Gereedschap lenen draagarmbussen achter 9-5

1997-2010
Plaats reactie
sjares
Donateur
Donateur

Gereedschap lenen draagarmbussen achter 9-5

Bericht door sjares » di 20 dec, 2022 8:26

Graag zou ik van een mede-forummer het stuk gereedschap willen lenen om de bussen in de draagarmen te kunnen vervangen.
Dit is gelijk een mooie aanleiding om het restauratieproject na een jaar ziekte weer op te pakken.

Het gaat dus om het stuk gereedschap die ook in de handleiding voor het vervangen van de bussen staat.

Mijn dank is groots :)

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Gereedschap lenen draagarmbussen achter 9-5

Bericht door werli » di 20 dec, 2022 10:29

heey
voor de prijs dat het kost zou ik het niet durven te gaan lenen
maar ja zelfs het nl kookboek begint met "leen een ei " :-P+

mvg werner

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 20 dec, 2022 10:42

Een stukje buis, een aantal ringen, een draadeind en wat creativiteit maak je dat stukje gereedschap heel gemakkelijk zelf!

Succes! :wink:

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » di 20 dec, 2022 19:14

Zelf kopen vind ik dan weer zonde, niet om het geld (€ 50,-), maar je gebruikt het daarna ook niet meer...
Ik heb inmiddels wat hulp/hints van een mede-saab-fanaat dus wie weet durf ik het aan om zelf aan de knutsel te gaan.
Voor de andere bussen/rubbers op/aan het subframe is er tenslotte geen kant-en-klaar tooltje in de handel. En een werkplaatspers staat nog op m'n lijstje, maar net ook al een versnellingsbakkrik gekocht dus moet me even inhouden (voor even dan... :) ).

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 20 dec, 2022 21:47

Ik heb een setje van 4 bussen met een tooltje gekocht op eBay. Voordeel daarvan is dat de hulsen goed van maat zijn en je ze op de krappe plaatsen krijgt.

Alex

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » za 28 jan, 2023 21:01

Ik heb vandaag weer eens tijd gehad om aan mijn Saab 9-5 project te werken. Het subframe en andere delen van de achteras had ik al uit elkaar gehaald dus nu was het tijd voor de bussen. Van de week wat verschillende diameters stalen buis gehaald waar ik het vandaag mee moest doen. Eerst de lengtes buis in verschillende plakken gezaagd en daarna wat strippen staal van gaten voorzien om het M12 draadeind en moeren doorheen te kunnen doen.

Ik dacht met 4mm dikke strippen wel een eind te komen, maar die bussen zitten nog verdomd vast... Ik trok de strippen behoorlijk krom. Dan maar opnieuw een strip op maat maken, dit keer 8mm dik. Met wat grafietolie erbij en veel kracht kwam er beweging in.

Gelukt dus! De bussen van de langsarmen (hoe heten die dingen??) gingen een stuk makkelijker. Wel even oppassen dat het staal van de armen niet mee buigt.

Nu nog even de laatste grote bussen doen (de twee aan het eind van de draagarmen). Dat wordt wel gewoon voorzichtig doorzagen en eruit timmeren wat ik zo her en der lees. Op naar de volgende stap: het stralen. Wordt vervolgt in mijn project-topic. Dat ga ik weer nieuw leven in blazen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » za 28 jan, 2023 22:13

Mooi dat je het weer opgepakt hebt!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 28 jan, 2023 22:48

@sjares: Ik heb ooit zo'n setje uit de UK via Ebay besteld en ik moet je zeggen dat met de 8 mm dikke plaat, de kwaliteit van jouw set met stukken buis, schroefdraad en moeren, een stuk beter lijkt te zijn dan waar ik €45,- + verzendkosten voor heb betaald.
Om de set vervolgens voor de acties op foto 2 en 3 van jouw post te gebruiken, moest ik bovendien eerst met een slijptol aan de gang, voor het ertussen pastte. Dus ik kan iedereen aanraden om jouw methode te volgen.

Welke buisdiameters heb jij gebruikt en hoe dik was de wand?

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » zo 29 jan, 2023 19:14

Ik was uiteindelijk ook wel blij dat ik, enigszins gedwongen door mede Saab liefhebbers ( :wink: ), zelf met het tooltje aan de slag ben gegaan. Het tooltje van eBay had het niet overleefd denk ik...

Ik heb constructiebuis gebruikt in de volgende maten: 1" (33.7mm), 1 1/4" (42,4mm) en 2" (60,3mm). De eerste zijn 2,65mm dik, de laatste 2,90mm.
De 33.7mm past mooi om de lange bussen uit te persen met de 42,4mm aan de overzijde.
De 42.4mm past mooi om de kortere bussen met 60.3mm aan de andere kant. De 42.4mm heb ik aan één zijde aan de binnenkant nog even goed conisch geveild. Dit om het rubber om de draagarmbussen niet te beschadigen. Dan valt deze er mooi netjes om (ook om de veer die eromheen zit).

Hoe het inpersen van de nieuwe rubbers gaat kan ik nog niet zo zeggen, maar ik vermoed dat dit makkelijker gaat (verwarmen/invriezen met wat vet erop).

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 29 jan, 2023 19:24

Sommige zal je nog een paar tikken met een hamer moeten geven om ze echt netjes in het midden te krijgen.

Als vet kan ik je een beetje kopervet aanraden.

En die gekke forum leden hadden het goed met je voor. :wink:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 30 jan, 2023 0:54

@sjares: Dank je. Staat op mijn lijstje nu.

Plaats reactie