DENSO Navigatie vervangen door iets anders/nieuws

1997-2010
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

DENSO Navigatie vervangen door iets anders/nieuws

Bericht door U-Poll » ma 27 feb, 2012 11:17

In mijn nieuwe 9-5 uit 2009 zit een DENSO navigatie systeem. Ondanks dat er recentelijk een nieuwe kaarten DVD (2011-2012) in is gegaan, kan ik maar niet wennen aan dit ongelooflijke primitieve systeem; niet alleen de indeling van het scherm (knoppen, menu's), maar vooral de presentatie van de kaarten (wegen, POI's, landschap, begeleiding). Ik vind het een enorme stap terug in de tijd, vergelijkbaar met mijn eerste TomTom Navigator 2 uit 2003 (op zo’n knullige Compaq IPAQ).

De DENSO Navigatie die er nu in zit:
Afbeelding

Ik heb nu besloten om de Denso te vervangen door iets anders. Via dit topic wilde ik, met hulp van de ervaring en inzichten van medeforummers, een goed alternatief vinden en daarna in te (laten) bouwen. Ik weet dat er net zo veel navigatiesystemen zijn als meningen ... dus wordt dit een interessante discussie. Toch hoop ik dat ook anderen er wat aan hebben.

Mijn eisen lijstje:
- Modern en courant navigatie systeem (dus TomTom-, Garmin- of VDO Dayton-achtig gebaseerd).
- Kaarten op een SD card, zelf te updaten via de computer.
- Fatsoenlijke 3D weergave van de route.
- TMC verkeersupdate.
- Audio met aangesloten kunnen worden op aanwezige Harman Kardon installatie.
- Radio, CD speler.
- USB ingang voor muziek.
- iPhone/iPod ingang voor alleen muziek.
- Knopverlichting (indien aanwezig) in 'Saab groen'.
- Stuurwielknoppen bediening van radio en navigatie.
- In te bouwen in Saab 9-5 (dus via een passend frame).
- Radio en navigatie onafhankelijk van elkaar aan/uit te zetten.

Mijn wensen lijstje:
- HD Trafic (achtige) functionaliteit.
- Actuele snelheidscontroles (via apart abonnement).
- Samenwerken met de aanwezige 6CD wisselaar.
- iPhone/iPod bediening via stuurwielknoppen.
- Instelbare kaartkleuren.
- Gladde afwerking, geen ribbels, bobbels of andere dingen die uitsteken (of kantelen).
- Bekend merk.

Hoeft niet, maar te overwegen:
- Telefoon functie (ik heb al een fijne Parrot in de auto die het erg goed doet).
- Parkeercamera.

Volledig onnodig:
- DVD's afspelen.
- Spraakbediening.

De afgelopen weken heb ik al wat zitten zoeken naar goede systemen. Maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer. Voor mij is de kwaliteit het belangrijkste... daarna pas de prijs!

Forummer Redaero heeft onlangs een Pioneer AVIC-F30BT laten inbouwen, na wat een wat lastige inbouw, schijnt alles nu goed te werken. Het ziet er erg mooi uit, met name door het speciale 9-5 frame, al steekt de unit wel ietsjes vooruit.
PIONEER AVIC F30BT:
Afbeelding

Al pruttende op het internet, kwam ik ook de Sony XNV-L77BT tegen. Deze draait op mijn vertrouwde TomTom systeem, al geloof ik dat niet alle opties van TT er in zitten. Qua presentatie zie ik dit erg zitten, maar dat is vooral omdat ik TomTom zo enorm gewend ben.
SONY XNV-L77BT:
Afbeelding

Ik wil jullie graag vragen om meningen, ervaringen en adviezen te geven.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Re: DENSO Navigatie vervangen door iets anders/nieuws

Bericht door Tubefreak » ma 27 feb, 2012 13:52

Ik zou op de wensenlijst ook SDkaart zetten. Niets zo fijn als bijv 32GB aan muziek wat altijd aanwezig is, waarvoor je niets hoeft aan te sluiten of eruit te halen! USB sticks en Ipod aansluitingen zijn leuk als je tijdelijk iets er aan wilt hangen, maar is m.i. geen permanente oplossing. En CDs... wat was dat ook alweer??

