor de walker zou gaan en je originele eindstuk wilt behouden. Gewoon netjes rvs laten lassen... gaat het weer 20 jaar mee.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

waarom zou je de ferrita doen? Is dat ook qua performance?
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Geluid heb ik het liefst zo min mogelijk
Maar wat maakt het uit qua tuning? Is de flow veel beter?
-
Super72
- Geregistreerd lid
Ervan uitgaande dat je met 'tuning' meer pk's bedoelt, dan moet het antwoord op je vraag zijn: zo goed als niks. Alleen een sporteinddemper doet weinig. Met een beetje geluk twee of drie pk, dan ben je er wel. En daar voel je dus helemaal niks van. Een Ferrita/BSR/MapTun demper koop je voor de looks, (een beetje) voor het geluid en misschien voor de mooie kwaliteit. Wil je echt meer vermogen, dan moet je (ook) hele andere dingen doen. Hele dure dingen ook.Gele aero schreef: ↑wo 03 jul, 2024 13:58Maar wat maakt het uit qua tuning?
-
busy
- Donateur (4x)

De flow is beter icm 3-inch downpipe. Weet niet of je er een tune op hebt? De oude Aero van mij deed 250pk prima met een nieuwe standaard uitlaat. Tuners en veel andere liefhebbers kunnen er natuurlijk anders naar kijken. En als het je gezinsauto is waarom zou je?
-
Super72
- Geregistreerd lid
Tja, dat zijn de vragen... De enige die daar antwoord op kan geven, ben jij. Wat wil je? Gewoon een 'simpele' uitlaat die een paar jaar geen omkijken geeft, zonder fratsen en liefst zo stil en zo goedkoop mogelijk? Neem de Walker. Wil je méér, of heb je plannen voor 'meer', dan kan een Ferrita een prima startpunt zijn.Gele aero schreef: ↑wo 03 jul, 2024 11:07Grote vraag is of dit het verschil in prijs waard is
-
Super72
- Geregistreerd lid
Dat is een non-argument, vergelijkbaar met de opmerking 'standaard 185 pk is snel zat, tuning is onzin'. Mijn Viggen is niet alleen mijn hobby, maar ook gewoon mijn gezinsauto annex werkpaard. En toch kies ik ervoor er stevig in te investeren. Ieder zijn eigen keuzes.busy schreef: ↑wo 03 jul, 2024 14:38En als het je gezinsauto is waarom zou je?
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Auto is getuned, rond de 280pk. Maar dat zou met de standaard uitlaat ook moeten kunnen dacht ik, maar ik ben geen tuner.
-
busy
- Donateur (4x)

We hebben het in dit topic over de uitlaat, niet over de zin en onzin van tunen als je SAAB een gezinsauto is. In die context bedoel ik dat je net zo goed een Walker kunt nemen. Tenzij je looks, geluid en een flinke tune belangrijk vindt.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Als je de standaard downpipe laat zitten is een Ferrita niet eens echt luider binnen in de auto. Van buiten is hij iets meer aanwezig met een lekkere diepe brom, maar binnenin hoor je dat alleen maar als je het gas echt open gooit. Cruisend hoor je er vrij weinig van. Ik heb er later zelf een 3" downpipe bij gezet en zelfs dan is het geheel alleen meer hoorbaar met gas geven maar op constante snelheid is het allemaal prima te doen.
-
evo
- Donateur (2x)

Top kwaliteit spul, levenslange garantie op doorrotten, beschaafde looks en idem geluid. Verbeterde flow wat voor lagere temperaturen en lagere belastingen zorgt. Al doet bijv. een DP daar natuurlijk meer.
Zomaar wat punten.
Zomaar wat punten.
-
Super72
- Geregistreerd lid
Ja hoor, dat kan prima.Gele aero schreef: ↑wo 03 jul, 2024 15:09Auto is getuned, rond de 280pk. Maar dat zou met de standaard uitlaat ook moeten kunnen dacht ik