Block Heater / motorverwarming

1997-2010
Alex B
Geregistreerd lid

Re: Block Heater / motorverwarming

Bericht door Alex B » za 22 jul, 2023 16:56

Wat ik heb gezien van Calix aan toebehoren vond ik niet erg indrukwekkend, te beginnen met de interieurverwarming die op een dun wiebelig metaaldraadvoetje stond. En verder niks om mee aan te sturen. Dat is alweer 8 jaar geleden maar toen ik niet eens zo lang geleden nog eens keek was er niet veel verbetering. Misschien dat dat nu anders is. Het was voor mij toen reden om een duur verloopstuk van Calix naar Defa te kopen en dezelfde set te kopen zoals ik ook op de 9000 heb, een kastje in de auto waarmee je starttijden kunt programmeren, een centrale aansluitkast die ook als acculader fungeert en waar de stroom ingaat en uit naar de blokverwarmer en de interieurverwarming. Kan ook op afstand met een eigen afstandsbediening en ondertussen ook met een app vanaf de mobiel. En het systeem dat ik gebruik houdt ook rekening met de buitentemperatuur, is het niet zo koud dan start ie later met opwarmen.

Alex

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » za 22 jul, 2023 19:01

En Alex, welke set heb je dan en heb je foto's?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 22 jul, 2023 19:54

De tijd heeft niet stilgestaan. Calix heeft inmiddels ook diverse produkten om het een en ander op afstand en geautomatiseerd te regelen, net als Defa:

Bluetoothrelais (compatibel met iOS en Android) of timer geschkt voor buitenstopcontacten (reguliere timers kunnen vaak niet goed functioneren bij kou en vocht buiten).
https://www.calix.se/produkter/calix-timer

Acculader (door deze te integreren heb je bij koud weer altijd een parate volgeladen auto-accu en verleng je de levensduur van je accu tegelijkertijd):
https://www.calix.se/produkter/batteriladdare

Voor de meesten makkelijker in het Engels of Duits (rechtsboven in te stellen).

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » za 22 jul, 2023 19:59

Timer stopcontact heb ik gewoon van HUE, dus zie daar geen voordeel.
En wat is het nut om je accu continu aan de lader te hebben, het is toch geen electrische auto?😉

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 22 jul, 2023 20:14

Ik bedoelde dat de timers die binnenhuis gebruikt voor lampen e.d. tijdens je vakantie, bij kou buiten vaak ergens onderweg blijven steken en dus het verwarmen van je aangesloten auto niet plaatsvind. Het kan best zoekwerk opleveren voor wie een zoekt die bij kou het buiten nog betrouwbaar doet. Maar als je een andere beproefde tip hebt die bij minus 5 graden of lager nog steeds werkt, dan houd ik me aanbevolen.
Alternatief kun je een timer in huis plaatsen en daar een buitenstopcontact met een kabel op aansluiten. Calix heeft daar ook kant-en-klare oplossingen voor met een of zelfs meerdere stopcontacten in een behuizing, maar dat is allicht prijziger dan een doe-het-zelf-oplossing.

In de winter wordt je accu meer belast bij een koude start en laadt deze tijdens het rijden minder snel bij dan bij temperaturen boven bijvoorbeeld +7 graden celcius. Als je een acculader in het systeem integreert zal deze automatisch de accu geheel volladen en dan overgaan in de druppellaadstand, hetgeen de cellen/platen van je accu altijd optimaal laat presteren omdat de accu voor vertrek altijd 100% volgeladen is. De cellen/platen gaan daardoor ook langer mee, en je accu krijgt dus een langere vervangingstermijn.
Een goede nieuwe accu kost tegenwoordig al gauw zo'n € 140 en de normale levensduur is een jaar of 5-6.
Iedereen moet voor zichzelf beslissen of de accu-optie voor hem/haar interessant is.

Wellicht overvloedig te vermelden dat Defa en Calix ook met BlueTooth-opties en wat ook beide altijd aan het 230V-net gekoppeld moeten worden met een netsnoer. Alleen de bediening kan draadloos, niet de stroom naar de auto zelf.

Paulhofstra
Geregistreerd lid

Bericht door Paulhofstra » za 22 jul, 2023 22:25

Voor die acculader (prijs?) heb je toch een splitter nodig?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 23 jul, 2023 10:11

De laders BC60 en BC1205 kun je zonder splitter tussen de bestaande kabels aansluiten. De zwaardere laders hebben wel een splitter nodig.

Voor het Bluetooth-relais geen extra splitter nodig, daar deze in de behuizing is geïntegreerd.

Plaats reactie