Champers
Geregistreerd lid

Bericht door Champers » ma 27 feb, 2012 15:47

Bediening van de 6CD wisselaar kan je, als ik me goed herinner, vergeten met eender welke aftermarket GPS :(
Audio/GPS forumguru jwaterink kan je waarschijnlijk wel verdere info verschaffen.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 27 feb, 2012 19:27

Voor de Pioneers is er een leuk forum beschikbaar waarop flink geëxperimenteerd wordt met de units. Mijn veel oudere (2008) F900bt loopt inmiddels met Igo Primo2 ipv Igo 8.3. Echt flink modern ineens! Voor de F30bt zijn ze nog niet zover, maar al wel een heel eind: http://avic411.com/index.php?/topic/315 ... -13062011/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo was het eerst:
Afbeelding

En zoiets is het nu:
Afbeelding

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » ma 27 feb, 2012 21:20

Zie ook; viewtopic.php?f=8&t=109505" onclick="window.open(this.href);return false; Ben zelf een hele tijd aan dimdammen geweest maar kom er niet uit. In mijn ogen is after-market montage gewoonweg niet mooi, hoewel het origineel er qua layout wellicht niet mooi uitziet is het qua inbouw wel het mooist natuurlijk.
Zeker in geval van voorlaatste model 9-5 is een aftermarket navi niet bepaald oogstrelend en wordt het allemaal een wel erg "Koreaans" geheel... :roll: ;

Afbeelding

Dan zou ik eerder een TomTom van 125 euro aanschaffen en deze aan het raam plakken, en de originele radio/cd unit installeren in plaats van bovenstaande, want dat kan in mijn ogen écht niet. Kijk bijvoorbeeld eens naar die bijzonder "fraaie" montagedoppen aan weerszijden van het inbouwvenster. Om te huilen zoiets.... :roll: :( Leuk voor in een oude Kia maar niet in een Saab!

Afbeelding

In mijn '02 is een aftermarket nog enigzins redelijk weg te bouwen, de Sony zou in eerste instantie mijn voorkeur hebben icm TomTom navigatie. Ik kan echter maar weinig recensies vinden over de Sony's, de goedkopere variant XNV-L66BT wordt inmiddels al niet meer geleverd. De Pioneers zijn het meest bekend/verkocht maar functioneren bepaald niet vlekkeloos, de Kenwood's is ook altijd kommer en kwel alleen Alpine heeft redelijk degelijke toestellen maar daarvan is de software weer peperduur :| Ik denk dat dat de beste oplossing toch een losse navi is en dan evt je huidige HU ernaast blijven handhaven. Scheelt je tevens een hoop euro's en wederom ergenissen in de toekomst :wink:

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » ma 27 feb, 2012 21:29

Voor de Sony dacht ik ook meer aan de SONY XNV-L77BT. Wordt nog wel geleverd. Ook wordt er de mogelijkheid genoemd voor een koppeling met de stuurwielknoppen - ik ben nog aan het uitpuzzelen of dat ook voor mijn 9-5 MY09 lukt (tot MY05 in ieder geval wel).

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 28 feb, 2012 11:06

Maar eens een lijstje gemaakt met de mogelijke kandidaten. Ik heb niet bij alle units een geschikte stuurwielbediening gevonden. De Sony noemt het wel als een optie, maar ik kan daar niets over vinden (via een paar sites lijkt het er op dat de Pioneer en Sony dezelfde kunnen gebruiken?).

Al jullie commentaar, suggesties of adviezen worden zeer op prijs gesteld!

PIONEER AVIC F30BT
http://www.pioneer.eu/nl/products/25/11 ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pioneer stuurwielbediening: CTSSA001
http://www.pioneer.eu/nl/products/25/38 ... specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

SONY XNV-L77BT
http://www.sony.nl/product/in-car-navigation/xnv-l77bt" onclick="window.open(this.href);return false;
Stuurwielbediening dezelfde als voor de Pioneer ??

