Slecht koud starten, opgelost, maar een bougievraag.

1997-2010
Plaats reactie
Flybert
Geregistreerd lid

Slecht koud starten, opgelost, maar een bougievraag.

Bericht door Flybert » zo 16 jun, 2024 15:45

Beste Saab collega's,

Ca. 2 weken gelden heb ik de bougies van onze 9-5 (2.3t 170 pk bj 2000) vervangen, dit als routine onderhoud. Op advies van de onderdelen leverancier (een van de bekende spelers op de NL markt), heb ik een iets kouder type gemonteerd. De NGK BCPR 7ES-1.1 in plaats van de NGK BCPR6ES-1.1 . Dit laatste model hoort gemonteerd te worden volgens het WIS. In het begin startte de auto ook koud perfect, maar als snel werd de koude start moeizamer. Warm bleef geen probleem. Ook de motor bleef goed lopen. De oude bougies (afgesteld op exact 1 mm opening), terug geplaatst, probleem is weg. Mijn simpele OBD2-uitlezer geeft overigens ook geen foutcodes. Wel vond ik de koudere bougies er wat zwarter uitzien (minder grijs) na demontage. De auto verbruikt overigens nauwelijks olie.

Wie heeft hier ervaring mee? Luisteren die bougies zo nauw, of zou er een slecht exemplaar tussen de "nieuwe bougies" zitten.

Vr. gr. Flybert

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Slecht koud starten, opgelost, maar een bougievraag.

Bericht door evo » zo 16 jun, 2024 15:58

Zijn hele boekwerken over geschreven....
En ja, een koudere bougie, zal donkerder kleuren in eenzelfde setting. Lijkt me logisch...

Verder. Ja, je moet de juiste bougies gebruiken (incl gap). Dat helpt met een boel zaken ;-)

Maar, wat betreft starten zijn onze SAAB's bijzonder vergevingsgezind (is mijn ervaring). Van 6 tot 8 probleemloos aanslaan, maar het eieren eten begint bij de hogere lasten.

Heb je niet eerder last van een luchtlekje ergens?

Oh, en waren alle bougies gelijk gekleurd? Post anders een foto. Groet!

Flybert
Geregistreerd lid

Bericht door Flybert » ma 17 jun, 2024 17:45

Dank voor jouw reactie Evo. Ja, de bougies zijn gelijk gekleurd, zowel de oude als de nieuwe.

Saabs starten inderdaad probleemloos, ook bij extreem koud weer, weet ik uit 30 jaar ervaring. Daarom kan ik mij niet voorstellen dat bougies zo kritisch zijn en is er misschien een gecombineerde oorzaak.

Een luchtlekje kan natuurlijk altijd, maar dat moet je toch merken met gas loslaten? Ik zal er in ieder geval naar kijken als ik tijd heb. Ik heb overigens geen foutcodes kunnen detecteren.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » ma 17 jun, 2024 19:45

De NGK BCPR 7ES-11 wordt veel gebruikt voor Lpi, logisch, omdat lpg "heter" is, ik zou gewoon de aangewezen bougies gebruiken als ik jou was.

Nieuw setje NGK BCPR6ES kost geen drol...

Verder: hoe oud is je DI cassette?

Flybert
Geregistreerd lid

Bericht door Flybert » ma 17 jun, 2024 20:44

Ook dank voor deze reactie. Het gaat niet om geld, maar om de vraag wat er aan de hand is. Eigenlijk heb ik niet het exact goede type geleverd gekregen, maar er is vaak een combinatie van oorzaken dat speelt. En het is altijd de moeite waard dat boven water te krijgen :wink:

De ontstekingscassette, heb ik ook al aan gedacht. Van 2016, origineel en vrijwel exact 100.000 KM. Niet de jongste meer, maar zou nog moeten lopen. Ik neem aan dat je dan ook een "mis fire" indicatie krijgt of andere alarmen. Heb ik echter niet kunnen uitlezen. Maar het is geen originele Tech-2 die ik gebruik, gewoon een OBD2 lezer via de smartphone.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » di 18 jun, 2024 0:15

Ik weet dat het niet om het geld gaat, maar als de 7 niet lekker gaat terug naar de 6.

Wat de oorzaak betreft, daarom vroeg ik naar de DI, het is een 24 jaar oude auto, met een 8 jaar oude cassette, ik weet niet wat de km stand is, maar gezien het voorgaande is het niet gek dat de combi oudere cassette en afwijkende bougies problemen kan geven.

Over hele gekke oorzaken, mijn accu vorige week vervangen, en het lijkt alsof ik een andere auto heb. Ook elektronica is aan veroudering onderhevig, en soms versterken zaken elkaar.

Flybert
Geregistreerd lid

Bericht door Flybert » di 18 jun, 2024 22:24

Dank voor het meedenken. Ik zal de komende maand de Saab eens met een tech-2 laten uitlezen. In Zwitserland, waar wij wonen, moet dat sowieso iedere 2 jaar gebeuren. Dat is deel van de APK. Er wordt via de OBD2 poort gekeken of het "uitlaatgas systeem met sondes" goed functioneert en of er foutcodes zijn (geweest). Misschien mis ik "mis fire" fout codes met mijn simpele OBD2 lezer.

Iets anders. Hoe houden injectors zich over de jaren. Want deze hebben haast 460.000 KM achter de rug.

En ja, onze Saabs komen natuurlijk behoorlijk op leeftijd, met alle ouderdomskwaaltjes van dien. 24 jaar en 460.000 KM is niet niks. Maar met 1 liter olie per 5000 KM moet het blok nog wel even mee kunnen. Het blijven magistrale herensloepen (M/V/X :wink: ). We hopen de onze zo lang mogelijk in de running te houden.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » do 20 jun, 2024 21:41

Regelmatig een goede injector reiniger kan geen kwaad ;)

In principe moet ook een simpele obdII lezer foutcodes gewoon weergeven. Soms zijn het ook de sensoren (bdp) en (lambda) sondes die minder worden. Mijn 9-5 is nu 19 jaar oud, 244K gelopen en ik ben nog wat achterstallig onderhoud aan het wegwerken.

De dood van vrijwel elke auto komt eerder door gebrek aan goed en zorgvuldig onderhoud dan door pure slijtage. Bezuinigen is gewoon een slecht idee, en soms ben je er niet met nieuwe olie, bougies en filters.

Slangen, sensoren etc, laat het gewoon checken.

Plaats reactie