Gasklephuis?

1997-2010
Hanzaman
Geregistreerd lid

Gasklephuis?

Bericht door Hanzaman » ma 12 dec, 2022 12:26

Goedemorgen!

Vanochtend wilde ik mijn Saab 9-5 Aero starten, dit lukte ook maar hij viel direct uit. :-S+
Met wat extra gas geven bleef de Saab wel lopen.
Met dit euvel wel naar werk gereden (+/- 12km) en toen hij wat warmer werd stotterde hij niet meer bij lage toerentallen.
Zojuist even langs een klant geweest en het begon weer van voor aan af. :cry:

Zojuist een lokale Saab garage gebeld (Boot uit woerden) en die gaf aan dat hij dacht aan het gasklephuis.

Herkennen jullie dit? En wat denken jullie dat het moet kosten als deze vervangen moet gaan worden?
Hoor graag van jullie kennis!

Bungy123
Geregistreerd lid

Re: Gasklephuis?

Bericht door Bungy123 » ma 12 dec, 2022 12:44

Gasklephuis kan. Nog niet uitgelezen neem ik aan? Dat zegt meer.

Prijs van een GKH ligt een beetje aan van welk modeljaar de Aero is.
Vanaf 2004 zijn ze redelijk kostbaar, voor modellen 1998-2003 betaalbaarder, ik heb ook wel een goede gebruikte op voorraad in Soest.
In dat geval: stuur even een Pb.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » ma 12 dec, 2022 12:56

Ik zou eerst de basics controleren voor je een duur gasklephuis gaat vervangen, want dit kan ook gewoon een simpel vacuümlek zijn. Dat zullen ze in Woerden ongetwijfeld ook eerst checken hoor. Loop alle slangetjes rondom het inlaattraject eens na, is er niks losgeschoten?

Hanzaman
Geregistreerd lid

Bericht door Hanzaman » ma 12 dec, 2022 13:08

De auto komt uit 2001!
Net gebeld en woensdag a.s. een afspraak staan.
Gaan ze hem nalopen en uitlezen om te zien wat het euvel is.
Heb bij aanschaf een mega luchtlek gehad (intercooler slang los) en dit gaf dezelfde symptomen maar dan x 1000.

Hanzaman
Geregistreerd lid

Bericht door Hanzaman » ma 12 dec, 2022 13:20

Nog even een vraag. Kan ik wel blijven rijden of is dit extra schadelijk?
Zodra ik op gang ben voelt het weer goed.

Bungy123
Geregistreerd lid

Bericht door Bungy123 » ma 12 dec, 2022 13:24

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt.

Je kunt waarschijnlijk zonder verdere schade doorrijden, maar je hebt kans op plotseling verlies van vermogen.
Ideaal is het zeker niet en met risico, dus ik zou hem laten staan tot woensdag.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 12 dec, 2022 19:54

mocht het wel je gkh zijn: neem hem mee en zie de versmolten rommel binnenin: raar dat dat allemaal nog redelijk werkte!
Maar goed voor hetzelfde geldt heb je elders een luchtlek: laat je sid ff open zetten bij een tuner: scheelt veel zoektijd en kosten.

Hanzaman
Geregistreerd lid

Bericht door Hanzaman » ma 12 dec, 2022 20:01

Toch de auto op m'n werk laten staan. Probeerde te rijden, wat ook lukte maar vond het toch niet fijn. Afslaan direct na starten als ik geen gas gaf, en bij lagere toeren zwaar schokken.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 12 dec, 2022 20:49

het kan snel gaan idd en de onzekerheid is het vervelendst. Komt goed straks

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 12 dec, 2022 21:16

Gaat gas geven zwaarder dan normaal? Dan gaat de bediening van het gkh mechanisch via de kabel tussen pedaal en gkh. Als dat zo is ben je inderdaad aan een ander gkh toe. Je kunt het gkh resetten, er zijn filmpjes over op Jijbuis, maar het is een tijdelijke oplossing. Als je een OBD reader hebt kan je de fout wissen en kan je weer tijdelijk als normaal rijden tot de volgende keer dat de boel er uitklapt. Als ik het me goed herinner kan je na het wissen van de fout rijden op de mechanische verbinding zonder risico van stilvallende motor, maar het gaspedaal gaat wel een stuk stugger. Als je een automaat hebt kan je die in de sportstand zetten zodat je het gaspedaal niet zo diep hoeft in te drukken.

Alex

Hanzaman
Geregistreerd lid

Bericht door Hanzaman » ma 12 dec, 2022 21:22

ReinO schreef:
ma 12 dec, 2022 20:49
het kan snel gaan idd en de onzekerheid is het vervelendst. Komt goed straks
Let's hope! :O:

Hanzaman
Geregistreerd lid

Bericht door Hanzaman » ma 12 dec, 2022 21:23

Alex B schreef:
ma 12 dec, 2022 21:16
Gaat gas geven zwaarder dan normaal? Dan gaat de bediening van het gkh mechanisch via de kabel tussen pedaal en gkh. Als dat zo is ben je inderdaad aan een ander gkh toe. Je kunt het gkh resetten, er zijn filmpjes over op Jijbuis, maar het is een tijdelijke oplossing. Als je een OBD reader hebt kan je de fout wissen en kan je weer tijdelijk als normaal rijden tot de volgende keer dat de boel er uitklapt. Als ik het me goed herinner kan je na het wissen van de fout rijden op de mechanische verbinding zonder risico van stilvallende motor, maar het gaspedaal gaat wel een stuk stugger. Als je een automaat hebt kan je die in de sportstand zetten zodat je het gaspedaal niet zo diep hoeft in te drukken.

Alex
Nee gaat niet zwaarder! Als ik op gang ben dan gaat het goed, echter zodra m'n toerental laag word dan begint de ongein.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 13 dec, 2022 10:14

kwam de toerenteller wel goed uit zijn hoekje? un je meteen je bdp uitsluiten

Hanzaman
Geregistreerd lid

Bericht door Hanzaman » di 13 dec, 2022 10:27

Hey goedemorgen,

Ja dat kwam hij! Echter wel erg laag in toeren!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 13 dec, 2022 11:39

mwaah: aandachtspuntje en stukken goedkoper

Plaats reactie