BLAUPUNKT NEW YORK 800
http://www.blaupunkt.de/index.php?id=95 ... ducts2_pi1" onclick="window.open(this.href);return false;

JVC KW-NT30
http://www.jvc.nl/product.php?id=KW-NT30E&catid=233" onclick="window.open(this.href);return false;

KENWOOD DNX9280BT
http://www.kenwood.nl/products/car/navi ... DNX9280BT/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kenwood stuurwielbediening voor Saab 9-5 MY07+
http://www.kenwood.nl/products/car/acce ... AW-CANSA1/" onclick="window.open(this.href);return false;

ALPINE INA-W910R
http://www.alpine-electronics.nl/p/Prod ... /ina-w910r" onclick="window.open(this.href);return false;
Stuurwieladapter (?): A42-SB-101
http://www.autosound.nl/aansluitmateria ... b-101.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mis ik nou nog enorm toffe systemen??

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » di 28 feb, 2012 21:33

Wat betreft de Alpine, is inderdaad een mooi appaaraat, nadeel vind ik het schuin uitstekende front wat je bij inbouw in het vlakke 9-5 dash tegen gaat staan. Een goedkoper alternatief van Alpine is de INE-S900R. Deze heeft weliswaar een iets kleiner scherm maar de styling van het apparaat vind ik zelf mooier;

Afbeelding

Overwegend goede recensies kunnen vinden, nadeel van Alpine zijn de dure updates.

De JVC heeft eveneens redelijk goede recensies, een voordeel in diefstalgevoelige gebieden is het afneembare frontpaneel. Helaas is het toestel afgewerkt in glimmend zwart wat er in mijn ogen wat goedkoop/Chinees uit ziet.

De Kenwood's presteren slecht, althans wat ik heb kunnen vinden aan reviews. Ook op het navigatieforum kan ik weinig positieve geluiden ontdekken over Kenwood. Jammer, het zijn wel mooie apparaten.

De Sony is een fijn ding, maar stuurwielbediening zul je na moeten vragen bij de importeur/verdeler/inbouwer. Heb er ook een tijd naar gezocht maar niets kunnen vinden voor Saab, wel VAG uiteraard.... :roll:

De Blaupunkt ken ik niet, je hebt ook nog wat Chinese rommel zoals Zenec etc maar daar moet je niet aan beginnen. Ik denk dat je voor 800 euro aan de Alpine INE-S900R een mooi apparaat hebt met de juiste opties :wink:

paulha
Lid van verdienste

Bericht door paulha » wo 29 feb, 2012 9:26

Ben het voornamelijk met texpert eens, aftermarkt is meestal niet de mooiste optie.
Ik heb een brodit mounting direct (dus zonder draaimechanisme) op de telefoonmounting gemonteerd.
Afbeelding
Daarbij draai ik Sygic 11 op mijn HTC Sensation.
Afbeelding
Als je daarbij een van de laatste Parrots monteert heb je ook nog USB en iPod of whatever muziek over je systeem.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » wo 29 feb, 2012 20:01

Mannen - bedankt voor de reacties, erg hulpvol. Na lang wikken en wegen, denk ik dat het de PIONEER AVIC F30BT of de SONY XNV-L77BT wordt.

ERG lastig om de knoop door te hakken.

- Positief aan de Sony zijn de TeleAtlas kaarten, de TomTom 'engine', TT user iterface en de HD Traffic. Het heeft een mooi, groot, strak, vlak en simpel scherm. Nadeel is juist ook weer de schijnbare simpliciteit van de 'plaatjes' op het scherm. Ook is Sony een relatief nieuwe speler en (dus) weinig leermomenten gehad door voorgaande versies. Blijven ze wel in de markt of is het met een paar jaar exit? Het is ook (nog) onduidelijk of de stuurwielknoppen werken, da's wel een van mijn 'eisen'.

- Positief aan de Pioneer zijn eigenlijk alle goede ervaringen van andere forummers en dat er een zeer actief Pioneer forum is dat enorm veel uit het systeem kan halen, ondanks het feit dat dit bij de F30BT nog zo ver gevorderd is omdat deze relatief nieuw is. De stuurwielbediening werk goed samen - al weet ik het nog niet 100% zeker voor een 9-5 MY09. Nadeel is dat de unit niet vlak is en de onderste regel uitsteekt.

Denk-denk-denk...

Ik hoop dat onze navigatie-audio-guru Jan (Jwaterink) nog listige opmerkingen heeft mbt deze twee systemen!

@Paulha: ik wil echt een 'inbouw-vervanging' van dat Denso systeem. Ik heb nog een TomTom 710 liggen en/of kan de TT App (of-zo-iets) op mijn iPhone 4S zetten. Je hebt gelijk dat dit mooie oplossingen zijn - alleen niet in mijn/dit geval.

@Texpert: ik heb het voordeel dat mijn dash 'glimmend zwart' is (goes with the Jet Black buitenkant). Hierbij is een nette aftermarket wat makkelijker te integreren (dat vind ik tenminste). Deze dash/kleur is lastig op de foto te krijgen (met glans lijkt het dan net groen), maar in het echt staat het erg mooi en strak (nogmaals: dat is mijn mening). Twee foto's die de verkoper van mijn auto maakte:
Afbeelding
Afbeelding

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 29 feb, 2012 20:18

U-Poll schreef:- Positief aan de Sony zijn de TeleAtlas kaarten
Ik kan zowel NavTeq als TeleAtlas op mijn Pioneer knallen. Zelfs allebei en met een knopje schakelen, als ik dat zou willen ;)

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 02 mar, 2012 9:51

Ik heb wat opmerkingen en advies gekregen van forummer en audio-guru jwaterink (Jan)... mijn conclusie is dat ik zeer waarschijnlijk voor de PIONEER AVIC F30BT ga kiezen. De SONY XNV-L77BT is blijkbaar lastig te koppelen aan de stuurwielknoppen van een 9-5; het kan via de CAN, maar dat is Jan 1x gelukt bij een MY02 met Kenwood combinatie. De Dame Edna's blijken ook nog eens een hele andere bestekkering te hebben dan de voorgaande modellen.

De Parrot moet er uit en ik vermoed ook het Kenwood audio 'ding' dat op een apart FM kanaal staat, voor de iPhone en USB muziek (gebruik ik helemaal niet omdat het onhandig is). De Pioneer neemt die functie (veel beter) over.

Nu ga ik een paar offertes aanvragen voor een totale ombouw. Prijs èn goed-gevoel-over-inbouwer bepalen voor mij wie het gaat doen.

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » vr 02 mar, 2012 10:51

Ik zou zeker ook een prijsje vragen bij Jan Waterink.
Hardenberg is voor jou niet heel erg om de hoek, maar hij weet wel waar 'ie over praat.

Afgelopen woensdag heeft Jan bij mij een Pioneer D3 ingebouwd. Hij kwam best wat rare dingetjes tegen, maar het geheel was wel in 4 uurtjes gefixt en werkt echt helemaal top! Zeker een aanrader!

Redaero
Geregistreerd lid

Bericht door Redaero » vr 02 mar, 2012 11:18

Edward,

Kun je een fotootje van je nieuwe D3 laten zien? Ik denk dat we allemaal heel benieuwd zijn.
Die F30BT zal - ondanks de uitstekende lip onderaan - in U-Polls Aero Griffin heel mooi staan, zeker in combinatie met zijn glimmende zwarte dash!
Mijn Dame Edna en ik zijn in elk geval dik tevreden over de F30BT.

Een beetje off topic, maar wel passend bij het thema: als iemand nog een tip heeft waar ik een tweedehands DENSO uit een 9-5 MY05 op de kop kan tikken, hoor ik het graag. Ik hoop daarmee in mijn 9-5 MY04 de oude Kenwood DV2200 goedkoop te kunnen vervangen, zodat ik via de updates van Landrover weer eens uptodate kaartenmateriaal kan installeren.

Groet, Willem

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » vr 02 mar, 2012 11:38

Ik zal morgen even een paar plaatjes schieten en die plaatsen. (niet in dit topic, overigens... :roll: )
Mijn vrouw heeft de auto nu mee...

Plaats reactie